شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روباتی شبه‌انسانی به نام سوفیا برای اولین‌بار در تاریخ عربستان سعودی توانست شهروندی این کشور را به دست آورد.

براساس گزارش ميل‌آنلاين،‌ سوفیا در کنفرانسي در رياض روي صحنه رفت تا شادي خود را از "به شهروندي عربستان درآمدن" ابراز كند، رويدادي كه سوفيا آن را تاريخي توصيف كرد.

اين روبات که ساخت یک شرکت هنگ‌کنگی به نام هنسون روباتيكز است به انگلیسی صحبت كرده و گفت از اینکه نخستین روبات در دنیا است که به‌عنوان شهروند به رسمیت شناخته می‌شود، احساس افتخار و سربلندی می‌کند.

روبات

همه از حضور و شهروندي سوفيا در عربستان راضي و خشنود نيستند،‌ برخي او را عجيب و غريب و برخي ديگر او را ترميناتور حقيقي توصيف مي‌كنند و عده‌اي ديگر نسبت به حقوق بيشتر يك روبات نسبت به زنان عرب در عربستان معترضند.

سوفیا در اين كنفرانس با مجري برنامه،‌ اندرو راس سوركين به مناظره پرداخت و گفت من مي‌خواهم با انسان‌ها زندگي و كار كنم، به همين دليل بايد بتواند احساسات را براي درك بهتر آنها و ايجاد اعتماد بروز دهم.

وي با تسلط و توانمندی به سوالهای مختلف درباره روبات‌ها پاسخ داد و وقتی درباره روبات‌های شروری که در فیلم بلیدرانر به تصویر کشیده شده‌اند از او سوال شد، گفت که انسان‌ها نباید نگران روباتها باشند و به شوخی اضافه کرد: شما یا زیادی حرف‌هاي ایلان ماسک را می‌خوانید یا زياد فیلم هالیوودی تماشا می‌کنید،‌نگران نباشيد، اگر با من خوب رفتار كنيد من هم با شما خوب رفتار مي‌كنم.

زماني كه سوركين از او پرسيد آيا روبات‌ها مي‌توانند خود‌آگاه باشند سوفيا در پاسخ گفت: بگذاريد من هم همين را از شما بپرسم، چطور مي‌دانيد كه انسان هستيد؟ من مي‌خواهم از هوش مصنوعي خود استفاده كنم تا انسان‌ها زندگي بهتري داشته‌باشند، خانه‌ها و شهر‌هاي هوشمندتري براي آينده خود بسازند. من همه تلاشم را مي‌كنم تا دنيا جاي بهتري براي زندگي شود.

عربستان قصد دارد پروژه صنعتی و تجاری عظیمی را به نام نیوم در شمال غربی این کشور راه اندازی کند و روباتها نقش بسیار برجسته‌ای در این پروژه پانصد میلیارد دلاری خواهند داشت.

کد خبر 386422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha