محمدحسن طالبیان: در بناهای تاریخی و فرهنگی کشور در خانه‌های خشتی یزد، در مجموعه عالی‌قاپو میدان نقش جهان در اصفهان و حتی در چغازنبیل که جمعیت زیادی از موریانه‌ها کلونی داشتند اتفاقات خوبی برای کنترل جمعیت آنها افتاد و متخصصان توانستند با روش تله‌گذاری به‌صورت ارگانیک و بدون آسیب زیست‌محیطی به طبیعت جمعیت موریانه‌ها را از این بناها خارج و کلونی آنها را کنترل کنند.

میدان مشق

در بناهايي كه در ساخت آنها از چوب و كاهگل استفاده شده است به‌دليل وجود الياف چوب جمعيت موريانه‌ها بسيار زياد مي‌شوند در محوطه ثبت جهاني شده چغازنبيل به‌دليل آنكه معماري اين بنا از كاهگل و خشت ساخته شده بود و الياف چوب در مصالح آن به‌كار رفته بود كلوني موريانه‌ها بسيار پرجمعيت بود و تجربه كنترل جمعيت آنها بسيار به حفظ ديگر بناهاي ساخته شده از خشت و چوب در كشور كمك كرد. كنترل جمعيت موريانه‌ها و انتقال كلوني آنها از بناهاي تاريخي البته اقدامي كوتاه‌مدت نيست و مقابله با تخريب موريانه‌ها در بناهاي تاريخي در درازمدت انجام مي‌شود. كارشناسان و متخصصان خارج كردن موريانه‌ها از بناهاي تاريخي ابتدا با شيوه تله‌گذاري و سپس ايجاد كلوني ديگر براي آنها اقدام به انتقال موريانه‌ها از بناهاي تاريخي و كنترل جمعيت اين حشرات مي‌كنند و موجب مي‌شوند كه جمعيت آنها در بناهاي تاريخي مانند گذشته رشد نكند.همين تجربيات منجر شد كه جمعيت موريانه‌ها در چغازنبيل، خانه‌هاي تاريخي يزد و عالي قاپو اصفهان كنترل و جمعيت زيادي از آنها به خارج از بناهاي تاريخي هدايت شوند.

آنچه در ميدان مشق تهران اتفاق افتاده است نيز بايد با بررسي‌هاي تخصصي و اعزام گروه‌هاي آموزش‌ديده به اين ميدان براي كنترل جمعيت موريانه‌ها برطرف شود. كارشناسان بايد بررسي كنند كه منشأ كلوني موريانه‌ها در بناهاي تاريخي ميدان مشق و ساختمان وزارت خارجه يا كاخ شهرباني و موزه‌هاي واقع در اين ميدان كجاست؟ ابتدا بايد بدانيم آنچه موجب افزايش جمعيت موريانه‌ها در ميدان مشق تهران شده است چيست؟ و متخصصان بايد ساختمان‌هاي واقع در اين ميدان را بازرسي كنند تا گزارش دقيقي از وضعيت اين آفت در ميدان مشق تهران بدهند چون موريانه‌ها تنها در سازه‌هاي خشتي و كاهگلي و چوب كلوني مي‌سازند و ساختمان‌هاي ميدان مشق نيز با همين مصالح بنا شده‌اند.

سازمان ميراث فرهنگي نيز در وهله نخست مي‌تواند متخصصان بخش خصوصي براي كنترل جمعيت موريانه‌ها را به وزارت‌خارجه معرفي كند و آنها در مذاكره با وزارت خارجه كشور و ارائه طرح‌هاي كارشناسي اقدام به مقابله با ازدياد جمعيت موريانه‌ها در ساختمان‌هاي وزارت خارجه و ميدان مشق كنند. اتفاقا بهترين كارشناسان براي كنترل جمعيت موريانه‌ها نه در سازمان ميراث فرهنگي كه در بخش خصوصي مشغول فعاليت هستند كه با بهره‌گيري از آنها مي‌توان اقدامات حفاظتي از ساختمان‌هاي ميدان مشق را نيز بهتر به پيش برد. بايد توجه داشت كه ميدان مشق آينده موزه‌هاي ملي ايران است و اين ميدان بايد به‌تدريج تبديل به فضاي فرهنگي شهر تهران شود و با مرمت ساختمان‌هاي ميدان ازجمله ساختمان‌هاي در اختيار وزارت خارجه با كمك دولت و شهرداري بتوان مجموعه موزه‌هاي ملي ايران را در اين ميدان ايجاد كرد. وزارت خارجه نيز بهتر است غيراز ساختمان اصلي كه مقر وزير خارجه است كاخ شهرباني و ساختمان‌هاي ديگر در اختيار خود را به‌تدريج واگذار كند تا مهم‌ترين اتفاق تهران در حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي كشور ايجاد شود.

کد خبر 386009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha