چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: وقتی می‌گوییم محصول غذایی سالم منظور ما لزوما مواد غذایی ارگانیک نیست.

کنجد

محصولات غذايي سالم آنهايي هستند كه افزودني‌‌هاي شيميايي به آنها اضافه نشده يا در حد مجاز و مطابق با استانداردها در توليد به‌كار رفته باشد. اين محصولات معمولا نسبت به موادغذايي‌اي كه به‌صورت تجاري توليد مي‌شوند با بدن و متابوليسم آن سازگاري بيشتري دارند. اما لازم است بدانيد كه محصولات ارگانيك با هدف حفظ سلامت آب، خاك و ماده غذايي بدون هيچ‌گونه ماده شيميايي توليدشده و تمام فرايند آن از توليد تا بسته‌بندي و عرضه تحت كنترل استاندارد مخصوص محصولات ارگانيك است كه هزينه بالايي دارد. دقت كنيد كه اگر بخواهيد محصولاتي كه در ادامه معرفي مي‌كنيم را از نوع ارگانيك تهيه كنيد بايد هزينه بيشتري بپردازيد.

  • لبنيات پروبيوتيك

سيستم گوارشي بسياري از ما تحمل لاكتوز موجود در شير را ندارد و خوردن كمي شير يا فرآورده‌هاي آن ممكن است باعث ايجاد نفخ شود. لبنيات پروبيوتيك محصولاتي با باكتري‌هاي مفيد هستند كه پس از مصرف و ساكن‌شدن در روده مي‌توانند به كم‌كردن اثر ميكروب‌هاي مضر براي سيستم گوارشي كمك‌ كنند. خوردن اين نوع لبنيات به جلوگيري از سرطان روده‌كوچك و كبد، بهبود و تقويت سيستم ايمني بدن، كاهش كلسترول خون و بهبود جذب ويتامين‌ها و مواد معدني موجود در غذا كمك مي‌كند. علاوه بر اين به افرادي كه در حال مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها هستند، توصيه مي‌شود زيرا از آن بخش از عوارض اين دارو كه مرتبط با دستگاه گوارش‌ است، جلوگيري مي‌كند. هنگام خريد اين محصولات بايد برچسب تغذيه‌اي آن‌ را خوانده و اطمينان حاصل كنيد كه در ميلي‌ليتر يا ميلي‌گرم آن حداقل يك ميليون باكتري پروبيوتيك وجود داشته باشد، چرا كه اگر از اين مقدار كمتر باشد خواص ذكرشده را نخواهد داشت. در حال حاضر يك ماست ۹۰۰‌گرمي پروبيوتيك را مي‌توانيد با حدود ۳‌هزار و 500تومان، پنير پروبيوتيك 300 گرمي را با حدود ۴‌هزار تومان و شير يك ليتري با اين خاصيت را حدود ۲‌هزار و 500تومان بخريد.

  • ماكاروني‌هاي فاقد گلوتن

گلوتن پروتئيني است كه در گندم و جو وجود دارد. بيشتر ماكاروني‌هايي كه در بازار پيدا مي‌كنيد داراي اين پروتئين هستند. اما سيستم گوارش برخي از ما قادر به جذب اين ماده نيست و تنها راه‌‌حل آن حذف گلوتن از برنامه غذايي است. اما لازم نيست حتما به اين بيماري مبتلا باشيد تا از ماكاروني‌ها يا مواد فاقد گلوتن استفاده كنيد، اگر پس از خوردن يك وعده ماكاروني تا يك روز بعد در معده‌تان احساس سنگيني مي‌كنيد مي‌توانيد سراغ نوع بدون گلوتن آن برويد. توجه كنيد كه تا چند سال پيش تنها نوع خارجي اين محصول در بازار موجود بود اما مدتي است توليدكننده‌هاي ايراني براي نخستين‌بار توانسته‌اند ماكاروني سفيد يا همان ماكاروني فاقد گلوتن و مواد افزودني صنعتي را توليد كنند. اين ماكاروني از گندم ديم كه گندمي سخت‌تر و دراز‌تر از حد معمول است تهيه شده. هضم اين نوع ماكاروني بسيار راحت بوده و تنها در ۳‌دقيقه حاضر مي‌شود. قيمت يك بسته ۷۰۰‌گرمي آن حدود ۳ تا ۴ هزار تومان است. اگر بخواهيد نوع خارجي آن را بخريد براي يك بسته ۵۰۰ گرمي بايد حدود ۱۰تا ۱۵‌هزار تومان هزينه كنيد.

  • روغن كنجد

روغن كنجد به‌دليل تركيب اسيدهاي چرب غيراشباع به‌عنوان بهترين روغن براي استفاده در حرارت زياد شناخته مي‌شود، به همين دليل براي سرخ كردن و پخت‌وپز مي‌توان آن را به‌كار برد. اين روغن به كاهش كلسترول بد خون، جلوگيري از برخي سرطان‌ها، سلامت پوست و مو، پيشگيري از پوكي استخوان و... كمك مي‌كند. اما دقت كنيد تمام اين فوايد به معني آن نيست كه هر ميزاني از اين روغن را در طول روز مصرف كنيد. كالري اين روغن نيز مانند روغن‌هاي ديگر است و استفاده بيش از حد آن باعث چاقي و مشكلات خاص ديگر مي‌شود. توجه كنيد كه حتما از برند آشناي اين محصول خريد كنيد زيرا روغن‌هاي كنجد زيادي با اين نام در بازار به فروش مي‌رسد كه با روغن‌هاي ديگر تركيب شده و به‌دست شما مي‌رسد. استان يزد و شهر اردكان مهم‌ترين توليد‌كننده‌هاي اين روغن هستند كه برندهاي سنتي و قديمي همگي در آنجا فعاليت دارند؛ مي‌توانيد اين محصول را به آنها سفارش داده يا شخصا براي خريد مراجعه كنيد. علاوه بر اين لازم است به پروانه بهداشتي‌اي كه روي محصول درج شده دقت كنيد. يك بطري يك ليتري از اين روغن را مي‌توانيد حدود ۲۰ تا ۳۰هزار تومان بخريد.

  • دانه كينوا

كينوا دانه يك گياه سنتي ا‌ست كه قدمتي 500ساله دارد. اين دانه در ارتفاعات بالاي رشته‌ كوه‌هاي واقع در آمريكاي جنوبي كشت مي‌شود و به خاويار گياهي معروف است. بله! دانه كينوا تقريبا گران است اما ارزش غذايي شگفت‌انگيزي دارد. كينوا را مي‌توانيد به‌عنوان غذاي اصلي، در وعده صبحانه و در نان، شيريني و حتي كيك و دسر استفاده كنيد. كافي است آن را به‌مدت ۱۵‌دقيقه در آب بپزيد و بعد آبكش كنيد، سپس مي‌توانيد از آن در تهيه انواع غذاها استفاده كنيد. دانه كينوا يك منبع كامل پروتئين است كه آن را براي جلوگيري از كم‌خوني، تقويت سيستم ايمني بدن، تنظيم قند خون، جلوگيري از شكل‌گيري نامناسب استخوان‌ها در كودكان و پوكي استخوان در سالمندان، بهبود عملكرد دستگاه گوارش و... توصيه مي‌كنند. جالب است بدانيد كه فضانوردان ناسا در سفرهاي هوايي خود در هر وعده از كينوا استفاده مي‌كنند. دقت كنيد كه دانه كينوا در 3 رنگ طلايي(سفيد)، قرمز و سياه موجود است كه طعم آنها كمي با يكديگر متفاوت است. دانه كينوا طلايي متداول‌ترين نوع آن است و راحت‌تر در بازار پيدا مي‌شود. در حال حاضر يك بسته ۲۵۰ گرمي از اين محصول را مي‌توانيد حدود ۳۵‌هزار تومان بخريد.

  • پودر سبوس برنج

برنج سفيدي كه ما مي‌خوريم فاقد ويتامين‌‌هاي لازم براي بدن است. در واقع براي تهيه اين برنج، سبوس آن دور ريخته مي‌شود، حال آنكه اين ماده، سرشار از ويتامين‌هاي مهم مثل ويتامين‌هاي گروه B است. سبوس برنج از ريزش مو جلوگيري مي‌كند و با وجود ويتامين E و خاصيت آنتي‌اكسيداني مي‌تواند نقش يك ضد‌چروك پوست را داشته باشد. علاوه بر آن در تقويت اعصاب نيز مؤثر است و به بهبود عملكرد سيستم گوارشي كمك مي‌كند. دقت كنيد كه شلتوك برنج را به‌عنوان سبوس به اشتباه نخريد، شلتوك پوسته‌اي زمخت بوده و خوراكي نيست اما سبوس برنج لايه نازك رويه برنج است كه بين شلتوك و دانه سفيد برنج قرار دارد. علاوه بر آن حتما از برند شناخته‌شده‌اي خريد كنيد زيرا بيشتر سبوس‌هاي برنج در فرايند خشك‌كردن برنج در محيط‌هاي غيربهداشتي قرار مي‌گيرند. درنظر داشته باشيد كه روزانه 2 قاشق مرباخوري از اين محصول را مي‌توانيد به ماست، شير، سوپ، سالاد، خورش و.. اضافه كنيد اما بهتر است بيش از اين مقدار مصرف نشود. يك بسته يك كيلوگرمي از برند شناخته‌شده اين محصول را مي‌توانيد حدود ۳۶ هزار تومان بخريد و مدت‌ها استفاده كنيد.

کد خبر 375212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha