در شرایطی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در نشست شورای‌عالی اصل ۴۴ تأکید کرده بود که دولت خود را به اجرای تعهد پرداخت سود به مشمولان سهام عدالت متعهد می‌داند، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه مجلس با ارسال نامه‌ای مشترک به رئیس‌جمهور، از حسن روحانی خواستند پرداخت نقدی سود سهام عدالت را متوقف کند.

  • 2 طيف سياسي؛ يك خواسته مشترك

محمدرضا پورابراهيمي، رئيس كميسيون اقتصادي و غلامرضا تاجگردون، رئيس كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، يعني نگارندگان نامه به رئيس‌جمهور از كارشناسان اقتصادي نزديك به 2طيف مختلف سياسي در مجلس هستند. پورابراهيمي به طيف اصولگرايان و تاجگردون به اصلاح‌طلبان نزديك است، با اين حساب به‌نظر مي‌رسد رئيسان 2كميسيون اصلي اقتصادي مجلس فارغ از گرايش‌هاي سياسي روند فعلي توزيع سود سهام عدالت را به زيان اقتصاد ايران ارزيابي مي‌كنند.

پورابراهيمي و تاجگردون در نامه خود از حسن روحاني خواسته‌اند؛ دستور دهد به هر نحو ممكن از پرداخت نقدي سود سهام عدالت جلوگيري كند و دولت اقدام لازم را در اين خصوص انجام دهد. براساس آخرين اطلاعات رسمي اعلام شده سود سهام مصوب در ۶۰ شركت سرمايه‌پذير سهام عدالت تاكنون به ۴۴۰0ميليارد تومان رسيده است.

  • سود نقدي؛ اتلاف منابع

محمدرضا پورابراهيمي و غلامرضا تاجگردون در نامه خود خطاب به رئيس‌جمهور نوشته‌اند: در شرايط كنوني كه تجهيز منابع براي اقتصاد ملي ضروري‌ترين موضوع محسوب مي‌شود، توزيع نقدي سود سهام عدالت در عمل به جز اتلاف منابع ملي چيزي به‌دنبال نخواهد داشت. آنها با اشاره به تجربه پرداخت يارانه و گزارش‌هاي سازمان خصوصي‌سازي از وضع سهام عدالت تأكيد كرده‌اند:

مقرر شده كه امسال 4400ميليارد تومان سود نقدي به 50ميليون دارنده سهام عدالت پرداخت شود، به اين ترتيب به هر نفر دارنده سهام عدالت در سال‌جاري، ماهانه بين 3 تا 9هزار تومان سود نقدي تعلق خواهد گرفت، با توجه به بي‌تأثير بودن اين مبلغ در افزايش قدرت خريد خانوارها، پرداخت سودنقدي به جز اتلاف منابع ملي، هيچ اثري را براي مردم و دولت در بر نخواهد داشت. روساي 2كميسيون اصلي اقتصادي در مجلس تأكيد كرده‌اند: به‌جاي پرداخت سودنقدي مي‌توان با ضريب حداقل 4برابري يعني معادل 16هزار ميليارد تومان پروژه‌هاي مهم اقتصادي را اجرايي كرد.

  • آزادسازي سهام عدالت به جاي پرداخت سود

در شرايطي كه اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور 10روز پيش در نشست شوراي‌عالي اصل44 از مسعود كرباسيان، وزير اقتصاد خواست حداكثر ظرف يك‌ماه آينده نظرات و ديدگاه‌هاي دستگاه‌هاي ذيربط را دريافت و راهكارهايي براي حل موانع آزادسازي سهام عدالت تدوين و به جلسه آينده شوراي‌عالي اصل44 ارائه كند، روساي كميسيون اقتصادي و كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نامه خود به رئيس‌جمهور پيشنهاد كرده‌اند؛ دولت به جاي پرداخت سود نقدي غيرمؤثر قدرت خريد خانوارها، نسبت به واگذاري و آزادسازي اصل سهام عدالت اقدام كند تا به اين ترتيب نفع ناشي از پرداخت سود نقدي در قالب افزايش قيمت سهام به دارندگان آن منتقل شود.

  • نشست ويژه در كميسيون اقتصادي

در عين حال احمد‌اناركي‌محمدي، نماينده مردم رفسنجان در مجلس بدون توجه به نامه 2نماينده ديگر، از تأخير در پرداخت سود سهام عدالت انتقاد كرده و از رسيدگي‌به اين موضوع در كميسيون اقتصادي مجلس در طول هفته جاري خبر داد و گفت: بسياري‌از مشمولان سهام عدالت بر اين باورند كه پس از ۱۰سال انتظار و نيز بيش از يك سال تأخير، سهام عدالت براي آنها منفعتي در پي‌ نداشته است.

قرار بود سود سهام عدالت در نخستين مرحله آن، تا پايان شهريورماه به‌حساب مشمولان واريز شود، اما با وجود گذشت 2هفته از مهرماه هنوز اين وعده محقق نشده است. هفته گذشته برخي مسئولان سازمان خصوصي‌سازي‌ اعلام كرده بودند كه پرداخت سود در انتظار امضا و دستور رئيس‌جمهور است. به گفته آنان، نامه درخواست براي واريز سود نقدي سهام عدالت به‌حساب مشمولان 2هفته پيش به نهاد رياست‌جمهوري ارسال شده است.

  • گزارش رسمي درباره زمان پرداخت سهام عدالت

ميرعلي اشرف پوري‌حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي‌ در توضيح دلايل وضع پيش‌آمده اعلام كرد: تا‌كنون فقط ۵۰۰ ميليارد تومان از سود سهام عدالت به‌حساب سازمان خصوصي‌سازي‌ واريز شده و طبق قانون تجارت شركت‌هاي حاضر در سبد سهام عدالت براي پرداخت سود ۵‌ماه ديگر فرصت دارند او گفت: پرداخت سود سهام عدالت از مشمولان دهك‌هاي پايين درآمدي شروع مي‌شود اما پرداخت همه سود ممكن است تا پايان فروردين سال۹۷ طول بكشد. به گفته او سود سهام عدالت بين ۱۳0 تا ۱۵0هزار تومان است.

کد خبر 384299

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha