مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

باغ کتاب به عنوان بزرگ‌ترین lرکز کتابفروشی جهان و مجموعه‌های علمی و فرهنگی دیگری که چرخه آموزشی را تکمیل می‌کنند با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران و جمع کثیری از نویسندگان و ناشران به بهره‌برداری رسید.

باغ کتاب
  • باغ كتاب، باغ روش‌هاي نوين معرفت

رئيس‌مجلس شوراي اسلامي ديروز پس از بازديد 50 دقيقه‌اي از مجموعه باغ كتاب طي سخناني اظهار داشت: «سازندگان باغ كتاب تهران، هم از نظر معماري باسليقه بوده‌اند و هم اينكه متوجه بوده‌اند كه مسئله اصلي كشور ما در بحث آموزش چيست.»
علي لاريجاني افزود: «اگرچه نام اين مجموعه را باغ كتاب گذارده‌اند اما در واقع اينجا باغ روش‌هاي نوين معرفت است.» وي ادامه داد: «براي فرزندان آينده اين سرزمين آموزش نوعي جوشش خلاقيت محسوب مي‌شود؛

بنابراين نظام آموزشي ما بايد به اين مسئله مسلط شود كه پرسشگري مسئله اصلي است. در ضمن ظرفيت آموزش و پرورش ما هم بايد به نگاه نوين معرفتي مسلح شود.» لاريجاني با اشاره به اينكه اين فضا ماده اصلي طراحي فكري و وسيله متد كار، پيشرفت و درك درون افراد است، گفت: «من هنگام بازديد از بخش‌هاي مختلف پروژه باغ كتاب شاهد بودم كه بخش‌هايي به كودكان و نوجوانان اختصاص داده شده و اتفاقا هزينه‌ هنگفتي براي آن صرف شده كه كاملا سنجيده و به‌موقع بوده است.»

وي افزود: «اين يك مسئله آرماني به حساب مي‌آيد كه امكاني براي كتاب و كتابخواني فراهم شود تا همه علاقه‌مندان به زبان فارسي بتوانند در فضاي مفرح كتاب بخوانند و خريد كنند.» رئيس ‌مجلس شوراي اسلامي گفت: «متأسفانه متوسط سرانه كتابخواني در كشور ما بسيار پايين است و در عوض مردم سراغ فرهنگ شفاهي و تكنولوژي جديد رفته‌اند؛ بنابراين مجموعه شهرداري تهران با چنين اقدامي زمينه رفع اين خلأ را فراهم آورده است.»

به‌ گفته لاريجاني، باغ كتاب در مجموع از ابعاد مختلف قابل تقدير است. وي با اشاره به پایان دوره فعالیت شهردار تهران ابراز امیدواری کرد که از وجود قاليباف در نظام جمهوری اسلامی ایران به خوبی استفاده شود. لاريجاني همچنين مجموعه اراضي عباس‌آباد را گام مهمي خواند كه مي‌تواند با ساخت باغ فلسفه تكميل شود. به گفته وي در اين ميان باغ‌موزه دفاع مقدس نيز توانسته فرهنگ جامعه ايراني را نمايندگي كند.

رئيس‌مجلس شوراي اسلامي همچنين از وزير آموزش و پرورش خواست تا براي معلمان و دست‌اندركاران اين وزارتخانه برنامه‌ريزي لازم جهت بهره‌برداري از باغ كتاب را انجام دهد چرا كه مي‌تواند بخش مهمي از كمبود آموزشي كشور را رفع كند.

  • قولي كه محقق شد

شهردار تهران نيز در اين مراسم خطاب به حاضران گفت: خدا را شاكرم كه در سال‌هاي حضور در شهرداري توفيق برداشتن يك گام خوب و بزرگ در حوزه هنر را با ساخت سينما آزادي برداشتيم. محمدباقر قاليباف با يادآوري خاطره‌اي از مراسم كلنگ‌زني ساخت سينما آزادي افزود: «بسياري اميد به ساخت اين مجموعه نداشتند اما بالاخره اتفاق افتاد؛ آنچنان كه استاد انتظامي در مراسم كلنگ‌زني سينما به من گفت: اين از شوخي‌هاي بزرگ است كه شما تابلو زده‌ايد و اعلام كرده‌ايد 18 ماهه اين سينما را مي‌سازيد، از اين قول‌ها زياد به ما داده‌اند. ولي اين اتفاق فرهنگي در تهران افتاد.»

شهردار تهران در ادامه با بيان اينكه حالا در هفته‌هاي پاياني خدمتم در شهرداري تهران شاهد اتفاق بزرگ ديگري در عرصه فرهنگ و علم هنر هستيم، افزود: «مجموعه‌ باغ كتاب براي نسل آينده و نوجوانان فضاي فرهنگي را به‌وجود آورده كه آينده اين كشور را رقم مي‌زند.» وي تصريح كرد: «بسيار خوشحالم چنين توفيقي دارم كه اكنون اين مجموعه را پس از تلاش چند ساله تقديم به فرزندان ايران‌زمين كنم و حالا همه از اين فرصت فرهنگي بهره ببرند.»

  • انديشمندان محتوا بدهند

شهردار تهران در بخش ديگري از مراسم افتتاح باغ كتاب ضمن قدرداني از دست‌اندركاران ساخت و تجهيز اين مجموعه گفت: باغ كتاب دست نياز به سوي همه انديشمندان كشور دراز مي‌كند، چراكه هنوز ظرفيت‌هاي قابل توجهي وجود دارد كه بايد با محتواي ارزشمند پر شود. وي همچنين افزود: وظيفه دولت‌ها كاهش رنج شهروندان است و اين كار مگر با بسترسازي آگاهي بخشي در اين عرصه ممكن نيست.

شهردار تهران گفت: شهرداري نهاد عمومي و غيردولتي است و بايد در اين مسير حركت كند، اما در دوره اخير چه كرده‌ايم و چگونه؟ وي در بخش مهمي از سخنان خود تصريح كرد: در كشور ما مديريت شهري همواره مبتني بر اضطرار و اجتناب از اختلال در حوزه خدماتي متمركز بوده است. البته در تهران برخي از مسائل اقتصادي هم به لحاظ مركزيت سياسي دخيل شده است. وي با اشاره به سخنان خود در دي‌ماه 84پيرامون اداره تهران با رويكرد فرهنگي- اجتماعي و دغدغه مردم و انسان‌محوري اظهار داشت: طي اين سال‌ها ما بايد شهر را مي‌ساختيم كه در حوزه‌هاي مختلف هم اين كار انجام شد.


قاليباف در ادامه يادآور شد: ما تاريخ بلديه را به اندازه يك مجموعه تاريخي جداگانه ساختيم و در واقع تهران معاصر را پايه‌گذاري كرديم. بزرگراه، خيابان، پل، مترو، تونل، بوستان و زباله‌سوز ساختيم. نمايشگاه و ورزشگاه احداث كرديم. باغ پرندگان و درياچه شهداي خليج‌فارس ايجاد شد. وي تأكيد كرد: خيلي‌ها فكر مي‌كردند ما فقط سازه مي‌سازيم و براي آنها در نهايت يك پيوست فرهنگي درنظر گرفته‌ايم، درحالي‌كه اشتباه مي‌كردند.

ما داشتيم براي توسعه اجتماعي و فرهنگي و كاهش رنج مردم پيوست عمراني قرار مي‌داديم. شهردار تهران با اشاره به رويكرد محله‌محوري كه از سال 84در شهرداري مورد توجه قرار گرفت، تأكيد كرد: بر اين اساس شوراياري‌ها و سراهاي محله ايجاد شدند. همچنين كتابخانه‌هاي شهر از 73باب به 400عدد افزايش يافتند. مسجد، حسينيه و حوزه علميه ساخته شد. در بخش سينما و تئاتر هم بيش از كل تاريخ بلديه صندلي سينما ايجاد شد تا تاريخ آن در تهران متحول شود.

  • نظام آموزشي و كودكان شهر

قاليباف در بخش ديگري از سخنانش گفت: طي سال‌هاي اخير شهربانو، شهردخت و موزه‌هاي مختلف احداث شده است و به‌زودي موزه مشاهير هم افتتاح مي‌شود. ما با همان رويكرد حفظ كرامت انساني، مددسرا، سامان‌سرا و مراكز پرتو را براي كودكان ساختيم. حتي 100مركز كارآفريني احداث كرديم، اما با اين حال نظام آموزشي با فرزندان ما چه مي‌كند؟ وي در پاسخ به اين سؤال اظهار داشت: در باغ كتاب فضايي براي رفتن به بخش‌هاي ناديده گرفته شده زندگي شكل گرفته است.

امروز تعداد بالايي از دانش‌آموزان تهراني پولي براي آمدن به باغ كتاب ندارند. ما بايد تمام عوايد حاصل از اين مجموعه را صرف چنين بچه‌هايي كنيم. شهردار تهران در بخش پاياني سخنان خود گفت: من روستازاده‌اي بودم كه انقلاب توانست فرصتي فراهم آورد تا از نعمت جواني‌ام استفاده كنم و راضي باشم. بضاعت ما كم بود، اما طي 12سال اخير نهايت تلاش خود را كرديم و حالا خوشحالم در آخرين هفته‌هاي مسئوليتم همراه شما اهالي فرهنگ و هنر هستم. اميدوارم باغ كتاب سرمايه‌اي براي شما و فرزندانتان باشد.

  • باغ كتاب كجاست؟

باغ كتاب در مجموعه اراضي عباس‌آباد و در مجاورت كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران قرار دارد. اين مجموعه با وسعت تقريبي 70 هزار مترمربع، 25 هزار مترمربع فضاي فروشگاهي دارد كه حدود 400 هزار عنوان كتاب در آن عرضه شده است. پرديس‌هاي علمي با وسعت 12 هزار مترمربع و گالري هنري با وسعت 1700 مترمربع از ديگر بخش‌هاي جذاب اين مجموعه هستند. باغ کتاب تهران از 10 صبح تا 10 شب باز است و علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از خط یک مترو به ایستگاه متروی حقانی رفته و از آنجا با خودروهایی که در نظر گرفته شده به باغ کتاب تهران برسند.

کد خبر 375048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha