همشهری آنلاین: یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های آنگلوساکسون که قدیمی‌ترین نسخه کامل موجود از کتاب مقدس به زبان لاتین است، برای نخستین‌بار پس از ۱۳۰۲ سال به بریتانیا بازمی‌گردد.

کتاب مقدس

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، نسخه موسوم به كُدكس آمياتينوس يك كتاب مقدس زيبا و بزرگ است كه راهب‌هاي نورثامبريا آن را سال 716 ميلادي كامل و سپس در ايتاليا به پاپ گرگوري دوم اهدا كردند. كتابخانه بريتانيا پنجشنبه گذشته اعلام كرد قصد دارد كتاب مقدس را از كتابخانه فلورنتين فلورانس به امانت بگيرد و سال 2018 در نمايشگاه تاريخ، هنر، ادبيات و فرهنگ بريتانياي آنگلوساكسون در 2018 به نمايش بگذارد.

كارشناسان معتقدند كدكس آمياتينوس يكي از شگفت‌انگيزترين گنجينه‌هاي تمدن آنگلوساكسون است اما به دلايلي چندان در محافل علمي و دانشگاهي شناخته‌شده نيست. بخشي از اهميت اين كتاب مقدس به واسطه ابعاد و اندازه‌هاي آن است؛ حدود نيم متر ارتفاع و بيش از 34 كيلوگرم وزن كه حاصل استفاده از پوست بيش از هزار حيوان براي نوشتن روي آن بوده است.

نمايشگاه تاريخ، هنر، ادبيات و فرهنگ بريتانياي آنگلوساكسون پاييز سال آينده برگزار مي‌شود و قرار است علاوه بر نسخه بسيار ارزشمند كتاب مقدس، چند قطعه ديگر هم در آن در معرض ديد عموم قرار بگيرد؛ از جمله آرشيو شخصي پنه‌لوپه فيتزجرالد، نويسنده انگليسي برنده بوكر كه سال 2000 در 83 سالگي از دنيا رفت.

کد خبر 391196

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha