یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

مرتضی کاردر: چندی پیش حضور جعبه‌های بزرگ چوبی در ورودی موزه هنرهای معاصر تهران در ذهن بسیاری از کسانی که از ضلع غربی پارک لاله می‌گذشتند پرسشی پدید آورده بود که این جعبه‌ها چیست و قرار است چه اتفاق تازه‌ای در موزه رقم بخورد تا اینکه خبر رسید قرار است نمایشگاه مجسمه‌های «تونی کرگ» مجسمه‌ساز آلمانی‌ـ‌انگلیسی در تهران بر پا شود و سرانجام دیروز نشست خبری نمایشگاه «سنگ‌ها و ریشه‌ها» برگزار شد.

توني كرگ از مجسمه‌سازاني است كه نزديك به نيم قرن است مشغول مجسمه‌سازي است. كرگ متولد انگليس است تحصيلات هنري‌اش را در مدرسه هنر انگلستان پي گرفت؛ جايي كه تحت سيطره هنري مور، مجسمه‌ساز انگليسي بود كه يكي از مهم‌ترين چهره‌هاي مجسمه‌سازي مدرن دنيا به شمار مي‌رود. بسياري از مجسمه‌سازان انگلستان به نوعي ادامه‌دهنده كارهاي هنري مور محسوب مي‌شوند كه توني كرگ نيز يكي از آنهاست. يكي از دلايل شهرت توني كرگ ابعاد بزرگ مجسمه‌هاي اوست.

يكي از نكاتي كه كارهاي توني كرگ را از ديگر مجسمه‌سازان متمايز مي‌كند طبيعت‌گرايي و انسان‌گرايي اوست. مجسمه‌هاي او اگرچه مثل مجسمه‌هاي قديمي انسان را به تصوير نكشيده‌اند اما ممكن است الهام يافته از بخشي از پيكر انسان باشند. علاوه بر اين به گفته خودش همواره اين پرسش براي او مطرح بوده است كه آيا انسان امروز از طبيعت دور مي‌شود يا نه؟ پرسشي كه به شكلي انتزاعي در مجسمه‌هايش بازتاب يافته‌اند.

در اين نمايشگاه ۶۰ مجسمه و ۱۴۰ اثر طراحي روي كاغذ از او به نمايش درمي‌آيد. براي برپايي اين نمايشگاه آثار او از 2نمايشگاه آثارش در منچستر و لوكزامبورگ به ايران آورده شدند تا يكي از بزرگ‌ترين نمايشگاه‌هاي آثار اين هنرمند در جهان برگزار شود. قديمي‌ترين اثر او در اين نمايشگاه براي سال ۱۹۷۰ است و آخرين اثر ساخته شده او براي نمايش در اين نمايشگاه، در سال ۲۰۱۷ ساخته شده است.

اتفاق جذاب ديگري كه قرار است در حاشيه اين نمايشگاه بيفتد ساخت مجسمه‌اي در فضاي سبز موزه است؛ جايي كه مجسمه‌هايي از هنري مور و پرويز تناولي آنجا قرار دارد. فرايند ساخت مجسمه آغاز شده و در طول نمايشگاه تكميل خواهد شد.نمايشگاه آثار توني كرگ از سوم آبان آغاز مي‌شود و تا بيست و دوم دي در موزه هنرهاي معاصر تهران برقرار است.

کد خبر 385932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha