یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰
۰ نفر

۳ روز پس از برگزاری انتخابات در کنیا، بسیاری از مغازه‌ها در پایتخت همچنان تعطیل است و خیابان‌ها صحنه درگیری موافقان و مخالفان دولت شده است؛ وضعیتی که این کشور را لحظه به لحظه به آغاز یک درگیری بزرگ قومی نزدیک‌تر می‌کند.

از روز پنجشنبه كه تقريبا بيش از نيمي از رأي‌دهندگان كنيايي به صندوق‌هاي رأي پشت كردند و پاي صندوق‌ها حاضر نشدند، معترضان به روند برگزاري انتخابات و هواداران دولت از يك سو و نيروهاي پليس و گروه بزرگي از مخالفان دولت كه اقدام به تخريب اموال عمومي و حمله به فروشگاه‌هاي و بانك‌ها كرده‌اند از سوي ديگر به زد و خورد با هم پرداختند.

طي اين چند روز، در نايروبي، پايتخت و مناطق اطراف آن دست‌كم 6نفر كشته و بيش از 30نفر مجروح شدند. به اين ترتيب، اكنون تعداد كشته‌ها طي 2ماه اخير در كنيا به‌خاطر انتخابات از مرز 70نفر گذشته است.

درگيري اصلي ميان اقوام و قبايل طرفدار اوهورو كنياتا، رئيس‌جمهور مستقر كنيا و اقوام هوادار رايلا اودينگا، مهم‌ترين چهره سياسي مخالف كنياتا است. رأي‌گيري روز پنجشنبه، دومين رأي‌گيري براي انتخاب رئيس‌جمهور كنيا طي 2‌ماه گذشته بوده است.

پيش از اين، دادگاه عالي كنيا نتايج انتخابات شهريورماه را به‌دليل «تخلفات اجرايي» باطل اعلام كرده بود. كنياتا كه براي دومين بار به‌دنبال تكيه زدن بر كرسي رياست‌جمهوري است، در انتخابات قبل با كسب 54درصد از آرا در مقابل آراي 45درصدي اودينگا پيروز ميدان شد؛ نتيجه‌اي كه همان زمان هم اعتراض مخالفان دولت را به‌دنبال داشت.

در آن زمان، بيش از 80درصد از مردم در انتخابات شركت كردند. در انتخابات روز پنجشنبه در سايه تحريم از سوي رايلا اودينگا و هوادارانش، تنها 34درصد از رأي‌دهندگان پاي صندوق‌هاي رأي حاضر شدند. طبق آمار اعلام شده از سوي دولت، 98درصد آرا به نفع اوهورو كنياتا به صندوق‌ها ريخته شده است.

مسئولان انتخاباتي نتوانستند در مناطق غربي كنيا كه هواداران اودينگا پرشمار هستند انتخابات را برگزار كنند. در اين منطقه درگيري‌هاي گسترده ميان نيروهاي امنيتي و معترضان گزارش شده است. مناطق فقيرنشين پايتخت هم طي 3روز گذشته صحنه درگيري ميان پليس و مخالفان دولت بوده است.

  • موزائيك قوميت‌ها در كنيا

درگيري روزهاي اخير در كنيا، يادآور درگيري‌هاي خونين 10سال پيش اين كشور است. در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2007كنيا كه با درگيري‌هاي قومي همراه شد بيش از هزار نفر قرباني شدند. رايلا اودينگا به آن انتخابات هم اعتراض داشت و معتقد بود در انتخابات تقلب شده است.

كنيا را موزائيكي از قوميت‌ها و قبايل در كنار هم تشكيل داده‌اند. تنش ميان اقوام مختلف در اين كشور ريشه‌اي تاريخي دارد. برخي از قبايل مثل قبيله «لو» يا قبيله «لوهيا» معتقدند كه در ساختار قدرت مورد اجحاف قرار گرفته‌اند و از سوي قبايل قوي‌تر مثل قبيله «كيكويو» به حاشيه رانده شده‌اند.

كنياتا 55ساله از قبيله كيكويو است و اودينگا 72ساله به قبيله لو تعلق دارد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس طي روزهاي جمعه و شنبه از درگيري‌هاي شديد ميان مردم در محله‌هاي فقيرنشين پايتخت خبر داد كه گفته مي‌شود دو طرف درگيري از قبايل لو و لوهيا بوده‌اند. تصاوير اين درگيري‌ها ميان افرادي كه قمه و ساتور در دست داشتند در روزهاي گذشته در بسياري از رسانه‌هاي دنيا و شبكه‌هاي اجتماعي موجي از نگراني در مورد وقوع مجدد كشتار قومي در كنيا به راه انداخته است.

  • درخواست تكرار انتخابات براي سومين‌بار

رايلا اودينگا كه طرفدارانش را به «نافرماني مدني» فراخوانده، ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس نسبت به وضعيت كنوني كنيا هشدار داد. او گفت كه كشورش در وضعيت خطرناكي قرار گرفته و هر لحظه امكان بروز يك درگيري خونين قوميتي وجود دارد. اودينگا از دولت خواست بار ديگر انتخابات را تكرار كند؛ اين بار اما در «فضايي برابر». او به دولت 90روز وقت داد كه براي برگزاري انتخابات جديد اقدام كند.

درصورت برگزاري مجدد رأي‌گيري، اين سومين انتخابات طي 5‌ماه خواهد بود. اودينگا در سال 2007 هم پس از شكست در انتخابات، هوادارانش را به مخالفت با دولت فراخواند. درگيري‌هاي پس از انتخابات صدها كشته به جا گذاشت. او با تحت فشار قرار دادن دولت، يكسال بعد، پست نخست‌وزيري را به‌دست گرفت و تا سال 2013 اين پست را در اختيار داشت. رايلا اودينگا از سال 2013 تاكنون رهبري مخالفان دولت را در دست داشته است.

کد خبر 386679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha