مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی این نهاد از افتتاح خط ۸ مترو که قرار است به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کند، تقدیر کرد و از آن به‌عنوان گشایشی در کار مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) نام برد.

شورا

تأكيد مهدي چمران اين بود كه بدون درنظر گرفتن حواشي سياسي، افتتاح اين خط گامي مؤثر از سوي مديريت شهري است كه بايد همه را خوشحال كند.همچنين معاون مالي و اقتصاد شهري شهردار تهران با حضور در جلسه شوراي شهر گزارشي از بدهي‌ها و مطالبات شهرداري تهران را ارائه كرد. براساس گفته قدرت گودرزي ميزان مطالبات شهرداري تهران از دولت 19هزار ميليارد تومان و رقم بدهي شهرداري تهران حدود 15هزار و 500ميليارد تومان است.

  • وظيفه‌اي كه به‌عهده شهرداري نيست

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه درباره ساخت متروي فرودگاه امام‌خميني(ره) گفت: وظيفه شهرداري تهران ساخت اين خط نبود چون خارج از محدوده شهري تهران است، با اين همه براساس مصوبات قبلي شوراي شهر اين خط ساخته شد‌. مهدي چمران رقم درنظر گرفته شده براي ساخت خط8 را در سال91 معادل ۲۰ميليارد تومان اعلام و از نپرداختن سهم دولت در ساخت خط8 گلايه كرد.

رئيس شوراي شهر تهران افزود: به‌دليل تأمين اعتبار از سوي دولت كار ساخت اين خط ماه‌ها متوقف شد اما پس از آن قرار شد شهرداري هزينه‌هاي لازم را انجام دهد و ايستگاه آبرومندي كه در ‌شأن نام امام‌خميني(ره) باشد بسازد. ضمن اينكه تردد در اين مسير تا سمت رباط كريم و خط‌هاي فرعي كه به نمايشگاه شهر آفتاب اتصال مي‌يابند، رفاه شهروندان را تأمين مي‌كند.

چمران اظهار اميدواري كرد، از آنجايي كه اين خط در حد و اندازه خطوط ارزشمند شهري و مايه آبروي جمهوري اسلامي است، واگن‌هاي مورد نياز مسافران آن در اسرع وقت تأمين شود. از سوي ديگر مرتضي طلايي، نايب‌رئيس شوراي شهر ديروز با تقدير بابت اينكه شوراي شهر با همكاري شهرداري ۳۰۰ كيلومتر مترو با بيش از ۱۳۱ ايستگاه ساخته است، گفت: شمار سفرهاي مترو با افتتاح خط۸ از ۳‌ميليون به ۴.۸ ميليون سفر رسيده است. اين ركورد شاهكار است و تأكيد مي‌كنم يك دهه اخير مديريت شهري هرگز تكرار نمي‌شود و نبايد توفيقات آن را ناديده بگيريم.

  • حساب و كتاب يك شهر

به گزارش همشهري، دستور جلسه نخست 17 مرداد ماه شوراي شهر تهران اختصاص به ارائه گزارشي در مورد عملكرد معاونت مالي شهرداري تهران داشت. قدرت گودرزي با اعلام اينكه در 12سال گذشته شهرداري تهران 73هزار و 476ميليارد تومان عملكرد نقد داشته است، گفت: براساس گزارش نهايي تمامي اعداد و ارقام در تفريغ ذكر شده كه حاكي از آن است كه 96درصد عملكرد شهرداري تحقق يافته است. وي در مورد مطالبات شهرداري از دولت گفت: در مجموع 19هزار ميليارد تومان بدهي دولت در 10 آيتم از سوي سازمان حسابرسي تأييد شده كه البته يك ميليارد دلار از اين رقم مربوط به صندوق ذخيره ارزي است.

معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران با انتقاد از برخي منتقدان كه تهران را شهري سوخته مي‌نامند، گفت: ارزش تقريبي املاكي كه در اين 12سال تملك كرديم 22هزار و 845ميليارد تومان بوده است. ارزش تقريبي تهاتر املاك نيز 11هزار و 92ميليارد تومان بوده است؛ يعني دارايي‌هاي شهرداري تهران در اين مدت بيش از دو برابر افزايش يافته است. وي گفت: در مجموع 12سال گذشته 130هزار و 211ميليارد تومان درآمد مصوب شهرداري بوده كه از اين مبلغ 118هزار و 784ميليارد تومان هزينه شده است؛ يعني به‌صورت ميانگين 91درصد از بودجه مصوب محقق شده است.

گودرزي در مورد وضعيت درآمدهاي پايدار شهرداري تهران گفت: در سال84 كل درآمد شهرداري نقد و برابر 1323ميليارد تومان بوده كه 217ميليارد تومان آن به ميزان 16درصد پايدار و 84درصد ناپايدار بود اما اين عدد در سال95 به 5هزار و 102ميليارد تومان رسيد كه 33درصد بودجه را تشكيل مي‌دهد. يكي از درآمدهاي پايدار مورد اشاره از سوي گودرزي عوارض ناشي از ارزش افزوده بود. وي در اين‌باره گفت: در سال95 عوارض ارزش افزوده برابر 3هزار و 991ميليارد تومان بود اما شاهد بوديم كه دولت در سال گذشته به جاي اينكه اين درآمد ارزش افزوده را بيشتر كند، 50درصد آن را كم كرد.

گودرزي با اعلام اينكه هزينه‌هاي شهرداري تهران از 130هزار و 211ميليارد تومان اعتبار مصوب به 118هزار و 784ميليارد تومان تا پايان سه‌ماهه اول امسال رسيده كه همه آن هزينه شده است، افزود: برابر اعتبارات مصوب، اعتبار تملك و دارايي‌ها 61.1درصد، اعتبار تملك دارايي‌هاي مالي 8.2درصد و اعتبار هزينه‌اي يا جاري 30.7درصد بوده است اما عملكرد جاري ما 25.8درصد بوده است كه اين نقطه قوت شهرداري است و در ساخت مترو و توسعه زيرساخت‌ها و پروژه‌ها هزينه شده است.

وي ميزان بدهي‌هاي شهرداري را درمجموع 8هزار و 519ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: اولا بدهي داشتن نقطه قوت است، ما تعهد ايجاد مي‌كنيم براي افزايش سرمايه شهر. بر همين اساس تا امروز ديون مناطق 22گانه 6هزار و 351ميليارد تومان بوده كه در اين رقم پيمانكاران، املاك، بيمه و ماليات هم ديده شده است. همچنين ديون سازمان‌ها و شركت‌ها 2هزار و 168ميليارد تومان است. گودرزي درمورد ميزان بدهي شهرداري به بانك‌ها نيز گفت:

بابت تسهيلات دريافتي شهرداري تهران تا امروز 6هزار و 992ميليارد تومان بدهكار است، اين ميزان بدهي‌ها معادل اصل وام است. شايد يك تا حداكثر 2هزار ميليارد تومان براي سود و جرايم نيز وجود داشته باشد. از همين رو مجموع بدهي‌ها معادل 15هزار و 511ميليارد تومان است كه شامل ديون شهرداري در املاك و پيمانكاري، بيمه، ماليات، تسهيلات بانكي و... است. اينكه عددهاي 60 و 40هزار ميليارد توماني اعلام مي‌شود، درست نيست. اميدوارم از اين به بعد دوستان مصاحبه‌ها را اصلاح كنند.

معاون مالي شهرداري تهران با اعلام اينكه ما 3ملك به بانك شهر به‌صورت صورتجلسه شده با حضور رئيس شوراي اسلامي شهر تهران تحويل داده‌ايم، گفت: معادل 3هزار ميليارد تومان 3ملك در كنار اتوبان چمران، دردشت و مهرويلا واگذار كرده‌ايم كه درمجموع هزار و 10ميليارد تومان ارزش اين سه ملك است. 60درصد شهروند و شهرآفتاب نيز مطابق مصوبه شوراي شهر واگذار شده كه هم‌اكنون در حال كارشناسي است. علاوه بر اين ميزان 2هزار ميليارد تومان تراكم و پروانه نيز به‌صورت صورتجلسه كه هزار ميليارد تومان آن كارسازي شده، واگذار شده است كه در مجموع 9هزار و 247ميليارد تومان اصل وام بوده و 7هزار ميليارد تومان آن رقم در اين بازپرداخت‌ها مسترد شده است.

در پايان اين گزارش مهدي چمران با اشاره به اينكه طي ساليان اخير درآمدهاي پايدار شهرداري‌ها دستخوش تغييراتي شده، گفت: حالا دولت لايحه‌اي را به مجلس داده كه براساس آن عوارض را از قانون بودجه حذف و به ماليات تبديل كردند به‌گونه‌اي كه عوارض محلي و شهري به خزانه دولت واريز و شهرداري‌ها براي گرفتن اين پول‌ها بايد منتظر مجوز استانداري‌ها باقي بمانند كه اميدواريم اين مسئله اصلاح شود. رئيس شوراي شهر تهران در مورد واگذاري شهروند و شهر آفتاب نيز گفت: 6نفر كارشناس رسمي از بانك و شهرداري براي كارشناسي و قيمت‌گذاري شهروند و شهر آفتاب انتخاب شدند كه البته كمترين ميزان را كه همان 3000ميليارد تومان است، قيمت‌گذاري كردند ولي هنوز مورد تأييد قرار نگرفته است.

چمران در مورد تصويب دو فوريت تدوين كارت‌بليت‌هاي الكترونيك توسط بانك شهر نيز گفت: بانك شهر در قالب كارت‌هاي شهروندي امكانات زيرساختي را فراهم كرده و بر همين اساس مقرر شد كه كارت‌بليت‌هاي الكترونيك در قالب كارت‌هاي شهروندي براي مترو، اتوبوس، تاكسي و پاركينگ‌ها درنظر گرفته شود؛ البته صدور كارت براي شهروندان رايگان بوده و اين امتياز به‌مدت 2سال در اختيار بانك شهر قرار داده شده است.

  • بي‌انصافي درباره شهر سوخته

اسماعيل دوستي ديگر عضو شوراي شهر نيز بحث‌هاي مطرح شده درمورد تحويل شهر سوخته به شهردار بعدي را بي‌انصافي خواند و گفت: براي خوشايند عده‌اي بي‌دليل عملكرد مديريت شهري را زير سؤال نبريم.پرويز سروي نيز با كنايه گفت: لابد افتتاح خط۸ مترو در ادامه سوختگي‌هاي شهر سوخته تهران است،

كساني كه اين حرف‌ها را مي‌زنند، بايد پاسخگوي آيندگان باشند. وي گفت: برنامه نامزدهاي شهرداري تهران نشان مي‌دهد همين برنامه‌اي را كه نقد مي‌كنند، مي‌خواهند اجرا كنند.

نظر احمد حكيمي‌پور نيز اين بود كه از گزارش ارائه شده مشخص نشد كه درآمدهاي شهر تهران با هزينه‌هاي آن در 12سال اخير انطباق و تناسب دارد، يا خير. همچنين محمدمهدي تندگويان، ديگر عضو شوراي شهر هم با اشاره به اينكه بحث درآمدهاي پايدار براي وي حل نشده است، گفت: اتفاقي كه در عرض 12سال گذشته افتاده، اين است كه شما فقط توانسته‌ايد 3درصد درآمد پايدار در شهر ايجاد كنيد و اين براي 12سال فاجعه است.

جدول

کد خبر 378755

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha