درحالی‌که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمان اعلام کرده است ورود تورهای بدون مجوز به بیابان ثبت جهانی شده لوت ممنوع است، محمد جهانشاهی، معاون گردشگری کرمان گفته است که ورود به لوت محدود نشده و هیچ بحثی با عنوان ممنوعیت یا محدودیت سفر به این بیابان که ثبت جهانی شده است، مطرح نیست.

کویر لوت

جهانشاهي تأكيد كرده است كه موضوع فقط ساماندهي تورهاي غيرحرفه‌اي و غيرمجاز در اين منطقه است؛ تورهايي كه با افراد ناآشنا و نابلد اجرا مي‌شود و مشكلاتي به‌وجود آورده است.

براساس آنچه خبرگزاري ايسنا از موضوع ممنوع نبودن ورود به لوت منتشر كرده است، اواخر هفته گذشته انتشار خبرهايي از كوير جهاني لوت، نگراني‌هايي در مورد محدوديت ورود و خروج گردشگران به اين منطقه ايجاد كرد. مديركل ميراث فرهنگي استان كرمان نيز اعلام كرده بود ورود تورهاي فاقد مجوز به بيابان لوت ممنوع است و برپايي تورهاي گردشگري به اين مقصد بايد در چارچوب قوانين پايگاه ثبت جهاني بيابان لوت باشد.

براساس اين گزارش، دستگيري يكي از راهنماهاي حرفه‌اي لوت در اواخر هفته گذشته كه از نيروي انتظامي براي اجراي تور نيز مجوز داشت جنجال به پا كرد و خليل همايي‌راد، مديركل امنيتي و انتظامي استانداري كرمان به حريم‌هاي تعيين شده براي ورود به كوير لوت اشاره كرد و گفت: اين كوير براساس مصوبات امنيتي و ملاحظات ايمني به 3 بخش سبز (ورود آزاد)، نارنجي (نيازمند مجوز و با هماهنگي) و قرمز (ممنوعه) تقسيم شده و هرگونه ورود بدون مجوز به مناطق نارنجي و قرمز مي‌تواند مخاطرات جدي براي امنيت گردشگران به‌دنبال داشته باشد.

همايي‌راد افزود: مفقود و گرفتار شدن در طوفان‌هاي كويري يا زمين‌هاي نامناسب و صعب‌العبور ازجمله مخاطرات سفر به مناطق حساس لوت است؛ ضمن اينكه كوير لوت در رصد اطلاعاتي نيروهاي نظامي و امنيتي قرار دارد و عدم‌هماهنگي براي ورود به مناطق كويري (جز محدوده سبز) مي‌تواند موجب بروز مشكل براي كساني شود كه مقررات ورود به كوير را ناديده گرفته‌اند.

محدوده‌هاي قرمز كوير لوت كه در رصد كامل اطلاعاتي نيروهاي امنيتي قرار دارد از آن جهت براي ورود گردشگران ممنوع اعلام شده كه اين محدوده‌ها مسير قاچاق مواد‌مخدر و تردد اشرار است و بخشي از آنها مين‌گذاري شده و نيروهاي امنيتي نيز بايد تدابير لازم را براي برخورد با باندهاي تبهكار مواد‌مخدر داشته باشند.

با اين حال محمد جهانشاهي، معاون گردشگري استان كرمان درباره اتفاقات و سياست‌هاي انحصاري اين استان در راستاي محدود كردن ورود و خروج به كوير لوت كه ميان 3 استان كرمان، خراسان جنوبي و سيستان و بلوچستان قرار دارد به ايسنا گفت: بحث ما فقط درباره حوزه استحفاظي كرمان است؛ از اين نظر كه بيشتر عارضه‌هاي طبيعي مثل كلوت‌ها، ريگ يلان، تپه‌هاي ماسه‌اي، گندم بريان (از گرم‌ترين نقاط زمين) و بخش زيادي از رودخانه شور در كرمان واقع شده است؛ منتهي اين تصميم به منزله ممنوع كردن ورود تورها به لوت نيست وگرنه براساس زون‌بندي انجام شده ورود مردم به برخي مناطق، مشخصا حريم سبز لوت آزاد است و پايگاه ميراث جهاني لوت نيز تصميم به ساماندهي ترددها در اين منطقه دارد.

او تأكيد كرد:‌ اين تصميم نيز ناشي از حساسيت لوت از نظر حفاظت از ميراث طبيعي و محيط‌زيست و تأمين امنيت گردشگران است.

  • اخذ مجوز ضروري است

جهانشاهي افزود: براي ما قرمز و نارنجي فرقي نمي‌كند؛ ورود به هر نقطه از حريم سبز در لوت مجوز مي‌خواهد. اين اقدام هم به لحاظ امنيتي و حفاظتي صورت مي‌گيرد.

او سپس در پاسخ به اين پرسش كه وقتي گزارش‌هايي درباره گسترش تخريب به‌ويژه در منطقه سبز وجود دارد، چقدر به اين آيين‌نامه توجه مي‌شود گفت: به هر حال جمعيت رو به افزايشي به اين منطقه سفر مي‌كند كه مجبوريم براي مديريت آن ضوابط را جدي‌تر اجرا كنيم اما در زون اصلي و تفرجي مردم كه در بخش شمالي لوت واقع شده، در تلاشيم تمركز بيشتري داشته باشيم و سايت‌هاي خدماتي راه‌اندازي كنيم.

به گفته او، كارگاه راهسازي كه به كمپ شماره يك جهاد نصر معروف بود و در حاشيه جاده قرار داشت به يك فرد بومي واگذار شده تا تبديل به فضايي خدماتي، سرويس بهداشتي و رستوران شود. در پاركينگ لوت نيز كه نقطه تمركز جمعيت است به كمك مردم محلي وسايل مورد نياز مردم براي تفريح مثل ماشين‌هاي آفرود و موتور مستقر مي‌شود تا از پراكندگي ورود وسايل نقليه به داخل كوير جلوگيري شود.

وي به برخي اقدامات انجام شده براي ساماندهي ورود مسافران به لوت اشاره كرد و افزود: راننده‌هاي حرفه‌اي را كه به استان و مخصوصا لوت آشنا هستند، شناسايي كرده‌ايم كه اكنون در مرحله استعلام هستند تا در ادامه به‌عنوان راهنماي حرفه‌اي آفرود با حفظ ضوابط، مجوز دريافت كنند.

جهانشاهي با تأكيد بر لزوم ساماندهي رفت‌وآمد تورها به بيابان لوت گفت: در چند سال اخير تورهايي بودند كه بي‌جهت مسيرهايي را در بخش ناشناخته لوت ايجاد كرده‌اند و عامل رفت‌وآمد ساير تورها با همراهي راهنماها و افراد ناشناخته به مناطق حساس نيز شده‌اند، وقتي رفت‌وآمد بيشتر مي‌شود، طبيعي است كه ما هم وارد عمل شويم و منطقه را كنترل كنيم تا آسيب كمتري به اين اثر جهاني وارد شود. او درباره محدود كردن ورود ماشين‌ها به اين بيابان گفت: ‌ما براي تورها محدوديتي تعيين نكرده‌ايم كه مثلا با چه تعداد ماشين وارد منطقه شوند، ولي مانع آنهايي مي‌شويم كه قصد دارند در لوت رالي اجرا كنند.

کد خبر 387504

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha