مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

محدثه قیدی: چرا تهران از نظر گردانندگان آن از شاخص‌های زیستی لازم برای آرامش ساکنانش برخوردار نیست؟ مشکلات تهران از کجا ریشه می‌گیرد؟ چگونه می‌توان آرامش روحی و آسایش زیستی مطلوب‌تر را به ساکنان این شهر بازگرداند؟

الهام فخاري، عضو جديد شوراي شهر در دور پنجم معتقد است توسعه زيرساخت‌هاي شهري بدون توجه به وضعيت سرريز بي‌رويه جمعيت به تهران مشكلي را حل نخواهد كرد. وي به سازوكار ديگري براي حل و فصل مسائل تهران معتقد است و مي‌گويد: اساسا مسائلي نظير آلودگي صوتي، هوا، آب، خاك، آسيب‌هاي اجتماعي، ترافيك و... مسائلي خردي است كه بعد از مسئله اصلي كه جمعيت زياد باشد، عارض اين شهر شده است.

از نظر اين عضو شوراي شهر اگر 50خط مترو در شهر بسازيم اما نظام جمعيتي شهر بي‌برنامه رشد كند، هيچ فايده‌اي ندارد؛ همانطور كه دهه‌ها توجه صرف به توسعه زيرساخت‌ها در بخش حمل‌ونقل عمومي، فضاي سبز، بزرگراه‌ها و... مشكلات شهر را حل نكرده است.

وي مديريت جمعيت را لازمه اداره صحيح شهر تهران دانسته و مي‌افزايد: ما نيازمند جمعيت‌شناسي، تحليل درست از چرايي، چگونگي و توزيع جمعيت در تهران به‌عنوان پيش‌شرط حل مشكلات پايتخت هستيم؛ ضمن اينكه ادعاي حل مشكلات تهران ظرف 4سال تنها يك ژست معجزه‌گرانه است و نبايد در اين‌باره به مردم دروغ گفت. فخاري خواستار واقعي كردن هزينه‌هاي زندگي در شهر تهران است اما درعين حال نگراني خود را نسبت به رعايت عدالت در شهر ابراز كرده و مي‌گويد: ما موظفيم شرايط عادلانه براي مردم فراهم و بررسي كنيم چه سيستم‌هاي اقتصادي مي‌تواند هم جايگزين نظام افزايش قيمت و هزينه زندگي در شهر باشد و هم درآمد‌زايي داشته باشد و همينطور امكان انتخاب زندگي مطلوب در شهرهاي ديگر را نيز به مردم بدهد.

  • آلودگي هوا و ترافيك مشكل اصلي تهران

ابراهيم اميني، نايب‌رئيس شوراي شهر پنجم نظر ديگري دارد. وي معتقد است كه در رأس مشكلات تهران، آلودگي هوا و ترافيك قرار دارد. وي مسئوليت مستقيم حل مشكل ترافيك را با شهرداري تهران و اداره راهنمايي و رانندگي مي‌داند و مي‌گويد: در بحث آلودگي هوا نيز مشتركا شهرداري تهران و سازمان حفاظت محيط‌زيست مسئولند و شهرداري متولي ارائه راهكارهايي براي حل اين مشكل است. اميني از تعداد بسيار زياد خودروها در تهران، وجود خودروهاي فرسوده، كارخانجات آلاينده به‌عنوان عوامل اصلي آلودگي هوا نام مي‌برد و بر خروج كارخانجات آلاينده از محدوده تهران به خارج شهر تأكيد دارد.

اميني از ساخت برج‌هاي بلندمرتبه به‌عنوان مانعي براي جابه‌جايي هوا نام برده و تأكيد مي‌كند: در اين‌باره بين كارشناسان اختلاف نظر هست اما بسياري از كارشناسان محيط‌زيست از تأثير اينگونه ساخت و سازها در آلودگي هوا سخن مي‌گويند. از طرفي شهرداري نيز براي توجيه بلندمرتبه‌سازي‌ها در منطقه 22چنين وانمود مي‌كند كه اين ساخت‌وسازها هيچ تأثيري در افزايش آلودگي هوا نداشته است. وي علاوه بر اين از جمعيت هم به‌عنوان يك مشكل اصلي براي تهران نام مي‌برد و معتقد است كه سرعت تغييرات به نسبت افزايش مهاجرت به شهر تهران عقب است. اميني خواستار تعامل سازنده و منطقي ميان شهرداري تهران با دستگاه‌هاي متولي شد تا از عواملي كه باعث مهاجرت به شهر تهران مي‌شود، جلوگيري كنند. وي درعين حال ادعاي حل اين معضل ظرف چهارسالي كه شوراي پنجم عهده‌دار مسئوليت اداره شهر تهران است را گزاف خواند.

  • تهران تاوان اقتصاد نفتي و رانتي كشور را مي‌دهد

محمد عليخاني، عضو ديگر شوراي شهر تهران نيز در مصاحبه با همشهري، مهم‌ترين مشكلات شهر تهران را ترافيك، آلودگي هوا، خاك، آلودگي صوتي، سيما و منظر شهري، جمعيت شناور، مواد زايد جامد، فرونشست زمين، كوه‌خواري، تخريب منابع طبيعي، آب شهري و مشكلات اقتصادي دانسته و مي‌گويد: به‌طور خلاصه بگويم شهرداري تهران تاوان اقتصاد نفتي و رانتي كل كشور را مي‌پردازد. از نظر عليخاني غلو كردن در همسويي ميان اعضاي شوراي شهر، شهرداري تهران، مجلس و دولت تنها انتظارات را بالا مي‌برد چون مشكلات اشاره شده هركدام شكل بحراني به‌خود گرفته و حلش به‌تنهايي از عهده شهرداري تهران خارج است. اين عضو جديد شوراي شهر تهران، ري و تجريش از جمعيت حاشيه شهر تهران هم به‌عنوان تهديد نام برده و مي‌افزايد: سؤال اين است كه اين جمعيت چطور حاشيه‌نشين شد.

آيا با تصميمات شهرداري تهران اين اتفاق افتاد يا تصميمات دولت؟ البته نمي‌توان منكر سياست‌هاي غلط و اشتباهات انجام شده در شهر تهران شد اما شايد چاره‌اي ديگر نبود. بالاخره اداره شهر تهران هزينه بالايي دارد و در شرايطي كه درآمد پايداري وجود ندارد لابد هر كس ديگري هم جاي آقاي قاليباف بود بايد به سمت راهكارها و تصميمات مقطعي مثل برج‌سازي‌ در معابر باريك، ساخت بي‌رويه مراكز تجاري بدون توجيه فني و اقتصادي و... مي‌رفت. وي خواستار نگاه ملي به مسائل شهر تهران شد و گفت: با اين نگاهي كه الان وجود دارد و مي‌آيند در برنامه ششم توسعه درآمدهاي شهرداري از محل ارزش‌افزوده را نصف مي‌كنند نمي‌شود شهر را اداره كرد. خواسته ما حضور شهردار تهران در هيأت دولت است از اين جهت كه شهردار تهران بتواند در آنجا چشم مسئولان كشوري را نسبت به بحران‌هاي موجود در شهر تهران باز كند، بالاخره حل مشكل يك‌چهارم جمعيت كشور ضرورتي ملي مي‌طلبد.

کد خبر 380448

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha