یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: به‌دلیل افزایش امنیت ساختمان مجلس شورای اسلامی، دیواری در حال ساخته‌شدن دورتادور ساختمان قدیمی مجلس است که این ساختمان زیبای تاریخی را کاملا از میدان بهارستان جدا می‌کند

حانه قانون

111سال از آغاز به كار مجلس شورا در ايران مي‌گذرد؛ مجلسي كه نخستين بار در سال 1285 خورشيدي در عمارت زيباي «ميرزا حسين‌خان سپهسالار» نمايندگان ايران را دور هم جمع كرد.

جايي در همسايگي همين مسجد و عمارت زيباي سپهسالار در شرق ميدان بهارستان، اما حالا كه بيش از يك قرن از احداث اين ساختمان و نماد قانون‌گذاري در ايران مي‌گذرد، ديواري در حال ساخته ‌شدن دورتادور اين عمارت تماشايي است

اگرچه از سال 83 تاكنون وكلاي مردم در ساختمان هرمي‌شكل كنار مجلس شوراي ملي، دور هم جمع مي‌شوند و مجلس شوراي ملي، تبديل به موزه شده است، اما حالا به‌بهانه امنيت مجلس امروزي قرار است مجلس تاريخي پشت ديوار بنشيند.

اگرچه طرح دیوارکشی دور مجلس شورای اسلامی به ماه‌ها پیش از حمله داعش به بهارستان باز می‌گردد، اما به گفته «غلامرضا حیدری»، نماینده تهران این دیوارکشی‌ها بعد از حمله داعش شدت گرفته است و براساس آیین‌نامه مجلس این طرح از سوی حفاظت مجلس که زیرنظر سپاه پاسداران فعالیت می‌کند، پیشنهاد شده و تصمیم اصلی آن توسط رئیس مجلس با بهره‌گیری از نظرات اعضای هیئت رئیسه اتخاذ شده است

تصمیمی که البته میراث فرهنگی استان تهران از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که به مجلس نامه‌ای نوشته و از آن‌ها خواسته دیوارکشی روبه‌روی ساختمان تاریخی و ملی مجلس را متوقف کنند.

رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران از ارسال نامه‌ای به مجلس خبر می‌دهد و می‌گوید: «این اقدام به صورت خودسرانه انجام شده و میراث فرهنگی استان تهران هیچ‌گونه اطلاع قبلی از این دیوارکشی نداشته است.»

او ادامه می‌دهد: «نامه‌ای به مجلس نوشته شده که هرگونه طرحی در این زمینه باید زیر نظر سازمان میراث فرهنگی استان تهران انجام شود؛ چرا که اقدام به عمل آمده در حریم آثار تاریخی در محوطه مجلس است.

در این نامه از مجلس درخواست کرده‌ایم که در وهله اول این اقدام را متوقف کنند و در وهله دوم طرح را به سازمان میراث فرهنگی استان تهران ارسال کنند تا در رابطه با آن اظهار نظر کنیم.» نزدیک به سه سال می‌شود که دیوارهای بتنی و نرده‌های بلند آهنی‌ ساختمان مجلس شورای اسلامی را احاطه كرده‌اند

يعني از اسفند سال 93. از همان زمان، دلايل مختلفي براي اين تغيير و تحولات عنوان شد؛ از تغییر نمای ساختمان مجلس گرفته تا ممانعت از گسترده‌شدن تجمع‌ها در مقابل مجلس.

«غلامعلی جعفرزاده» از معدود معترضان اين طرح در همان زمان گفته بود: «من به دیوارکشی اطراف مجلس اعتراض دارم.

حالا که مذاکرات مجلس مستقیما به گوش مردم می‌رسد، مجلس باید از همه جهات اتاق شیشه‌ای باشد و نباید ارتباطش با مردم قطع شود.

نفس این اقدام القای فضای ناامنی در جامعه است. شنیده شده که این نظر پدافند غیرعامل است و در رابطه با نهاد ریاست جمهوری نیز اقدام مشابهی در حال انجام است.

انجام هزینه دیوارکشی غیرمنطبق و غیرضروری است.

این کار تبعات منفی شدیدی دارد. حالا سه سال پس از آن اتفاق و در ادامه آن، سرنوشت مشابهي در انتظار ساختمان زيبا و تاريخي مجلس است، آن هم تنها به‌دليل همسايگي با ساختمان مجلس شوراي اسلامي، البته اتفاقي كه براي ساختمان قديمي رخ مي‌دهد، رويداد ناگوارتري است.

منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 388049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha