شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ارز در ۳ روز پایانی هفته گذشته روند کاهش تدریجی توأم با انتظارات روانی را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود که به‌دلیل ریسک‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در بازار ارز، هیجان یک هفته اخیر به‌تدریج تخلیه شود.

به گزارش همشهري، نرخ دلار كه از اوايل هفته گذشته به بيش از 4هزار تومان رسيده بود، از روز دوشنبه گذشته به‌تدريج با فروكش كردن انتظارات تورمي، اندكي تعديل شد و اين در حالي بود كه يورو روندي متفاوت را تجربه كرد و تحت‌تأثير نوسان جهاني ارزش برابري ارزها در برابر دلار آمريكا، واحد پول اروپايي در بازار آزاد ايران هم ميل به افزايش قيمت را نشان داد.

با اين حال بانك مركزي از مداخله مستقيم در بازار براي كاهش تصنعي قيمت ارزها خودداري كرد. روز چهارشنبه ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي در تحليلي از وضعيت نرخ ارز و آينده آن گفت: نرخ سود واقعي سيستم بانكي به نحو مطلوبي مثبت بوده و در مقايسه با بازدهي بازار ارز كه توأم با ريسك است، بسيار جذاب‌تر است. پيش از اين برخي كارشناسان و تحليلگران اقتصادي، با اشاره به نوسان نرخ ارز در روزهاي گذشته، سرمايه‌گذاري در بازار ارز را گزينه مطلوبي ندانستند و به مردم توصيه كرده بودند از ورود به اين بازار به‌ويژه در روزهاي پرنوسان نرخ ارز خودداري كنند.

دكتر پويا جبل‌عاملي، كارشناس اقتصادي در گفت‌وگو با همشهري با طبيعي دانستن افزايش نرخ ارز در بازار داخلي با توجه به سياست رانت‌زدايي از ارز مبادله‌اي و افزايش حجم تجارت خارجي در نيمه نخست امسال، تأكيد كرد: هرچند ممكن است بازده كوتاه‌مدت نرخ ارز براي برخي جذاب باشد، اما نرخ بازدهي ارز در بلندمدت از ديگر بازارها به‌ويژه نرخ سود بانكي پايين‌تر بوده است. انتظار فعالان اقتصادي و كارشناسان اين است كه اين هفته پس از مشخص شدن مواضع دولت آمريكا درباره برجام، هيجان ارزي فروكش كند و ثبات دوباره به بازار ارز برگردد و حباب احتمالي قيمت‌ها به‌ويژه درخصوص قيمت سكه كه در يك هفته گذشته افزايش يافته بود، خالي شود.

نوسان قیمت دلار آمریکا و یورو از ۷ تا ۲۰ مهرماه(تومان)

کد خبر 384962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha