یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر روز گذشته با دعوت رسمی عربستان راهی ریاض شد تا صف‌بندی‌‌های سیاسی در عراق به‌ویژه در دوران پسا‌داعش وارد مرحله جدیدی شود.

مقتدا صدر

هيچ جزئياتي از اين سفر منتشر نشده اما نفس انجام اين سفر رسمي به عقيده تحليلگران نشانه مهره‌چيني‌ها و صف‌بندي‌هاي جديدي براي عراق است.ارتش عراق با كمك نيروهاي بسيج مردمي(الحشد الشعبي) پس از آزادي موصل اكنون در تلاش هستند تا باقيمانده نيروهاي گروه تروريستي داعش را در اين كشور پاكسازي كنند. طي هفته‌هاي اخير اما تحولات سياسي در عراق شدت بيشتري گرفته كه نشان مي‌دهد اين كشور پس از داعش هم احتمالا روزهاي آرامي را در صحنه سياسي و اجتماعي نخواهد داشت.

سفر مقتدي صدر و تبديل‌شدن او به ميهمان ويژه مقام‌هاي عربستان در شرايطي صورت گرفته كه او به‌تازگي خواستار اتحاد عراقي‌ها و دوري از طايفه‌گرايي شده بود. عربستان كه مقتدي صدر را براي مذاكره دعوت كرده به‌شدت سياست خصمانه‌اي عليه شيعيان و به‌ويژه ايران داشته و عناد خاصي با نيروهاي حشد الشعبي و وارد شدن رسمي آنها به سازوكارهاي دولت عراق دارد.

مقتدي صدر كه سال‌ها در ايران و شهر قم براي تكميل دروس فقهي به سر برده مدت‌هاست كه مسير جديدي را در پيش گرفته است. شايد بيشتر از هر چيز دليل سفر مقتدي صدر به عربستان و محور مذاكرات او را در نقشه‌هاي او براي صحنه سياسي عراق بتوان پيدا كرد. حدود يك‌ماه قبل جريان صدر به توافقي با ائتلاف الوطنيه به رهبري اياد علاوي به‌عنوان جرياني سكولار رسيد.

براساس اين توافق كه حتي باعث شگفت‌زده شدن حاميان جريان صدر شد، قرار است اين دو جريان با يكديگر متحد شده تا جبهه مشتركي به‌ويژه براي انتخابات پارلماني سال ۲۰۱۸ داشته باشند. اياد علاوي، كه در زمان نخست‌وزيري نوري مالكي از مخالفان سرسخت او بود، فردي است كه در تحولات سياسي عراق مورد حمايت عربستان سعودي بوده است. براساس اعلام كميته جريان سياسي صدر قرار است اين دو جريان جبهه‌اي «فرامذهبي» در پارلمان تشكيل دهند.

جريان صدر-علاوي اعلام كرده‌اند كه در دوران پس از آزادي موصل به‌دنبال اصلاح جريان و روند انتخابات اين كشور هستند و خواستار تغيير اعضاي كميسيون انتخابات خواهند بود. به‌نظر مي‌رسد هدف اصلي عربستان در استفاده از جريان صدر به‌عنوان مهره‌اي جديد براي رسيدن به رؤياي اين سال‌هاي رياض يعني نخست‌وزيري اياد علاوي است.

اياد علاوي كه در جواني عضو حزب بعث بوده با وجود همه حمايت‌هاي عربستان نتوانسته اين پست را به غير از دوراني كوتاه از ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ تا ۶ آوريل ۲۰۰۵ به‌دست آورد. درست در زماني كه علاوي در اين دوران كوتاه به‌عنوان نخست‌وزير موقت قدرت را در دست گرفت، درگيري‌هاي شديدي در نجف ميان نيروهاي ارتش عراق و نيروهاي مسلح جريان صدر موسوم به سپاه مهدي رخ داد. گفته مي‌شود كه اياد علاوي در آن دوران قصد ترور مقتدي صدر را داشته است.

مقتدي صدر در دوران اخير چندين تظاهرات عليه آنچه فساد اداري دولت مي‌خواند، به راه انداخت كه در چندين مورد با خشونت و درگيري گسترده همراه بود و حتي حمله و تخريب ساختمان پارلمان را به‌دنبال داشت. سفر مقتدي صدر به عربستان چند روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه سيدعمار حكيم رسما خروج خود از مجلس اعلاي اسلامي عراق را اعلام و از تشكيل يك جريان سياسي جديد به نام حزب ملي الحكمه خبر داد. گفته مي‌شود سيدعمار حكيم به‌دنبال بالاگرفتن اختلافات ميان گروه‌هاي شيعي عراق و نيز اعتراضات گسترده شخصيت‌ها و گروه‌هاي شيعي حاضر در مجلس اعلا به نحوه رياست سيدعمار حكيم صورت گرفته است.

تلاش‌هاي زيادي براي جلوگيري از اين اتفاق هم از داخل عراق و هم از سوي ايران صورت گرفت اما نهايتا حكيم به اين جمع‌بندي رسيد كه جدايي خود را از اين تشكل سياسي ـ مذهبي ريشه دار در عراق اعلام كند؛ نكته‌اي كه در اين ميان وجود دارد، شباهت شعارهاي جريان سياسي جديد حكيم با شعارهاي مقتدي صدر است.

عمار حكيم در بيانيه خود براي تاسيس حزب جديد تأكيد كرد كه منافع عراق پيش از هرچيز ديگري بايد در اولويت باشد و چند‌ماه پيش مقتدي صدر هم شعار اولويت با عراق است را داده بود.سفر مقتدي صدر به عربستان علاوه بر غيرمنتظره‌بودن مايه شگفتي است. كسي كه در دوراني نه‌چندان دور معتقد به ديدگاه‌هاي راديكال در عرصه سياسي بود و براي مبارزه با آمريكايي‌ها جيش‌المهدي را تاسيس كرد و هر‌كس به آمريكا و عربستان سفر مي‌كرد را مورد انتقاد قرار مي‌داد، اكنون به‌دنبال اتحاد و ايجاد فهرست مشترك با اياد علاوي است و به‌صورت رسمي مهمان ويژه سعودي‌ها مي‌شود.

کد خبر 377854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha