یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

علی ابراهیمی: اجرای طرح رجیستری یا همان کددار کردن گوشی تلفن همراه، براساس نوع برند موجود در بازار به‌ زودی آغاز خواهد شد.

تلفن همراه

سهم بيش از 90 درصدي گوشي‌هاي قاچاق از بازار اين محصولات و ناكارآمدي طرح برخورد با گوشي‌هاي تلفن همراه در سطح عرضه موجب شده تا از چند سال پيش اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه در دستور كار مسئولان قرار گيرد؛ طرحي كه همواره با نزديك شدن به زمان اجرا، به تعويق افتاده است.

گوشي تلفن همراه و تجهيزات ارتباطي با قابليت نصب سيم‌كارت ازجمله كالاهاي مشمول اولويت«ب» ماده 3آيين‌نامه اجرايي ماده 13قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز است كه براساس آن وزارتخانه‌هاي صنعت و ارتباطات از سال گذشته موظف به ارائه كد شناسه به اين كالا شده‌اند. گرچه وزارت صنعت اواخر سال گذشته از فراهم كردن زير ساخت ارائه كد شناسه گوشي تلفن همراه خبر داد اما وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه را به‌دليل فراهم نبودن برخي زيرساخت‌ها و ايجاد هماهنگي با ساير دستگاه‌ها به تير و سپس به مهرماه امسال موكول كرد كه هنوز اجرايي نشده است.

  • رجيستري، پيش‌نياز ساماندهي بازار

معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد برنامه‌هاي اين وزارتخانه براي ساماندهي بازار گوشي تلفن همراه اعلام كرد: برنامه اصلي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي ساماندهي بازار گوشي تلفن همراه ازجمله گوشي‌هاي آيفون، اجراي طرح رجيستري(كددار كردن) گوشي موبايل است و مشكلات موجود در بازار اين كالا به‌زودي با اجراي اين طرح حل خواهد شد.

يدالله صادقي در مورد علت تعويق چند باره و زمان اجراي اين طرح گفت: اجراي اين طرح يك فعاليت چند‌بخشي است كه وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوري اطلاعات، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، گمرك ايران، بانك‌ها و برخي دستگاه‌هاي ديگر در آن نقش دارند. بر اين اساس اجراي اين طرح نيازمند برخي هماهنگي‌ها و فراهم كردن زيرساخت‌هاي لازم است.

  • طرح رجيستري در مرحله اجرا

معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه مرجع اطلاع‌رساني و اعلام زمان دقيق اجراي اين طرح، ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز است، گفت: براساس اطلاعاتي كه داريم، انجام اقدامات لازم و فراهم‌كردن زيرساخت‌هاي اجراي اين طرح به پايان رسيده و به‌زودي اجرا خواهد شد. صادقي با تأكيد بر اينكه اين طرح طي چند هفته آينده اجرايي خواهد شد، افزود: جمع بندي اقدامات در اين زمينه صورت گرفته و اجراي آن منتظر اعلام زمان آغاز توسط ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز است.

وي گفت: وزارت صنعت در چارچوب تكاليف ماده 13آيين‌نامه اجرايي مبارزه با قاچاق كالا و ارز، بسترهاي ارائه كد شناسه به گوشي تلفن همراه را فراهم و طي نامه‌اي آن را به وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد اما اجراي اين طرح نيازمند برخي زيرساخت‌هاي فني و هماهنگي‌ها بين اپراتورها بود كه بايد توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات صورت مي‌گرفت و خوشبختانه با برنامه‌ريزي انجام شده، اين اقدامات صورت گرفته است.

  • رجيستري برند به برند

معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد جزئيات اجراي طرح رجيستري گوشي تلفن همراه و انجام اين كار به‌صورت سراسري يا آزمايشي در برخي استان‌هاي كشور افزود: ممكن است اجراي اين طرح به‌صورت برند به برند در مورد گوشي‌هاي مختلف تلفن همراه اجرا شود يا اينكه همزمان همه برندهاي گوشي تلفن همراه در بازار كشور از يك تاريخ مشخص، مشمول اجراي اين طرح شوند.

اجراي اين طرح مراحلي دارد كه بايد ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز در مورد آن اطلاع‌رساني كند. صادقي تأكيد كرد: اجراي آزمايشي اين طرح به‌صورت جغرافيايي و اينكه مثلا در يك يا چند استان اجرا شود و سپس به سراسر كشور تعميم يابد، مطرح نيست اما اين احتمال وجود دارد كه اجراي آزمايشي اين طرح براي برخي برندهاي گوشي تلفن همراه آغاز شده و سپس به ساير برندهاي موجود در بازار تسري يابد.

کد خبر 383843

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha