در ابتدای دهه ۸۰، وزارت مسکن طرحی با عنوان طرح «مجموعه شهری تهران» را تدوین کرد.

در این طرح که به توصیه کارشناسان و شهرسازان برجسته کشور تدوین شد، تهران به‌عنوان یک مجموعه شهری پیوسته از شهر دماوند تا هشتگرد کرج، یک مجموعه کامل شهری قلمداد شد و تمامی برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده در این محدوده جغرافیایی، زندگی بیش از ۱۴میلیون شهروند را تحت‌تأثیر قرار می‌داده ‌است.

طرح مجموعه شهري، براساس الگوهاي آمايش سرزميني طراحي شده‌بود و طرحي پيشرو براي ساماندهي وضعيت تهران بود. در اين طرح بر به‌هم‌پيوستگي تمامي مناطق نزديك تهران به لحاظ تصميم‌گيري و سياستگذاري تأكيد شده‌بود.سال‌ها بعد طرحي غيركارشناسي و بدون پشتوانه علمي، در مجامع سياسي مطرح شد كه براساس آن شهرري و شميرانات از تهران جدا شوند. مهم‌ترين ويژگي اين ايده، ويژگي سياسي بود. اين در حالي است كه طرح مجموعه شهري برپايه عدالت اجتماعي و فضايي صورت گرفت و رويكردي كاملا كارشناسي بود.

جدايي ري و حتي شميرانات، هيچ توجيه كارشناسي نداشته است. هر دو ناحيه جزء پيوسته پايتخت بوده و در هر دوره در شوراي شهر تهران نمايندگاني نيز دارند. ازاين‌رو چنين ديدگاه‌هايي صرفا سياسي بوده و رويكردي غيرعلمي دارد. در طول سال‌هاي گذشته بحث‌هاي مختلفي در اين‌باره صورت گرفته‌است كه بحثي حاشيه‌اي و غيرعلمي بوده و حتي دولتمردان نيز براي اجراي آن، هيچ‌گاه حركت نكرده‌اند.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران در واكنش به طرح موضوعاتي همچون جداسازي شهرري از كلانشهر تهران گفت: بايد بدانيم كه اتخاذ تصميم در ارتباط با موضوعاتي از اين دست در حد و اندازه شهرستان و استان نيست و تصميم‌گيري‌ها در اين خصوص با توجه به حساسيت‌ها و ويژگي‌هاي تهران به‌عنوان پايتخت كشور نيازمند سازوكار و تمهيدات لازم و طرح موضوع در سطوح كلان و حاكميتي است.

پژمان پشمچي‌زاده در ادامه گفت: در گستره‌اي كه يك‌دهم جمعيت كشور، در آن سكونت دارند و به‌كار و فعاليت مي‌پردازند، گسستن پيوندهاي اجتماعي با مرزهاي سياسي امكان‌پذير نيست. وي حضور مردم ري در انتخابات شوراها در دوره‌هاي مختلف و تعلق خاطر و پيگيري حل مشكلات ايشان كه از طريق شوراي شهر صورت مي‌گيرد را نشان‌دهنده پيوند ناگسستني تهران، ري و شميرانات دانست.

معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران در خاتمه اضافه كرد: موضوعات تهران نه در گستره 615كيلومترمربعي، بلـكه در پـــهـنه‌اي به وسعـت 14000كيلومترمربع، يعني مجموعه شهري تهران معنا پيدا مي‌كند و اين موضوع با طرح‌هاي توسعه شهري‌، منطقه‌اي و ملي درهم‌تنيده و به هم پيوسته است. پيش از اين و در پي طرح موضوع جدايي ري از تهران در سنوات گذشته، چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران ضمن اعلام مخالفت مردم ري با طرح جدايي آن از تهران، اعلام داشت:

جدايي به ضرر ري‌نشينان تمام مي‌شود و با اجراي اين طرح، جريان تجزيه‌طلبي استاني اوايل انقلاب دوباره از سر گرفته مي‌شود، ‌منفك‌كردن يك شهر تبعات زيادي دارد و اگر دليل اين جدايي شهرستان ري از تهران داشتن فرمانداري مستقل در آن است، مي‌توان فرمانداري شهرستان ري را منحل كرد. به گفته او، با وجود اينكه جدايي ري از تهران از لحاظ مالي به سود شهرداري‌است اما اين طرح مخالف طرح تفصيلي است كه به تصويب شوراي‌عالي معماري و شهرسازي و رئيس‌جمهور رسيده‌است.

همچنين احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر كه دستي در تهرانگردي دارد و علاقه خود را به بافت تاريخي شهر نشان داده، تفكيك ري و تهران از هم را كاملا اشتباه دانسته و گفته‌است: در طول تاريخ همواره تهران و ري در كنار هم و در پيوستگي كامل بوده‌اند. سيدصباح‌الدين متقي، مديركل وقت حريم شهر تهران از مخالفان اين طرح بود كه موضوع جدايي ري از تهران را سياسي دانسته و گفته بود: عده‌اي كه از جدايي ري از تهران صحبت مي‌كنند،

تنها از لحاظ سياسي به اين مسئله توجه دارند، درحالي‌كه جدايي ري از تهران، سبب گسست‌هاي فرهنگي، اجتماعي، مديريتي و به‌ويژه شهرسازي مي‌شود. عليرضا دبير، عضو شوراي شهر تهران نيز كه خود يكي متولدين و بزرگ‌شده شهرري است، با ابراز نگراني از طرح جداسازي ري از تهران گفته بود: به جاي جداسازي ري بايد به فكر يكپارچه‌سازي‌ آن باشيم. با اينكه من اهل شهرري هستم، بايد از استقلال شهرري خوشحال باشم اما از آنجايي كه مي‌دانم اين طرح به ضرر مردم است، از اجراي آن نگرانم.

معصومه ابتكار، دبير پيشين كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران و رئيس فعلي سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور نيز اين طرح را تصميم خلق‌الساعه عنوان كرده و گفته بود: به‌نظر مي‌رسد تصميمات خلق‌الساعه مانند جدايي ري از تهران سال‌هاي سال مشكلات زيادي را براي مردم به‌وجود ‌آورد.

کد خبر 376868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha