پنجشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

نسرین شریف: در حالی که سینما با محمدرضا گلزار و زندگی خصوصی ساختگی‌اش مردم را به سالن‌های نمایش می‌کشاند،

تلویزیون سعی  دارد با قصه‌های جنجالی و البته زندگینامه‌های افراد مشهور همه را غافلگیر کند؛ سریال‌هایی برای میخکوب‌کردن تماشاگران و نشاندن آنها پای تلویزیون؛  اگرچه «حلقه سبز» و «شهریار»  آن‌طور که باید، نتوانسته‌اند تماشاگران را جذب کنند.

«ساعت شنى» قصه جسورانه‌ای دارد و اتفاقا به همین دلیل هم در تلویزیون با حساسیت‌هایی روبه‌رو بوده است؛ اتفاقی که باعث شده سریال بعد از 2 ماه سرانجام فرصت نمایش پیدا کند.

 موضوع حساسیت‌زای رحم اجاره‌ای و درگیری‌های خانواده‌ها، قصه اصلی این مجموعه را شکل می‌دهد. به همین دلیل، برای اولین‌بار در تلویزیون ممیزی سنی رعایت می‌شود و محدودیت‌هایی را برای کودکان در نظر گرفته‌اند.

ساعت شنی درباره یک متخصص زنان و زایمان است که بچه‌دار نمى‌شود. او تصمیم مى‌گیرد یک رحم واسط (اجاره‌اى) پیدا کند و از طریق آن رحم، بچه‌دار شود. در ادامه داستان وقتى این اتفاق شکل واقعى به خود مى‌گیرد، زن صاحب رحم اجاره‌اى حاضر به تحویل بچه نمى‌شود و مى‌خواهد خودش از نوزاد نگهدارى کند. ناهماهنگى اخلاقى بین دکتر و این زن، باعث فرار او از خانه و سرگردانى‌اش در جامعه مى‌شود و همه‌چیز به هم می‌ریزد. ساعت شنی خیلی از ستاره‌های تلویزیون را دور هم جمع کرده است.

در این مجموعه بازیگرانی مانند رؤیا نونهالى، رؤیا تیموریان، ژاله علو، داریوش ارجمند، مهراوه شریفى‌نیا، بیژن امکانیان، کورش تهامى، کمند امیر سلیمانى، پوریا پورسرخ، شهره لرستانى، سام درخشانى و آزیتا حاجیان ایفای نقش می‌کنند. نکته جالب اینکه تولیدکنندگان این مجموعه به خاطر قصه سریال در خبرهاى مختلفى که منتشر کرده‌اند از بینندگان زیر ۱۶سال  درخواست کرده‌اند سریال را تماشا نکنند.

  فرود عقاب

سریال «یک مشت پر عقاب» یکی از آثار بلاتکلیف تلویزیون است که بین همه شبکه‌ها چرخیده و در انتها به شبکه اول رسیده است. مجموعه «یک مشت پرعقاب» داستان خانواده‌ای 5 نفره از طبقه متوسط را روایت می‌کند که سرنوشت هر کدام از اعضای آن به نوعی با قسمتی از وقایع انقلاب گره می‌خورد. اولین قسمت این مجموعه از جایی آغاز می‌شود که پسر خانواده - با بازی حامد بهداد - به عنوان افسر وظیفه در پادگان عجب‌شیر واقع در آذربایجان‌شرقی خدمت می‌کند. وی طی یک تماس تلفنی، به تهران بازمی‌گردد. پدر خانواده درگیر اعتصابات شرکت نفت شده است. داماد خانواده، مقاطعه کاری است که با آمریکایی‌ها زدو بند دارد. قصه این شخصیت‌ها شروع داستان را رقم می‌زند. اصغر هاشمی - که پیش از این مجموعه پر طرفدار«آپارتمان»را ساخته - یک مشت پر عقاب را کارگردانی کرده است. با پیشینه‌ این کارگردان می‌توان امیدوار بود که سریال تازه او بتواند خانواده‌ها را پای تلویزیون بنشاند. 

در یک مشت پر عقاب رضا کیانیان، حامد بهداد، هرمز هدایت، خزر معصومی، پرویز پورحسینی، علیرضا خمسه، آهو خردمند، بهرام ابراهیمی، نیره فراهانی و کاظم هژیرآزاد بازی می‌کنند. یک مشت پر عقاب در ۱۴ قسمت ۵۰ دقیقه‌اى آماده شده و نمایش آن از هفته آینده آغاز می‌شود. هاشمى درباره ساخت این سریال گفته که تلاش‌اش، جلب رضایت تماشاگران - حتى مخاطبان مشکل‌پسند - بوده است.

  روی آنتن

اگر بیننده سریال‌های تلویزیونی باشید، حتما قسمت اول مجموعه «روزگار قریب» را دیده‌اید. روزگار قریب یکى از پرهزینه‌ترین آثار تلویزیونى است که قرار است در ۳۲ قسمت پخش شود. مجموعه تازه کیانوش عیاری داستان زندگى و فعالیت‌هاى اجتماعى - سیاسى دکتر محمد قریب است که در سال ۱۳۵۳ بر اثر بیمارى سرطان پروستات درگذشت. داستان از سال ۱۳۵۳ آغاز مى‌شود؛ زمانى که دکتر قریب در بیمارستان اطفال (بیمارستان تحت مدیریت خود) بسترى است. او یک شب با دیدن کابوس و رؤیا از خواب مى‌پرد و به گذشته‌اش فکر مى‌کند.

داستان سریال  از اینجا آغاز مى‌شود و ما به ۷ سالگى او - یعنى ۱۲۹۵ - باز مى‌گردیم و به تدریج کودکى، نوجوانى، جوانى، میانسالى و سال‌هاى آخر زندگى او را مى‌بینیم.در سریال روزگار قریب ۵ بازیگر نقش دکتر قریب را بازى مى‌کنند، پرهام کرمى (کودکى)، کاوه آهنگر(نوجوانى)، شهاب کسرایى (جوانى)، ناصر هاشمى (میانسالى) و مهدى هاشمى (سال‌هاى آخر زندگى) در نقش این شخصیت ظاهر می‌شوند؛ پس نگران نباشید که چرا با وجود حضور مهدی هاشمی در تبلیغات این سریال، از او خبری نیست. علاوه بر این، در روزگار قریب شما چهره سیاستمداران آن سال‌ها را هم می‌بینید. مهندس بازرگان رئیس دولت موقت از جمله این افراد است. رضا بابک نقش مهندس بازرگان در سنین پیرى و بازیگر نه چندان سرشناس، رضا بهبودى، نقش مهندس بازرگان در سنین جوانی را بازی می‌کنند.

نحوه پخش سریال‌ها تغییر می‌کند

شبکه یک سیما در نحوه نمایش سریال‌های ایرانی و خارجی خود تغییرات اساسی انجام می‌دهد. از این هفته، شبکه اول در روزهای فرد سریال‌های خارجی پخش می‌کند و روزهای زوج را هم به مجموعه‌های ایرانی اختصاص می‌دهد. اما پخش سریال‌های ایرانی روال متفاوت‌تری نسبت به گذشته دارد. قرار براین است که یک سریال ایرانی به جای پخش هفتگی، در هفته 3 شب پخش شود. تکرار سریال‌ها نیز در روز بعد - یعنی روزهای فرد - خواهد بود. تا پیش از این، سریال‌های مناسبتی و 90 شبی طنز هر شب پشت سرهم پخش می‌شد. شبکه یک سیما که اخیرا در جذب مخاطبان سریال‌های هفتگی خود چندان موفق نبوده برای جلب نظر دست به چنین کاری زده است.

با پخش سریال ایرانی ساعت شنی در روزهای زوج، شبکه اول سیما پخش سریال «حلقه گمشده» را از روزهای شنبه به روزهای جمعه منتقل می‌کند. بعد از به پایان رسیدن ساعت شنی قرار است نوبت به پخش سریال یک مشت پر عقاب برسد که نحوه پخش آن نیز مانند ساعت شنی خواهد بود. حلقه گمشده - که از تولیدات استانی محسوب می‌شود - جایگزین سریال خارجی کمیسر لسکو خواهد شد و پخش این مجموعه پلیسی فعلا متوقف می‌شود.

کد خبر 39691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز