جواد نصرتی: ‌رسانه‌های معتبر بین‌المللی و به‌خصوص رسانه‌های آمریکایی، نقشی پررنگ در بازگو کردن پیامدهای منفی بیرون آمدن آمریکا از توافق داشته‌اند. تقریبا پیدا کردن نظری کارشناسی در رسانه‌های معتبر آمریکایی که رفتار ترامپ را تأییدکند غیرممکن است.

يكي از اين رسانه‌ها كه مدت‌هاست درباره خروج آمريكا از توافق هسته‌اي گزارش‌هاي و يادداشت‌هاي متعددي منتشر كرده، ‌نيويورك‌تايمز بوده است. ‌در يادداشتي ‌پيامدهاي منفي اين رفتار دولت ترامپ را برشمرده است:

1- اين موضوع كه توافق كار مي‌كند ناديده گرفته مي‌شود: توافق به اين منظور به‌دست آمد كه ايران را از رسيدن به بمب هسته‌اي بازدارد. منتقدان آن، با وجود آنكه هم آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و هم وزارت امورخارجه دولت ترامپ كارايي آن را تأييد كرده‌اند، اين واقعيت را ناديده مي‌گيرند. هم‌پيمانان را از ما دور مي‌كند و شرايط بد كره‌شمالي را بدتر مي‌كند.كنار كشيدن آمريكا از توافق، قدرت‌هاي جهاني ديگر را كه بخشي از اين توافق هستند -فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين- خشمگين مي‌كند و به ايران بهانه مي‌دهد با تمام قوا فعاليت‌هاي هسته‌اي‌اش را از سر بگيرد. ‌

2- پيام اشتباهي به ايران مي‌فرستد و اين خطرناك است: درست مثل بقيه مسائل مربوط به سياست خارجي، برخورد دولت ترامپ با مسئله ايران پر از پيام‌هاي متناقض بوده است. با اين حال با وجود اين سردرگمي، گرايشي آشكار وجود دارد كه به نادرستي بر خطرناك نشان دادن ايران اصرار دارد و خطري را كه اين كشور دارد به اشتباه بزرگ‌نمايي مي‌كند. اين كار مي‌تواند به يك تقابل غيرضروري و پرخطر بينجامد.

3- اين كار به مبارزه با داعش كمك نمي‌كند: نگراني بزرگ اين است كه خطرناك نشان دادن ايران توسط آقاي ترامپ‌ و عدم‌تمايل او براي تعامل با دولت آن، تمركز ماموريت‌هاي نظامي آمريكا درمقابله و مبارزه با داعش را به هم بزند و به جاي آن، ‌اين نيروها را درگير جلوگيري از نفوذ ايران در منطقه كند. ‌ ايران نه يك دشمن سرسخت كه كشوري است كه بايد هوشمندانه با آن رفتار كرد.

4- پيچيدگي‌هاي منطقه را ناديده مي‌گيرد:‌ تصور اينكه ايران يك كشور با رفتارهاي كاملا خصومت‌آميز در منطقه‌ است، ساده‌انگارانه است. همان زماني كه آقاي ترامپ بر هم‌پيماني با پادشاه محافظه‌كار سعودي تأكيد مي‌كرد، ايراني‌ها در حال انتخاب دوباره يك ميانه‌رو -حسن روحاني- به‌عنوان رئيس‌جمهور بودند و بر علاقه‌شان بر تعامل بيشتر با غرب تأكيد كردند. ‌

5- اعتماد به آمريكا ‌را خدشه‌دار مي‌كند: ‌تهديد او به كناره‌گيري از توافق هسته‌اي ايران به اعتبار آمريكا به‌عنوان يكي از طرف‌هاي هر مذاكراتي ضربه مي‌زند و جايگاه اين كشور را به‌عنوان رهبر دنياي آزاد - چيزي كه در 70سال گذشته داشته است - تضعيف مي‌كند.

کد خبر 384345

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha