دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: با آنکه قرار بود یکشنبه گذشته کمیسیون زیر بنایی دولت با تصمیم‌گیری درباره طرح کنارگذر انزلی به مناقشه سازمان محیط‌زیست و وزارت راه پایان دهد، اما این نشست برگزار نشد و تصمیم‌گیری نهایی در این باره به نشست آینده کمیسیون موکول شد و سرنوشت مهم‌ترین تالاب کشور همچنان در ابهام باقی ماند.

این در حالی است که طی یک هفته گذشته موج اعتراض‌ها علیه ساخت کنار گذر از شدت بیشتری برخوردار بود و طرفداران محیط‌زیست کوشیدند از هر تریبون و وسیله‌ای که می‌توانند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند تا مگر از این طریق مانع تخریب این تالاب شوند؛ تالابی که از آن به‌عنوان نماد تالاب‌های کشور نیز یاد می‌شود.

دکترسید محمدرضا فاطمی، مدیر گروه بیولوژی دریا واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در این باره به همشهری گفت: تالاب انزلی مهم‌ترین زیست بوم آبی ایران است که به‌دلیل زیبایی، تنوع زیستی، حمایت از آبزیان منحصر به فردی چون ماهی سفید و ماهیان خاویاری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ضمن آنکه امرار معاش شمار قابل توجهی از مردمان منطقه به ویژه صیادان و کشاورزان به این زیست بوم وابسته است.

به گفته این کارشناس محیط‌زیست، چنانچه این کنارگذر ساخته شود، در دراز مدت، هیدرو کربن و گاز کربنیک ناشی از تردد وسایل نقلیه وارد تالاب شده و محیط آن را اسیدی خواهد کرد که پیامد آن نابودی بسیاری از موجودات این زیست‌گاه است.

افزون بر این، نور چراغ‌های خودروها در شب و آلودگی‌های صوتی تأثیر مخربی بر پرندگان این تالاب بر جای می‌گذارد.

این استاد دانشگاه، با تأکید بر اهمیت این تالاب تصریح کرد: هر گونه تجاوز به محدوده تالاب انزلی سبب حذف نام آن از کنوانسیون جهانی تالاب‌ها خواهد شد، که از نظر بین‌المللی به وجهه کشورمان لطمه می‌زند.

بر این اساس، محول کردن ساخت کنار گذر به ارزیابی زیست‌محیطی در این زیست بوم، محلی از اعراب ندارد و اصولا نباید اجازه داده شود که طرحی برای اجرا در عرصه‌های این تالاب مطرح شود.

فاطمی در پایان گفت: انتظار همه دوستداران طبیعت و کارشناسان محیط‌زیست از مسئولان آن است که با توجه به اصل 44 و 50 قانون اساسی اجازه ندهند این زیست بوم ارزشمند تخریب و فدای توسعه ناپایدار شود.

کد خبر 41778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز