همشهری آنلاین: دولت ترکیه می‌خواهد در سال آینده ۱۱۰ هزار کارمند جدید در حوزه‌هایی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و وزارت دادگستری استخدام کند. ترکیه چند روز پیش بیش از ۲۷۰۰ تن از کارمندان دولتی را اخراج کرده بود.

ترکیه بیش از ۱۰۰ هزار کارمند تازه استخدام می‌کند

به گزارش دويچه وله، پس از اخراج‌های سراسری کارمندان دولت در پی کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه، دولت این کشور از استخدام ۱۱۰ هزار کارمند جدید خبر داده است.

بینالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه گفته است که استخدام‌ نیروهای تازه از جمله در بخش‌های آموزش و پرورش، پزشکی و قضایی خواهد بود.

به گفته ییلدریم، ۲۰ هزار آموزگار جدید، ۳۶ هزار پرسنل تازه در بخش بهداشت و درمان و ۱۵ هزار نفر در وزارت دادگستری استخدام خواهند شد.

در تازه‌ترین موج اخراج‌های سراسری، روز یکشنبه (۲۴ دسامبر) دولت ترکیه دو دستورالعمل جدید صادر کرد.

به گزارش روزنامه‌های ترکیه، بر اساس این دستورالعمل‌ها بیش از ۲۷۰۰ تن از نظامیان، دانشگاهیان و کارکنان سازمان‌های مرتبط با امور دینی اخراج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این دستورالعمل‌ها در چارچوب وضعیت فوق‌العاده صادر شده است. مجلس ترکیه در ماه اکتبر با طرح دولت برای تمدید وضعیت فوق‌العاده تا دست کم ۱۹ ژانویه موافقت کرد.

آنکارا پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶،‌ اخراج‌های سراسری کارمندان دولت را آغاز کرد. پس از این کودتا بیش از ۱۴۰ هزار نفر از کارکنان دولت از جمله قاضی، آموزگار، دانشگاهی و محقق در ترکیه اخراج شدند و بیش از ۵۵ هزار نفر از جمله روزنامه‌نگاران و دانشگاهیان مخالف دولت دستگیر شدند.

اغلب دستگیرشدگان به همکاری با فتح‌الله گولن متهم شدند. دولت ترکیه فتح‌الله گولن، واعظ ترک مقیم پنسیلوانیای آمریکا را مسئول کودتای ناموفق ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند.
بیشتر بخوانید: دولت ترکیه ۲۷۵۰ تن از کارکنان دولت را اخراج کرد

در جریان این کودتا بیش از ۲۴۹ نفر کشته و بیش از ۲ هزار نفر زخمی شدند.

منتقدان می‌گویند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به بهانه کودتا وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده تا بتواند مخالفان خود را پاکسازی و کردهای مخالف دولت و روزنامه‌نگاران مستقل را سرکوب کند.

نهادهای بین‌المللی از رفتار دولت ترکیه انتقاد می‌کنند.

کد خبر 393675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha