گروه بورس: در پی اعتراض‌های گسترده سهامداران در مورد نحوه و زمان پرداخت سود شرکت‌ها، به‌ویژه پرداخت سود شرکت ایران خودرو، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: به دلیل موانع قانونی هیچ کاری در مورد تأخیر در پرداخت سود از دست سازمان بورس ساخته نیست.

به گزارش خبرنگار همشهری، هفته گذشته بسیاری از سهامداران شرکت ایران خودرو با اعتراض به نحوه و زمان پرداخت سود سهام شرکت ایران خودرو، خواهان رسیدگی سازمان بورس به نحوه پرداخت سود شرکت‌ها شدند.

 علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بورس اقدامی برای سرعت بخشیدن جهت پرداخت سود سهامداران و تسهیل شرایط پرداخت سود ایران خودرو انجام داده است یا خیر؟ گفت: در این زمینه هیچ کاری از دست ما ساخته نیست زیرا هر شرکتی می‌تواند براساس قانون تجارت از حداکثر فرصت 8 ماهه خود برای پرداخت سود استفاده کند و شرکت ایران خودرو نیز می‌تواند از این بند  قانون تجارت استفاده کند.

وی افزود: قانون تجارت این اختیار را به شرکت‌ها داده است که پرداخت سود به سهامداران را پس از 8 ماه انجام دهد،  بنابراین کاری از دست ما ساخته نیست مگر اینکه این قانون تغییر کند.صالح‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامی از طرف دولت برای اصلاح قانون تجارت انجام شده است یا خیر؟ گفت: وزارت بازرگانی مدت‌ها روی اصلاح قانون تجارت کارکرد و در نهایت دولت طرح اصلاح قانون تجارت را به مجلس ارائه کرد.

در مجلس نیز کار گروهی برای اصلاح این قانون تشکیل شد اما در نهایت هنوز این موضوع به نتیجه نرسیده است. براساس این گزارش، عمده‌ترین دلیل گسترده‌تر شدن اعتراض‌های سهامداران در پرداخت سود، به‌کارگیری روش جدید ایران خودرو در توزیع سود سهام بود که مشکلات زیادی را برای این شرکت به‌وجود آورد.

براساس روش جدید ایران خودرو، همه سهامداران این شرکت که   180 هزار نفر تخمین زده می‌شوند باید با مراجعه به اداره امور سهام این شرکت کارت‌های بانکی سامانه شتاب را دریافت کرده و سود خود را از طریق سامانه بانکی شتاب بگیرند،در حالی که در بهترین حالت، بانک پس از 20 روز از مراجعه سهامدارها کارت را فعال خواهد کرد.

کد خبر 38291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز