چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: برخی مدیران در جایی چیزی را و در پست دیگر، خلاف آن را امضا می‌کنند که این امر خیانت به مردم است.

دکتر محمد باقر قالیباف‌، شهردار تهران در دوازدهمین نشست معاونان حمل ونقل و ترافیک کلان شهرهای کشور  با انتقادات تندی نسبت به ‌آنچه که «بداخلاقی‌ها در حوزه عدالت اخلاقی» نامید، گفت: متأسفانه هم اکنون بت‌پرست قرن بیست‌ویکم شده‌ایم.

وی به عنوان نمونه از طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک در سالهای گذشته برای ساماندهی ترافیک یاد کرد و گفت: متاسفانه با گذشت 19 ماه از زمان ارائه این طرح در دولت گذشته،‌ این طرح امضا نشد.

قالیباف، مهم‌ترین بخش عدالت را عدالت اخلاقی توصیف و تاکید کرد که متاسفانه در این بخش بداخلاق‌ترین هستیم.

وی با اشاره به این که از مدیران کشور و شهری فردی نیست که نداند، مشکل ترافیک چیست، افزود: مهم‌ترین چالش ما در بحث مدیریت ترافیک بوده و بدترین آن بداخلاقی در حوزه ترافیکی است.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به این که چالش‌ها و راهکارها را همه می‌دانیم، با انتقاد شدید از صدا و سیما و پخش گزینشی مسائل گفت: تا زمانی که صدا و سیما تاکسی خالی را نشان دهد و بعد بدون طرح مشکل بگوید، پس این حمل و نقل عمومی کجاست، نمی‌توانیم امیدوار به حل مشکل باشیم.

وی افزود: شهر را می‌خواهیم اداره کنیم در حالی که 260 هزار مسافربر شخصی در درون تهران فعالند و بعد، از شهرداری انتظار داریم تا بر این مسافربرها یکی یکی نظارت کند. چرا این مسافربرها را به پنج یا شش شرکت بزرگ نمی‌دهید، تا طرف حساب ما به جای 260 هزار نفر، حداکثر 20 نفر باشند و از آن‌ها پاسخ بخواهیم.

شهردار تهران با اشاره به این که متاسفانه می‌خواهیم همه را «گدا» بار بیاوریم، تصریح کرد: کجای دنیا، قیمت بلیت اتوبوس 20 تومان است، اگر قرار است همین 20 تومان باشد، ترجیح می‌دهیم، پول نگیریم.

وی افزود: کارهایی که انجام می‌دهیم، غلط است. سر هم کلاه می‌گذاریم، بعد جلسه و سمینار برگزار می‌کنیم که چه چیزی حل شود.

قالیباف ادامه داد: می‌گویند، مدیریت واحد شهری، سالیان سال است که در حوزه ترافیک مدیریت واحد نیاز است. سالیان سال است که با روش‌های سلبی می‌گوییم، نمی‌شود مشکل ترافیک را حل کرد و غیره. اما تا کنون چه میزان به حرف‌های خود پایبند بوده‌ایم و آن‌ها را محقق کرده‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به سهمیه‌بندی بنزین گفت: روزی که سهمیه‌بندی بنزین انجام شد، همه گفتند خیابان‌ها خلوت می‌شود و حرف من درباره خلوت نشدن خیابان‌ها را «تمسخر اجراکنندگان این طرح» دانستند، اما هم اکنون می‌بینیم که این ترافیک کم نشده، چرا که تا زمانی که مردم مجبورند از جایی به جای دیگر بروند و فضای مجازی برای انجام کارها ایجاد نشده باشد، نمی‌توانیم با انجام کارهای سلبی، سهمیه‌بندی بنزین، اجرای طرح ترافیک و غیره شاهد کاهش بار ترافیکی باشیم.

وی در ادامه این همایش،‌ پایین بودن نرخ جرایم رانندگی را یکی دیگر از مشکلات بخش ترافیک دانست و گفت: تا زمانی که جریمه یک‌هزار یا 10 هزار تومان است، نمی‌توان به حل مشکل ترافیک امیدوار بود، چرا که به نظر ما فردی که سالانه 10 بار تصادف می‌کند، صلاحیت رانندگی نداشته و باید گواهینامه آن ابطال شود.

شهردار تهران با اشاره به مسئله تورم در کشور گفت: موقعی که نفت 10 دلار است، تورم و بدبختی داریم، اگر نفت 100 دلار هم باشد، باز هم تورم داریم، این امر نشان می‌دهد، مشکل پول نیست و یک جای مدیریت ما مشکل دارد.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه نخبگان و رعایت عدالت اخلاقی در کشور، گفت: اگر در جنگ موفق شدیم، علت اصلی آن رعایت عدالت اخلاقی بود، چرا که کسی عوام فریبی نکرد.

قالیباف تصریح کرد: در اداره کشور نیازمند عدالت اخلاقی هستیم و تا زمانی که فکر می‌کنیم، می‌توانیم با مزاح و تمسخر، مشکلات را حل کنیم، اشتباه کرده‌ایم.

وی با اشاره به این که بارها گفته‌ایم که یکی از راه‌های حل ترافیک توسعه حمل و نقل عمومی است، ادامه داد: در صنعت خودرو در 40 سال گذشته، واقعا چه اتفاقی افتاده است، با این اتوبوس‌هایی که هم اکنون تولید می‌شود، آیا واقعا می‌توانیم مسافرجابه جا کنیم؟ این اتوبوس‌ها متعلق به دهه 40 بوده و الان 40 سال از سیستم آن‌ها گذشته است و دنیا روش‌های دیگری دارد. اگر این مساله را نپذیریم، شرایط همین شرایط کنونی می‌شود، یعنی هم اتوبوس پر است و هم مسیر پر است و هم مردم روی زمین مانده‌اند.

شهردار تهران در حاشیه این مراسم نیز درباره منوریل صادقیه گفت: همه متفق‌القول هستند که محل کنونی ستون‌های منوریل صادقیه مناسب نیست و باید برای آن‌ها کار کارشناسی صورت گیرد.

کد خبر 39599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز