چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

در سوچی چه می‌گذرد؟ چرا حامیان بشار اسد از برگزاری این نشست خوشحال هستند و مخالفان ناراضی؟

سوچی

آيا نام شهر سوچي در تاريخ سياسي سوريه و منطقه ماندگار خواهد شد يا اين نشست هم رخدادي خبري مانند ساير نشست‌هاي سياسي خواهد بود كه تأثير جدي در تحولات بحران سوريه نداشته و بعد از چند‌ماه به فراموشي سپرده مي‌شود؟ از آنجا كه تا اين لحظه جزئياتي از مذاكرات سوچي منتشر نشده،

براي پاسخ به اين سؤالات بايد به گمانه‌زني‌هاي خبرنگاران و تحليلگراني رجوع كرد كه هر يك در تلاش هستند با استفاده از منابع خبري خود، زودتر محتواي اين نشست را منتشر كنند. ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه، روز سه‌شنبه با استقبال از بشار اسد پيام آغاز اين نشست را به رسانه‌هاي بين‌المللي ارسال كرد. اين دومين سفر خارجي اسد طي 6سال گذشته و بعد از شروع بحران داخلي اين كشور است.

پوتين بعد از ديدار با اسد، گفت‌وگوهاي تلفني جداگانه‌اي با پادشاه عربستان، رئيس‌جمهور مصر، امير قطر، پادشاه اردن و نخست‌وزير رژيم صهيونيستي انجام داده است، درحالي‌كه روز گذشته نيز با روساي جمهور ايران و تركيه ديدار و گفت‌وگو كرد. بسام جعاره، معارض سوريه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبكه الجزيره قطر گفت:

اعضاي آستانه براي جشن پايان انقلاب سوريه در سوچي جمع شده‌اند و اردوغان با اين اقدام خود به ما و همه مردم سوريه پشت كرده است! به باور اين معارض سوري، تركيه در ازاي مجوز حمله به عفرين و پاكسازي اين منطقه از حضور كردها، حاضر به شركت در نشست سوچي شده است.

احمد زيدان، ديگر معارض سوري نيز در مقاله‌اي مفصل در روزنامه العربي‌الجديد به بررسي نشست سوچي پرداخته و نوشته است: آمريكا به‌طور كامل از پرونده سوريه عقب‌نشيني كرده و حالا روس‌ها با شركاي ايراني خود براي پايان جنگ شش‌ساله جمع شده‌اند. بدترين بخش اين پرونده پيوستن ترك‌ها به اين محور است درحالي‌كه حتي عربستان نيز براي تغيير مطالبات معارضين و كنارگذاشتن پيش‌شرط كناره‌گيري اسد از قدرت به آنان فشار مي‌آورد.

از سوي ديگر، روسيا اليوم در گزارشي به نقل از منابع آگاه احتمال داده است در جريان نشست سوچي، اقدامات روسيه براي ميانجيگري ميان سوريه و تركيه تقويت شود. در اين گزارش آمده است: هنوز اطلاعي از بازگشت اسد بعد از ديدار با پوتين به دمشق يا عدم‌بازگشت وي منتشر نشده، اما مي‌توان پيش‌بيني كرد كه درصورت حضور اسد در سوچي، تلاش‌ها براي ميانجيگري ميان او و اردوغان به‌شدت افزايش پيدا كند.

کد خبر 390331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha