گروه اقتصادی: با وجود اعلام مکرر حل مشکل تأمین گاز در کشور، هنوز گاز برخی مناطق در استان‌های شمال و شمال غرب کشور قطع است.

این وضعیت باعث شد تا تعدادی از نمایندگان مجلس که حوزه‌های انتخابیه آنها با مشکل قطع گاز مواجه هستند در صحن علنی مجلس به دولت و وزارت نفت تذکر دهند.

سخنگوی شرکت ملی گاز اعلام کرد: میزان قطعی گاز کاهش یافته و از 500 هزار خانواری که تا پیش از این با قطع گاز مواجه بودند در حال حاضر 200 هزار خانوار با قطع گاز مواجه هستند.

عبادالله قنبری افزود: تأمین گاز مورد نیاز در مناطق شمال و شمال غرب کشور همچنان به صرفه جویی همگانی نیاز دارد و در حال حاضر با تلاش شبانه‌روزی امکان کاهش محدوده قطعی گاز ممکن شده است.

وی تأکید کرد: همه تولید گاز کشور در حال تزریق به شبکه توزیع برای تأمین گرمای مورد نیاز در مناطق مختلف کشور است.

وی گفت: 200 هزار خانوار در مناطق شمال و شمال غرب کشور با قطعی گاز مواجه هستند و تلاش برای رفع این مشکلات ادامه دارد.

وی افزود: در شاهرود نیز به‌صورت پراکنده قطع گاز رخ داده که دلیل اصلی این قطعی ناشی از یخ‌زدگی رگلاتورهای گاز بوده که توسط مأموران گاز منطقه در حال پیگیری و رفع مشکل فنی هستند.

قیمت گاز را واقعی کنید

پس از بروز مشکل در شبکه گاز کشور برای نخستین بار یک مقام دولتی از ضرورت واقعی شدن قیمت گاز سخن گفته و از مجلس خواست تا در این زمینه اقدام کند.

غلامحسین نوذری، وزیرنفت که برای دومین‌بار درهفته جاری در مجلس حاضر شده بود تا به سؤال نمایندگان در مورد تأمین گاز برخی صنایع و دلیل قطع تزریق گاز به چاه‌های نفت کشور پاسخ گوید، از مجلس خواست تا با واقعی کردن قیمت گاز این امکان را فراهم کنند تا گاز برای توسعه کشور صرف شود.

نوذری در جلسه مجلس ضمن تأکید براینکه وزارت نفت بیش از همه در مورد تأمین گاز برای مصرف کنندگان، صنایع و تزریق گاز برای افزایش تولید نفت کشور حساسیت دارد، گفت: طبق برنامه، وزارت نفت باید در سال 1384 معادل 392 میلیون مترمکعب گاز غنی تولید می‌کرد ولی در این سال، 435 میلیون متر مکعب گاز تولید شده که این رقم در سال گذشته به 464 میلیون متر مکعب رسیده است.

نوذری با بیان اینکه تزریق گاز به میادین نفتی کم فشار که در نیمه دوم عمر خود هستند از نان‌شب هم واجب‌تر است، تصریح کرد: میدان‌های نفتی همچون آغاجاری، گچساران، بی‌بی حکیمه از جمله این میدان‌ها هستند که بخش زیادی از تولید نفت کشور از آن‌ها به دست می‌آید.

کد خبر 41859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز