همشهری آنلاین: اعضای حزب مردم پاکستان، در ایالت سند این کشور به منظور تعیین جانشین بی نظیر بوتو و تصمیم گیری بر سر شرکت و یا عدم شرکت در انتخابات آتی این کشور گردهم آمده‌اند.

به گزارش بی بی سی آصف علی زرداری همسر بی نظیر بوتو احتمال دارد از سوی اعضای حزب مردم به جانشینی همسرش انتخاب شود. با این وجود گفته می‌شود اعضای حزب مردم بر سر فرد خاصی برای جانشینی بی نظیر بوتو اتفاق نظر ندارند.

براساس گزارش‌ها، کمیته اجرایی حزب مردم قرار است در نائودرو زادگاه بوتو به منظور تعیین جانشین وی گردهم آیند. در جریان این گردهمایی همچنین بیلاوال فرزند 19 ساله بوتو قرار است، وصیتنامه سیاسی بوتو که گفته می‌شود حاوی دیدگاه‌های وی درباره آینده حزب مردم پاکستان است را قرائت کند.

ده‌ها هزار نفر از طرفداران بوتو در محل تشکیل این جلسه در نائودرو در ایالت سند جمع شده و شعار‌هایی انتقام آمیز علیه دولت کنونی پاکستان سرمی‌دادند.

آصف علی زرداری، همسر بوتو، پیش از تشکیل جلسه حزب مردم در جمع معترضان طی سخنانی گفت: بی نظیر بوتو خود را برای بقای پاکستان و دموکراسی در این کشور قربانی کرده است. ما نیز به ماموریت بوتو ادامه می‌دهیم.

مخدوم امین فهیم معاون رییس حزب مردم نیز از دیگر گزینه‌های اصلی جانشینی بوتو محسوب می‌شود. گفته می‌شود، اعضای حزب مردم، جانشینی بیلاوال فرزند پسر بوتو که هم اکنون دانشجوی دانشگاه آکسفورد در بریتانیا است را به دلیل جوانی و سن کم نپذیرفته‌اند.

ترور بوتو و خشونت‌هایی که متعاقب آن در پاکستان رخ داده و منجر به کشته شدن دست کم 44 نفر شده است، وضعیت سیاسی پاکستان بویژه انتخابات پارلمانی 8 ژانویه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. [بی‌نظیر بوتو کشته شد]

تاکنون که سه روز از مرگ بوتو می‌گذرد. تظاهرکنندگان خشمگین 176 بانک ، 34 پمپ بنزین، 72 واگن قطار و 18 ایستگاه قطار و صدها ماشین و مغازه را تخریب کرده‌اند. نیرو‌های امنیتی پاکستان پس از دو روز ناآرامی‌ در شهر‌های بزرگ این کشور استقرار یافته‌اند.

پرویز مشرف رییس جمهوری پاکستان پیشتر به منظور مقابله با خشونت‌های جاری، دستور سرکوب قاطع ناآرامی‌ها را صادر کرده بود.

این در حالی است که روز یکشنبه 30 دسامبر نیز تلاش‌هایی برای کشتن یکی دیگر از سیاستمداران ارشد پاکستانی صورت گرفته است. پلیس پاکستان اعلام کرده است که دو بمب گذار انتحاری خود را در برابر خانه محمد اعجاز ‌الحق منفجر کرده‌اند.[اولین انفجار پس از ترور بوتو]

اعجاز ‌الحق فرزند ژنرال ضیاء‌الحق دیکتاتور نظامی پاکستان در سال‌های اواخر 1970 و سال‌های دهه 1980 است. نکته جالب اینکه ذوالفقار علی بوتو پدر بی نظیر بوتو به حکم دادگاهی که در زمان حکومت ضیاءالحق تشکیل شده بود، در اوخر دهه 1970 اعدام شد.

کد خبر 40441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز