بنیامین صدر: 5‌هزار نیروی پلیس راه با توجه به فرارسیدن موج اصلی سرما ولغزندگی و یخبندان اغلب راه‌های کشور، در جاده ها و نقاط پر تردد، می‌کوشند تا در راستای طرح زمستانی با برخورد جدی با رانندگان خطرساز، احساس امنیت رانندگی را به شهروندان منتقل کنند.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس راه کشور با بیان این موضوع، می‌گوید: برخورد جدی پلیس با رانندگان خطرساز  شدت گرفته است. به طوری که امسال 147هزار خودروی پرخطر توقیف شده‌اند.

او می گوید: تغییرتاکتیکی از انتظار برای رخ دادن سانحه تا برخورد پیشگیرانه و جدی با رانندگان پرخطر مهم‌ترین برنامه در حال اجرای ماست. در کشور ما هزینه تخلف بالا نیست. بنابراین باید شرایطی فراهم شود که ریسک انجام رفتار پرخطر به صرفه نباشد.

سرهنگ اسماعیلی ادامه می‌دهد، اغلب جریمه‌ها برای یک جوان قانون‌گریز متمول هزینه‌ای نیست که بخواهد از ترس آن رانندگی خود را اصلاح کند. پیشنهاد جدی ما این است که اختیارات قانونی پلیس راهنمایی و رانندگی افزایش پیدا کند.

به گفته او، در چند سال اخیر آموزش همگانی و پیگیری‌ها برای افزایش اختیارات قانونی و وضع  قوانین بازدارنده، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی هزینه تخلف را تا حدودی بالا برده است، هرچند که هنوز کافی نیست.

سرهنگ اسماعیلی افزود: برخورد جدی تر با افرادی که دست به رانندگی پرخطر می‌زنند در عین تجهیز پلیس به وسایل و امکانات پیشرفته نظارتی و آموزش شهروندان مهم‌ترین حرکت‌های ماست.

او با پررنگ دانستن نقش آموزش رانندگان و شهروندان در  اجرای قانون و آشنایی با حقوق شهروندی‌، می‌گوید: به اشتباه این تلقی در ذهن برخی شهروندان وجود دارد که پلیس مسئول آموزش قانون پذیری است در حالی‌که وظیفه اصلی پلیس برخورد قاطع با قانون گریزی و تخلف است.

به اعتقاد فرمانده پلیس راه، این نهاد های آموزشی و رسانه‌ها هستند که باید احترام به قانون و جلوگیری از اقدام به رفتار پرخطر را آموزش دهند.

فرمانده پلیس راه می‌گوید: سعی ما بر این است که بدون حضور فیزیکی، جاده‌ها را کنترل کنیم چون حضور فیزیکی پاسخگو نبوده است.

این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی، با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌ها در قبال تعهدات عمرانی خود می‌گوید: آزاد راه تهران شمال 14 سال است که در دست ساخت است و می‌گویند 4 سال دیگر هم طول خواهد کشید. این در حالی است که سالانه بسیاری از هم‌وطنان در جاده کرج – چالوس دچار سانحه و حوادث تلخ می شوند و کسی هم پاسخگو نیست.

به گفته او چرا باید  کشورهایی که چند برابر ایران خودرو دارند و وسعتشان نیز کمتر از ایران است سوانح رانندگی‌شان یک دهم ایران باشد.

فرمانده پلیس راه در پاسخ به اینکه سهمیه بندی بنزین چه تاثیری در کاهش سوانح رانندگی داشته است نیز می‌گوید: سیر نزولی حوادث رانندگی منجر به فوت ماه‌ها پیش از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اتفاق افتاد و این آهنگ توقف از اسفند 85 شروع شده  که سهمیه بندی بنزین مطرح نبود. باید پذیرفت که نقش آموزش شهروندان با کمک رسانه‌های گروهی در این کاهش حجم حوادث رانندگی بسیار پررنگ بوده و مردم در حال حاضر  نسبت به سال‌های گذشته بهتر رانندگی می‌کنند و سیستم امدادی و کمک رسانی ما نیز بهتر عمل می‌کند.

این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی درباره برنامه‌های نوروزی پلیس راه گفت: برای نوروز امسال آموزش تلویزیونی را جدی‌تر دنبال می‌کنیم و تجهیزات پیشرفته‌ای را نیز برای کنترل نامحسوس و غیر فیزیکی پلیس خریداری کرده‌ایم. این در شرایطی است که تمام خودروهای امدادی و کنترلی حاضر در جاده‌ها به ویژه در تعطیلات نوروزی موظف به تجهیز خود به وسایل اطفای حریق هستند.

طرح زمستانی پلیس راه که از 5 دی‌ با حضور 5هزار نیروی فعال در مناطق مختلف و نقاط حادثه خیز کشور آغاز شده تا 15 اسفند ادامه خواهد داشت و پس از آن با سازماندهی ویژه، از 28 اسفندماه طرح نوروزی پلیس راه آغاز می‌شود.

متن کامل گفت‌وگو با فرمانده پلیس راه کشور را در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

کد خبر 40875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز