سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

دو روز پس از آنکه رئیس‌جمهوری در مصاحبه تلویزیونی خود، گردش بیش از حد چک‌پول‌ها را یکی از عوامل رشد تورم عنوان کرد، رئیس‌کل بانک مرکزی از ضابطه‌مند شدن خلق پول در بانک‌های کشور خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، طهماسب‌مظاهری در حاشیه همایش نخستین دوره آموزشی تخصصی-کاربردی مدیران و کارشناسان حقوقی دستگاه‌های اجرایی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری مبنی بر اینکه برخی بانک‌ها با توزیع بیش از حد چک‌پول منجر به خلق پول مضر شده‌اند، گفت: توزیع چک‌پول برای خلق پول در بانک‌ها بر اساس قانون بوده است اما برخی از بانک‌ها این کار را بیش از حد قانونی انجام داده‌اند.

وی افزود: همان‌طور که رئیس‌جمهوری گفته‌اند برخی بانک‌ها به منظور خلق پول -که یک امر قانونی است- بیش از حد چک‌پول توزیع کرده‌اند که این امر را تحت کنترل قرار داده‌ایم.

چک‌پول‌ها در کانون توجه شورای  هماهنگی بانک‌ها

از سوی دیگر، بنا به دستور بانک مرکزی، بانک‌ها موظف شده‌اند تا میزان چک‌پول‌های صادره به نسبت سپرده‌های خود و چگونگی صدور و سایر عوامل ناشی از آن را در قالب گزارشی تهیه و در جلسه بعدی شورای هماهنگی بانک‌ها ارائه کنند.

به گزارش ایسنا، علی صدقی -مدیرعامل بانک ملی و رئیس جدید شورای‌عالی بانک‌ها- با بیان مطلب فوق، افزود: بانک‌ها قادرند به میزان 40 درصد سپرده‌های کوتاه مدت خود را چک‌پول صادر کنند.

به گفته وی، با توجه به اینکه در حال حاضر پول ایران خیلی درشت نیست، به‌دلیل حجم فعالیت‌های بازرگانی چک‌پول‌ها در دست مردم می‌چرخند. در این میان سرعت گردش پول ناشی از این اقدام در ایجاد تورم بی‌تأثیر نیست.

وی تأکید کرد: اگر چک‌پول در مقابل وجه نقد صادر شود، به خلق پول منجر نخواهد شد. اگر چک‌پولی بدون اینکه پشتوانه دریافت وجه نقد داشته باشد، در سرعت پول مؤثر و در ایجاد تورم نیز بی‌تأثیر نیست که این مسئله باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: چک‌پول‌ها طبق قانون باید پشت نویسی و از سوی بانک به وسیله پانچ سوراخ شود. اما در حال حاضر چک‌پول‌ها بین مردم دست به دست می‌شود، البته این به معنای آن نیست که قوانین رعایت نمی‌شود.

به گفته غلامرضا مصباحی مقدم -عضو کمیسیون پول و اعتبار شورای‌عالی مدیریت و اقتصاد- جمع نقدینگی خلق شده توسط چک‌پول‌های منتشر شده حدود 220 هزار میلیارد تومان است، در حالی که ارزش اسمی این چک‌پول‌های منتشر شده 12 هزار و 300 میلیارد تومان است.

کد خبر 39531

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز