مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
۰ نفر

حامد فوقانی: سرانجام گلایه‌های همسایه‌های مهرآباد شنیده شد و مجلس و فرمانداری برای نظارت بر روند پروازهای خارج از برنامه این فرودگاه پای کار آمدند.

آلودگی صوتی فرودگاه

بر همين اساس قرار شده تا ديگر پروازي بين ساعات 12شب تا 6صبح از طريق فرودگاه مهرآباد انجام نشود. البته اين در حالي است كه 3سال پيش، وزارت راه و شهرسازي در ابلاغيه‌اي ممنوعيت پروازهاي شبانه را از طريق مهرآباد اعلام كرده بود اما در عمل اين ممنوعيت اجرا نشد تا آرامش شب‌هنگام اهالي اطراف فرودگاه تحت شعاع قرار بگيرد.

براساس دستور وزارت راه و شهرسازي در شهريور 93، قرار شد تا هواپيمايي بين ساعات 12شب تا 5صبح از باند فرودگاه مهرآباد بلند نشود و هيچ هواپيمايي از ساعت 12شب تا 6صبح روي باند ننشيند. اگرچه براي اين مسئله پروازهاي نظامي، آمبولانسي و اضطراري از قانون منع انجام پروازهاي شبانه معاف شده بودند، ولي در واقعيت اين هواپيماهاي مسافربري بودند كه به‌خاطر تأخير بيش از اندازه در برنامه پروازي كشور، پس از ساعت 12شب به تهران مي‌رسيدند و روي باند فرود مي‌آمدند.

  • افزايش يك‌ساعته ممنوعيت

حالا خبر مي‌رسد كه طرح ممنوعيت پرواز شبانه فرودگاه مهرآباد با دقت بيشتري پيگيري مي‌شود؛ چنان‌كه در سومين نشست از سلسله نشست‌هاي هم‌انديشي مشترك فرمانداري، نمايندگان مجلس و شوراي اسلامي شهر تهران با معتمدين و نمايندگان محله‌هاي 13گانه منطقه21 اين موضوع مطرح شد و حاضران تصميم گرفتند تا روي طرح ممنوعيت پروازي فرودگاه مهرآباد بين ساعات 12شب تا 6صبح نظارت دقيقي انجام شود.

سيده فاطمه ذوالقدر، نماينده مردم تهران پس از اين جلسه در همين ارتباط گفت: «شهروندان منطقه۲۱ مشكلات بسياري به‌دليل قرارگرفتن در مجاورت فرودگاه مهرآباد در اين منطقه دارند كه عمده مشكل‌شان آلودگي صوتي ناشي از نشست و برخاست هواپيماها در فرودگاه مهرآباد است. به همين دليل پس از بررسي‌هاي متعدد و هماهنگي با مسئولان اين فرودگاه مقرر شد كه پروازهاي اين فرودگاه از ساعت ۱۲شب تا ۶صبح متوقف شود.» بر اين اساس مي‌توان گفت كه به ساعت ممنوعيت پروازهاي ورودي شبانه يك‌ساعت افزوده شده است.

  • كاهش 10دسيبلي آلودگي صوتي

طبق استانداردهاي جهاني (استاندارد سازمان جهاني بهداشت) آلودگي صوتي مجاز براي مناطق مسكوني در طول روز حداكثر 55دسيبل و طي ساعات شب حداكثر بايد 45دسيبل باشد. اين در حالي است كه آمار ايستگاه‌هاي سنجش صوت تهران نشان مي‌دهند در محدوده اطراف فرودگاه مهرآباد ميزان آلودگي صوتي به طرز باور نكردني نسبت به ساير مناطق بالاست. به‌طور نمونه از ابتداي آبان‌ماه تا عصر روز گذشته ميانگين ثبت شده در ايستگاه ميدان فتح 67.43دسيبل بوده است. جالب اينجاست كه ديروز در ساعت 6صبح و همزمان با‌ آغاز پروازها ميزان آلودگي صوتي به نزديك 72دسيبل نيز رسيده است. درصورتي كه در ساعت بين 3تا 4نيمه شب آلودگي صوتي به طرز قابل توجهي كاهش يافته و حدود 58دسيبل بوده است.

در ايستگاه تهرانسر نيز كه دائم آلودگي صوتي وضعيت قرمزرنگ (خطرناك) قرار دارد، ميانگين آلودگي صوتي از ميدان فتح هم بالاتر بوده؛ در حدي كه 70دسيبل طي 19روز گذشته در اين نقطه از شهر تهران به ثبت رسيده است. همچنين ديروز در ساعت 2تا 4بامداد، آلودگي صوتي حول‌و‌حوش 62 دسيبل دور مي‌زده اما در ساعت 6صبح به 72دسيبل افزايش يافته است. در مورد محله‌هاي سي‌متري جي، شهيد دستغيب، ميدان الغدير، 20متري شمشيري، مهرآباد جنوبي، دكتر هوشيار، هاشمي و استاد معين نيز وضعيت آلودگي صوتي به اين شدت نبوده اما به هرحال انحراف قابل توجهي از حد استاندارد داشته‌اند.

با همه اين تفاسير نكته اينجاست كه با اجراي جدي‌تر طرح ممنوعيت پرواز شبانه طي 2شب گذشته، آلودگي صوتي به ميزان 10دسيبل نسبت به شب‌هاي گذشته كاهش يافته است. بنابراين بايد ديد كه آيا سازوكار اجرايي دقيقي براي كاهش آلودگي صوتي ناشي از نشست و برخاست هواپيماها در فرودگاه مهرآباد در طولاني مدت انديشيده شده است يا خير؟

کد خبر 387990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha