یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

بهاءالدین حسینی‌هاشمی: از منظر اقتصادی ادعاهای مطرح شده از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تنها با هدف تردید در شرکای تجاری ایران در جهان به‌ویژه اروپا بود و دنیا به خوبی متوجه این رویکرد دولت آمریکا شد و اقتصاد ایران برنده شوی ترامپ به شمار می‌آید، چرا که مواضع جدید رئیس‌جمهور آمریکا، وزن سیاسی و اقتصادی اثرگذاری نداشت که بتواند باعث تأثیر بر نوسان قیمت‌ها در بازارهای داخلی و خارجی شود.

بهاءالدین حسینی‌هاشمی

البته پيش از اين برخي بازيگران بازار ارز تمايل‌شان به افزايش نرخ ارز بود و عده‌اي هم از منظر سياسي منتظر اين بودند كه فضا خراب‌تر شود و حتي در فضاي مجازي هم جوسازي زيادي صورت گرفت مبني بر اينكه ممكن است نرخ ارز يا طلا در بازار داخلي جهش پيدا كند، اما اين خواب‌ها تعبير نشد چه اينكه نه‌تنها ترامپ جز يكسري حرف‌هاي تكراري، بي‌ربط، توهين‌آميز و بدون پشتوانه حقوقي و غيرمستند را مطرح كرد، بلكه ديگر كشورها و شخصيت‌هاي جهاني هم ادعاهاي او را جدي نگرفتند و قدرت‌هاي طرف برجام به صراحت از موضع ايران حمايت كردند كه نتيجه آن را مي‌توان غافلگير نشدن اقتصاد ايران و جهان در برابر مواضع دولت آمريكا دانست. حتي از قبل هم مواضع حمايتي برخي ازجمله رژيم صهيونيستي يا كشورهايي چون عربستان، بحرين و امارات قابل پيش‌بيني بود و واكنش خنثاي بازار جهاني نفت هم نشان داد كه ادعاهاي ترامپ تنها خاصيت‌اش پاسخ به افكار عمومي طرفداران داخلي و برخي قدرت‌هاي منطقه بوده و نه چيز ديگر.

واقعيت اين است كه اقتصاد جهان متوجه مشقي بودن تيرهاي ترامپ عليه برجام شده و مي‌داند كه او در خارج شدن از برجام با مشكلات زيادي مواجه است؛ به همين دليل حداكثر تلاش او پاشيدن بذر ترديد بين شركاي تجاري ايران و سرمايه‌گذاران خارجي و محدود كردن زمينه رشد اقتصادي ايران است. اما واقعيت اين است كه دنيا به‌ويژه اتحاديه اروپا تمايلي به همراهي با ترامپ ندارد و تنها ممكن است مواضع دولت آمريكا باعث تعلل بانك‌ها و مؤسسات اعتباري بزرگ دنيا براي همكاري با ايران شود، اما بانك‌هاي كوچك و متوسط چنين نگراني را ندارند و حتي ممكن است به‌تدريج بانك‌هاي بزرگ دنيا به‌صورت غيرمستقيم و از طريق خطوط اعتباري به بانك‌هاي كوچك و متوسط، روابط خود با بانك‌هاي ايران را گسترش دهند. بازار داخلي ارز ايران هم البته از مواضع ترامپ نه‌تنها شوكه نشد بلكه قابل پيش‌بيني بود كه ثبات ارزي ادامه مي‌يابد؛ به‌ويژه اينكه دولت و بانك مركزي، بازار را به خوبي مديريت كردند و كشور با كمبود ارز مواجه نيست و به همين دليل مداخله بانك مركزي در بازار ارز بسيار حداقلي بود و اجازه داد تا فعالان بازار ارز خودشان به اين تحليل برسند كه ريسك سياسي ناشي از مواضع آمريكا گذرا و موقتي است. به‌نظر مي‌رسد بانك مركزي و دولت با كم كردن فاصله نرخ ارز رسمي و آزاد بايد سياست يكسان‌سازي نرخ ارز را اجرا كنند.

کد خبر 385094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha