همشهری آنلاین: بررسی سن امید به زندگی در جامعه ایرانی نشان می‌دهد به‌طور معمول زنان دو سال بیش از مردان عمر می‌کنند.

دکتر غلامرضا علیزاده در گفتگو با مهر از افزایش سن امید به زندگی در جامعه ایرانی خبر داد و افزود: براساس شاخص‌های بهداشت و درمان، شناخت داروی درمانی و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌هایی که در یک مقطع زمانی باعث مرگ و میر می‌شد، باعث افزایش زمان بقا یا عمر در کشور شده‌است.

وی خاطر نشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سن امید به زندگی در زنان 73 سال و در مردان به 71 سال رسیده‌است و بر این اساس زنان معمولاً 2 سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند به‌طوریکه تعداد زنان بیوه بیش از مردان همسر از دست داده‌است.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: دستیابی به آب آشامیدنی سالم، کاهش مرگ و میر، دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی و همچنین ریز مغذی‌ها، افزایش میزان سواد و سهم زنان در جامعه در پست‌ها و مقام‌های اجرایی و تصمیم گیری کشور و...از جمله شاخصهایی است که باعث بالا رفتن سن امید به زندگی و بالا رفتن درصد جمعیت سالمندان در هرم جمعیت کشور شده است.

علیزاده گفت: برهمین اساس تا چند سال آینده یکی از مشکلات کشور ما افزایش جمعیت سالمندان خواهد بود و پیش بینی می شود تا 15 سال آینده درصد جمعیت این افراد که هم اکنون 6 درصد است، دو رقمی و به بیش از 10 درصد برسد بنابراین نیاز است از همین امروز برنامه ریزان توجه ویژه ای به این قشر داشته باشند.

وی ادامه داد: چنانچه تامین امکانات مراقبتی را برای سالمندان برای 2 دهه در نظر نگیریم با نوعی تراژدی انسانی در مورد آنان مواجه خواهیم شد.

این جامعه شناس افزود: افزایش سن امید به زندگی هم فرصت است و هم تهدید، فرصت از جهت انتقال دانایی و توانایی به نسل جوان و تهدید از این بابت که اگر نهادها برنامه ریزی لازم برای پوشش آنان انجام ندهند کرامت و ارزش انسانی سالمندان لطمه می بیند و آنان بدون پشتوانه در جامعه رها می شوند.

کد خبر 39817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز