مدیرعامل شرکت توتال فرانسه گفت: در شرایطی که اروپا از کمبود عرضه گاز و وابستگی به انرژی روسیه نگران است ایران می‌تواند منبع ارزشمندی برای عرضه منابع جدید انرژی به این قاره باشد.

به گزارش رویترز، شرکت نفتی توتال فرانسه در مواجهه با فشارهای دولت فرانسه برای کاهش فعالیت‌های خود در ایران در تلاش است تا موقعیت خود در میادین نفتی ایران را حفظ کند.

کریستوف دومارژری مدیر عامل شرکت توتال که به همراه رئیس‌جمهور فرانسه به پکن سفر کرده است، به کندشدن مذاکرات این شرکت با ایران بر سر توسعه پارس جنوبی اذعان کرد اما دخالت عوامل سیاسی و سیاست‌های دولت فرانسه در این زمینه را رد کرد.

وی افزود: من از این که امروز قرارداد آماده امضا برای توسعه پارس جنوبی داشته باشیم، خوشحال خواهم شد، اما هم اکنون چنین قراردادی وجود ندارد.

وی گفت در برخی موارد باید حرکت خود را کند کرد اما مسلماً ما به روابط دیرینه خود با ایران ادامه خواهیم داد.

سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، پیشتر از شرکت‌های فرانسوی خواسته بود تا از سرمایه‌گذاری در ایران به منظور محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور خودداری کنند؛ با وجود این شرکت نفتی توتال بارها بر ادامه حضور خود در ایران تأکید کرده است.

بر اساس این گزارش، شرکت توتال مذاکراتی را برای احداث نخستین واحد تولید ال.ان.جی در ایران انجام داده است اما چنانچه مقامات این شرکت می‌گویند به‌دلیل افزایش هزینه‌های عملیاتی تا‌کنون از انعقاد قرارداد مربوط به این طرح سر‌باز زده است.

ایران تا ژوئن سال 2008 به توتال مهلت داده است تصمیم نهایی خود در این زمینه را اتخاذ کند.

کد خبر 37645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز