جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

محمد علی نجفی: همزمانی آغاز سال تحصیلی با دهه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان، رنگ و بوی دیگری به مهر امسال بخشیده است.

ميليون‌ها دانش‌آموز و دانشجو در حالي فصل علم‌آموزي و دانش‌اندوزي را آغاز مي‌كنند كه سرتاسر شهر آكنده از عطر رشادت آموزگاري است كه 14 قرن قبل درس شهامت، ايثار، آزادگي و ظلم‌ستيزي را تا هميشه تاريخ به انسان‌ها آموخت. سيره سيدالشهدا، مدرسه عشق و استقامت است. عشق به معبود و گذشتن از همه هستي براي رضايت او و ايستادگي در برابر هرگونه انحراف و ناراستي.

چه زيباست كه آموزه‌هاي سالار شهيدان را در زندگي امروز خود به‌كار گيريم و با تاسي به فرهنگ پيشرو كربلا، تحولي در روزگار خويش ايجاد كنيم و طرحي‌نو دراندازيم. اگر معتقديم كه آموزش و پرورش ابزاري است براي تكامل انسان‌ها و ايجاد آرامش معنوي و دروني در زندگي افراد و كمك به تعامل و تعادل شخصيت فرد، آنگاه نهاد دين و اخلاق نقشي غالب پيدا مي‌كند و كدام آموزه اخلاقي بالاتر و والاتر از درس‌هاي واقعه عاشورا؟

انقلاب اسلامي ايران و سال‌هاي دفاع‌مقدس و ارزش‌هاي ناشي از اين دو واقعه مهم تاريخ معاصر ما ريشه در آموزه‌هاي عاشورا دارد. همچنان كه امروز هم جوانان سرزمين ما در مسير حفظ استقلال و امنيت كشور پيرو مكتب حسين(ع) هستند.

از سوي ديگر مدرسه و نهاد تعليم و تربيت وسيله‌اي براي سازگاري و ايجاد تعامل مثبت و سازنده ميان فرد و جامعه است. در پيوستگي حلقه خانواده، مدرسه و جامعه است كه انسان قادر است به ديگران اعتماد كند، اعتماد آنها را جلب كند، به حقوق ديگران احترام بگذارد و به‌عنوان يك شهروند، خود را با جامعه تطبيق دهد و سازگار كند.

همه اين‌ها معنايي ندارد جز مشاركت فعال و سازنده انسان در تعيين سرنوشت خود و جامعه. براساس يافته‌هاي پيمايش ارزش‌ها و نگرش‌هاي ايرانيان بيشترين مشاركت اجتماعي شهروندان در برگزاري مراسم تاسوعا و عاشورا تجلي مي‌يابد و از اين منظر براي افزايش اعتماد عمومي و توانمندي شهروندان بايد از محرم نهايت بهره را ببريم. نهاد مدرسه و نهاد خانواده نخستين كانون‌هاي شكل‌گيري شخصيت فرزندان ما هستند. ترديدي نيست كه توسعه و پيشرفت كشور در گرو توسعه و تحول نظام تعليم و تربيت است و بدون تحول در نظام آموزشي، هر نوع تحول و تغيير راه به جايي نخواهد برد.

از اين‌رو شهرداري تهران بر خود فرض مي‌داند كه در جهت توسعه تعليم و تربيت و بهبود شرايط آموزشي و پرورشي حداكثر تعامل و همكاري را با نهادهاي متولي تعليم و تربيت و نهاد خانواده به‌عمل آورد.اميدوارم تلاقي روزهاي آغاز سال تحصيلي با‌ ماه محرم و هفته دفاع‌مقدس طليعه‌اي معنوي براي استادان، معلمان، دانشجويان و دانش‌آموزان باشد.

  • شهردار تهران
کد خبر 383031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha