سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

سرانجام از جلسه مشترک مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد در مورد اختلاف این دو دستگاه، در رابطه با حذف تعداد ۲۹۰۰رشته‌محل دانشگاه آزاد «دود سفید» برخاست.

دانشجو

نتيجه آنچه روز گذشته در جلسه كميسيون آموزش و تحقيقات با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، معاونين وي و رئيس دانشگاه آزاد درباره زخم كهنه مجوز رشته‌هاي دانشگاه آزاد گذشت، «تأييد مجوز حدود ۲۳۰۰رشته‌محل» بود.

مجتبي شريعتي نياسر معاون وزير علوم و مرد شماره اول اين وزارتخانه در مصاف با دانشگاه آزاد در اين موضوع روز گذشته جزئيات اين توافق را چنين توضيح داد: «با رعايت 3شرط قرار شد برخي كد‌رشته‌هاي حذف شده تأييد شوند كه البته اميدواريم اين موارد به تصويب شوراي گسترش آموزش‌عالي نيز برسد. كد‌رشته‌محل‌هاي مقطع كارشناسي‌ ارشدي كه پيش از اين فارغ‌التحصيل داشته است، استمرار خواهد يافت. مجوز كد‌رشته‌محل‌هايي كه مجوز تحصيل در مقطع دكتري دارند تأييد شده و به كد‌رشته‌محل‌هايي كه حداقل 3 استاديار داشته باشند كمك خواهد شد تا فعاليت خود را ادامه دهند. اين توافق براي سال تحصيلي 97-96 است و فكر مي‌كنم در يكي دو روز آينده بتوانيم جمع‌بندي نهايي را اعلام كنيم.»

  • در جلسه چه گذشت؟

جلسه روز گذشته كميسيون آموزش مجلس را بايد يكي از پركار‌ترين و پربحث‌ترين جلسات اين كميسيون دانست. بررسي خبرهاي منتشر شده در اين زمينه نشان مي‌دهد بحث‌هاي سياسي مسئولان و نمايندگان حاضر در جلسه اگر بيشتر از بحث‌هاي آموزشي نبوده، حتما كمتر هم نبوده است. در يك نمونه وزير علوم گفت: «پس از تغيير مديريت دانشگاه آزاد تلويحا مي‌گويند؛ كاري به اين دانشگاه نداشته باشيد!» محمد فرهادي بعد هم سياسي‌كاري توصيف‌كردن تصميم وزارت علوم در حذف 2900رشته دانشگاه آزاد را بي‌انصافي دانست. محمد روشن معاون پارلماني فرهادي نيز در نظر مشابهي گفت: «عجيب است كه افرادي در مجلس هشتم و نهم مي‌گفتند چرا بر دانشگاه آزاد نظارت نداريم، اما اكنون همان افراد مي‌گويند چرا به دانشگاه آزاد نظارت مي‌كنيم.» در برابر عليرضا سليمي نماينده محلات و عضو هيأت‌رئيسه كميسيون آموزش هم گفت: «اگر ايرادات وارده به دانشگاه‌آزاد از گذشته بوده چرا وزارت علوم تاكنون سكوت كرده و پس از جابه‌جايي مديريتي سونامي حذف رشته‌ها را راه انداخت؟ اين كار شائبه سياسي‌كاري را به‌دنبال دارد.»

اسدالله عباسي ديگر عضو اين كميسيون نيز اين اقدام وزارت علوم را «تندروي» خواند اما درنهايت همه حاضران در جلسه به اين تصميم رسيدند كه شايد بتوان آن را يك «توافق خوب» توصيف كرد اما حتما «راه‌حل» اين مشكل نخواهد بود.

  • راه‌حل موقت

سرپرست دانشگاه آزاد نخستين كسي بود كه پس از اين توافق، توجه‌ها را به «حل نشدن مشكل» جلب كرد و گفت: «چالش وزارت علوم و دانشگاه آزاد در حذف برخي رشته‌محل‌هاي اين دانشگاه به‌صورت مقطعي حل شده نه دائمي.» علي‌محمد نوريان در توضيح اين موضوع گفت: «اگرچه اين مشكل در كميسيون آموزش و با ميانجيگري نمايندگان مجلس به‌صورت مقطعي حل شد اما حل دائمي آن نيازمند پايبندي دوطرف بر تعهدات خود و افزايش كيفيت علمي در دانشگاه آزاد است كه البته تمامي اقدامات دانشگاه آزاد نيز در مسير افزايش كيفيت صورت مي‌گيرد.» اين نگراني همچنان براي 2گروه پابرجاست. آنهايي كه پيش از اين در اين رشته‌ها درس خوانده‌اند و آنهايي كه در سال‌هاي آينده و در آستانه كنكور ممكن است با تكرار اين مشكل سردرگم شوند.

هيچ آمار قطعي‌اي وجود ندارد اما هستند برخي رشته‌هاي دانشگاه آزاد كه در سال‌هاي قبل «بي‌مجوز» توصيف شده بودند، دانشجو گرفته بودند و حالا دانشجوهاي آنها فارغ‌التحصيل شده‌اند. با وجود اصرار مسئولان دانشگاه آزاد بر اينكه اين افراد نبايد نگران باشند اما مدرك تعدادي از آنها تأييد نمي‌شود. علاوه بر اين تكرار اين مشكل در سال‌هاي آتي هم دور از ذهن نيست. اين مشكل زماني حل خواهد شد كه تكليف دانشجوان قبلي به صراحت روشن و راه بر تكرار اين مشكل بسته شود. تا آن زمان همه‌‌چيز موقت است.

کد خبر 375058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha