دکتر یاسر عبدالزهرا، رایزن فرهنگی سفارت عراق هنگام بازدید از نمایشگاه مطبوعات، مهمان غرفه روزنامه همشهری بود.

دکتر یاسر عبدالزهرا

درباره آخرين همكاري‌هاي مسئولان دو كشور به‌منظور برگزاري موفق مراسم زيارت اربعين و روابط فرهنگي ايران و عراق، با او گفت‌وگو كرديم.

  • همكاري‌هاي دوجانبه مسئولان ايراني و عراقي به‌منظور برگزاري بهتر مراسم اربعين به‌عنوان فرصتي تاريخي و فرهنگي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

بدون شك امروزه روابط جمهوري‌اسلامي ايران و جمهوري عراق در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و امنيتي در سطح بسيار بالايي قرار دارد. به باور من، بعد فرهنگي و اجتماعي، زيربناي روابط دوگانه ايران و عراق بوده و بزرگداشت زيارت اربعين، در حقيقت تجلي اين رابطه فرهنگي و اجتماعي به‌حساب مي‌آيد.

به‌عبارت ديگر روابط فرهنگي اين ويژگي را دارد كه ساير روابط 2ملت برادر ايران و عراق را در تمامي سطوح تحكيم كند. با توجه به شرايط فعلي پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود 4ميليون نفر از شهروندان عزيز ايراني به كربلا سفر كنند و بر اين اساس مي‌توان گفت روابط فرهنگي دو كشور در سطح بسيار مطلوبي قرار دارد.

از نظر فني و خدماتي، تعامل بسيار مطلوبي ميان مسئولان دو كشور در سطح وزرا در جريان بوده به‌طوري‌كه 2كميته مشترك تحت عنوان «اربعين» براي هماهنگي‌هاي دوجانبه شكل گرفته است. به‌طور كلي، هماهنگي‌هاي دوجانبه ميان مسئولان عراق و ايران نسبت به ساليان گذشته پيشرفت چشمگيري داشته است.

دوستان ما در سفارت جمهوري عراق به‌صورت شبانه‌‎روزي در حال انجام وظيفه و خدمت به مردم عزيز ايران هستند و فرايند صدور ويزا، حتي يك لحظه متوقف نشده و نخواهد شد. اكنون روزانه شايد بيش از ده‌ها هزار ويزا در سفارت عراق و مراكز مرتبط با آن در شهرهاي مختلف ايران آماده مي‌شود. يكي از اتفاقات مهمي كه امسال در راستاي هماهنگي‌هاي دوجانبه براي ارائه خدمات بيشتر به شهروندان ايراني صورت گرفت، تاسيس مراكز مرتبط با سفارت عراق در شهرهاي مختلف ايران بود كه با حضور بيش از 70كارمند از وزارت خارجه عراق مشغول به فعاليت هستند.

  • از ديد شما، روابط تاريخي و فرهنگي ايران و عراق چه تأثيري بر كاهش تنش‌هاي موجود در سطح منطقه خواهد داشت؟

رابطه امروز ايران و عراق بسيار فراتر از يك رابطه پروتكلي است، گويي مرز جغرافيايي ميان دو ملت ديگر معني ندارد و در حال حركت به سوي نوعي تكامل استراتژيك هستيم. هم‌اكنون ما در نمايشگاه مطبوعات ايران حضور داريم و بايد اشاره كنم رسانه‌هاي ايراني در مسئله آزادي بيان در سطح منطقه پيشقدم بوده‌اند و من اميدوارم اين تجربه، از طريق ايجاد همكاري ميان مؤسسه‌هاي رسانه‌اي يا نمايشگاه‌هاي مشترك، به عراق منتقل شود.

دولت جديد عراق در سال 2017، 3چالش عمده كه مي‌توانست منجر به شكست نظامي سياسي جديد اين كشور شود را با موفقيت پشت سر گذاشته است؛ اخراج اشغالگران، شكست داعش و بحران حاصل از منازعات قومي. بدون شك حمايت‌هاي ايران در هر 3چالش مذكور، تحسين‌برانگيز بوده و به باور ما، جمهوري‌اسلامي ايران عمق استراتژيك عراق است.

کد خبر 387074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha