شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین- علی ملائکه: داوری همتا یا بازبینی هم‌تراز (peer review) به معنای روند بازبینی مقاله‌ها پیش از انتشار در نشریات علمی به‌وسیله متخصصان مجرب و مستقل همان رشته است.

peer review

اگر گزارش خبری که می‌خوانید بر مبنای پژوهشی است که در نتایج در یک گردهمایی یا اجلاس علمی اعلام شده است، گرچه این امر لزوماً به معنای بی‌اعتبار بودن آن نیست، اما ممکن است آن پژوهش هنوز وارد روند داوری همتا برای انتشار در ژورنال‌های معتبر نشده باشد.

دانشمندان در این گردهمایی‌ها درباره کارها و پژوهش‌هایی که در جریان است و هنوز منتشر نشده است، صحبت می‌کنند. این امکان وجود دارد که بررسی موردبحث هیچ‌گاه منتشر نشود.

برای اینکه نتایج یک پژوهش در یک نشریه پزشکی معتبر (دارای داوری همتا) منتشر شود، آن مقاله را برای گروهی از دانشمندان متخصص مستقل در همان حوزه که در آن پژوهش شرکت نداشته‌اند و نامشان افشا نمی‌شود، فرستاده می‌شود. این دانشمندان نظرات و اشکالات خود را درباره چگونگی گردآوری اطلاعات یا ارائه آن در مقاله برای پژوهشگران نویسنده مقاله می‌فرستند.

پژوهشگران با توجه به اشکالات بیان‌شده ممکن است اطلاعات را مجدداً تجزیه‌وتحلیل یا مقاله را بازنویسی کنند. اگر اشکالاتی که داوران بر مقاله گرفته‌اند، قابل تصحیح نباشد، مقاله برای انتشار پذیرفته نمی‌شود.

گاهی مقاله‌ای که پس از داوری همتا در نشریات پزشکی منتشر شده است، ممکن است بعدها به علت کشف خطاها یا تقلب‌ها پس گرفته شود، اما در اکثریت موارد این مقالات اعتبارشان را حفظ می‌کنند.

بنابراین اگر گزارش خبری که می‌خوانید بر مبنای یک بررسی منفرد است که نتایج آن در یک گردهمایی علمی بیان‌شده است و هنوز در نشریات معتبری که دارای روند داوری همتا هستند، منتشر نشده‌اند، باید درباره یافته‌های اعلام شده احتیاط به خرج دهید.

همچنین شمار بسیاری از نشریات به‌ظاهر علمی وجود دارند که یا فرصت‌طلب هستند و هر مقاله‌ای را بدون اینکه حتی آن بخوانند، در مقابل دریافت پول برای انتشار می‌پذیرند یا اصولاً تقلبی هستند؛ بنابراین درباره نشریه‌ای که پژوهش در آن منتشر شده است، اندکی تحقیق کنید تا معلوم شود آیا با یک نشریه معتبر با داوری یا همتا سروکار دارید یا نه.

در عین حال می‌توانید به منابع معتبری که اخبار روز پزشکی را بازبینی می‌کنند و میزان اعتبار آنها را می‌سنجد هم مراجعه کنید، از جمله وب‌سایت Health News Review

کد خبر 391806

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha