علیرضا قلی‌نژاد*: ویژگی‌های هر بافت تاریخی حامل ارزش‌ها و پیام‌هایی است که باید ضمن معرفی آن را به درستی برای نسل‌های آینده محافظت کرد و هیچ محافظتی به اندازه معرفی درست یک اثر نمی‌تواند مؤثر باشد.

از طرف دیگر بافت‌های تاریخی به سبب داشتن نشانه‌هایی از فرهنگ و آداب و رسوم و مولفه‌های معماری و شهرسازی فرصت‌های مغتنم برای جذب گردشگر محسوب می‌شوند.

در واقع با حفظ و احیای بافت‌های تاریخی می‌توان از یک سو آنها را به‌عنوان منابع مطالعاتی در حوزه مرمت و همین‌طور شهرسازی حفظ کرد و از سوی دیگر چنین مناطقی را به پتانسیل‌های درآمدزا تبدیل کرد.

با چنین رویکردی طرح ویژه بافت تاریخی یزد، که به همت معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و با همکاری شهرداری و وزارت مسکن ‌و شهرسازی تهیه شده، در پی شناسایی ارزش‌های نهفته در بافت تاریخی یزد است.
این طرح با هدف حفاظت از ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر یزد و احیای زندگی شهری در بافت تاریخی این شهر تدوین و در آن به تمامی مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بافت تاریخی یزد پرداخته شده است.

یکی از مهم‌ترین کارها در چنین طرحی ضرورت شناسایی ارزش‌های نهفته در بافت تاریخی است. ارزش‌های بسیاری در بافت‌های تاریخی ایران، از جمله بافت تاریخی یزد، وجود دارد که باید شناسایی شده و در معماری و شهرسازی امروز کشور، مورد استفاده قرار گیرد و ما در این طرح ‌ویژه کوشیده‌ایم تا به معرفی آن بپردازیم.

مدیر کل بافت‌های تاریخی
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

کد خبر 39773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز