سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

اتحادیه‌های صنعتی در آلمان از حزب پیروز انتخابات این کشور یعنی حزب دمکرات مسیحی خواسته‌اند هرچه زودتر مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید را آغاز کند.

آلمان

اين اتحاديه‌ها تشكيل سريع دولت را براي جلوگيري از تضعيف اقتصاد آلمان ضروري دانسته‌اند. در اين كشور احزاب براي تشكيل دولت به‌صورت مستقل بايد بيش از 50درصد آرا را از آن خود كنند. حزب دمكرات مسيحي به رهبري مركل در انتخابات روز يكشنبه با كسب 33درصد آرا پيروز انتخابات شد و اكنون بايد در ائتلاف با احزاب ديگر، دولت آينده را تشكيل دهد.

در بيانيه اين اتحاديه‌ها آمده است: «نامزدهاي انتخاباتي طي هفته‌هاي اخير بيشتر بر سر آنچه در گذشته اتفاق افتاده با هم به بحث و جدل پرداختند و كمتر نگاه‌شان به آينده بود. بازگشت به ملي‌گرايي رويكرد مناسبي براي آلمان نيست. كشور ما در بسياري از حوزه‌ها ازجمله زيرساخت‌هاي ديجيتال، راه و آموزش همچنان نياز به سرمايه‌گذاري دارد. فضاي كسب‌وكار نياز به علائم مشخص از سوي دولت دارد و اكنون زمان تشكيل يك دولت باثبات است.»

اشاره فعالان اقتصادي آلماني به راهيابي حزب دست‌راستي آلترناتيو براي آلمان به پارلمان است. اين حزب ديدگاه افراطي ملي‌گرايانه، ضد‌اتحاديه اروپا، ضدمهاجرتي و ضداسلامي دارد؛ حزبي كه آنگلا مركل به‌شدت مخالف فعاليت‌ها و تفكرات آن است. اتحاديه‌هاي صنعتي آلمان از مركل خواسته‌اند با پرداختن به نيازهاي جامعه در مسير مهار حزب آلترناتيو براي آلمان قدم بردارد و با توجه بيشتر به بخش‌هاي ناراضي جامعه مسير گسترش تفكرات اين حزب را ببندد. بيشتر هواداران حزب آلترناتيو براي آلمان كه موفق شده حدود 13درصد آرا و 88كرسي از حدود 598كرسي پارلمان را به‌دست آورد، افرادي هستند كه از احزاب ديگر آلمان جدا شده‌اند و اغلب جزو گروه‌هاي ناراضي به شمار مي‌روند.

  • شكاف در حزب آلترناتيو براي آلمان

سران حزب آلترناتيو براي آلمان كه براي نخستين بار به پارلمان راه پيدا كرده ديروز در يك نشست خبري قول دادند در مقابل «هجوم خارجي‌ها» بايستند. الكساندر گولاند، يكي از دو رهبر حزب بعد از اين دستاورد تاريخي با اشاره به حضور يك ميليون پناهجو در آلمان گفت: «يك ميليون خارجي تكه‌اي از اين كشور را با خود برده‌اند و ما چنين چيزي را نمي‌خواهيم. ما مي‌گوييم نمي‌خواهيم بخشي از آلمان به اشغال خارجي‌ها درآيد.»

اما در همين نشست خبري و در اقدامي كه نشان از شكاف‌ درون حزبي در همين ابتداي راه دارد، خانم فراكه پتري، از ديگر رهبران اين حزب گفت كه از حزب جدا خواهد شد و به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شركت خواهد كرد. او كه معروف‌ترين چهره حزب آلترناتيو براي آلمان به شمار مي‌رود بدون اعلام قبلي كيفش را برداشت و از جلسه خارج شد. او كه از چهره‌هاي ميانه‌رو‌تر حزب به شمار مي‌رود، فشارهاي چهره‌هاي بسيار افراطي حزب را دليل استعفايش اعلام كرده است.

کد خبر 383450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha