همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی تهران تاکید کرد: پلیس با قمه زنی، کاروانهای علم کشی و آلات موسیقی غیر مجاز و سایر موضوعات خلاف عرف و انحرافی در هیئت های عزاداری برخورد می کند.

به گزارش مهر، سردار احمد رضا رادان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در نشست خبری پیرامون اقدامات نیروی انتظامی در خصوص ایام محرم، خاطرنشان کرد: این نیرو با برگزاری 19 همایش ، 9 کارگاه و جلسات متعدد آموزشی هماهنگی ، همراهی و همدلی لازم با هیئت های مذهبی و مسئولین آنها را دارد.

وی در خصوص ممنوعیت کاروان‌های علم کشی، تصریح کرد: مطمئن هستیم در این خصوص هیئت های مذهبی همکاری لازم را انجام می دهند و تخلفی را شاهد نخواهیم بود که لازم باشد پلیس با آنها برخورد کند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ یاد آور شد: ممنوعیت علم کشی تنها در مورد کاروانهایی است که بدون عزادار و تنها به صرف همراهی علم درمناسبت های خاص اقدام به انجام کاروانهای علم کشی می کنند.

رادان همچنین تاکید کرد:  بهتراست اصالت هرهیئت مذهبی به شهدا و بسیاری از مسائل فرهنگی آن هیئت باشد و نه علم و علم کشی .

وی به تجربه موفق همیاران هیئت‌های مذهبی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال گذشته 4 هزار نفر از افراد داخل هیئت‌ها به عنوان همیار به پلیس یاری رساندند که با توجه به تجربه موفق سال گذشته امسال 8 هزار نفر همیار در هئیت‌های عزاداری جهت همکاری با پلیس خواهیم داشتم.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ همچنین  به تجربه موفق همکاری هیئت های مذهبی با پلیس در خصوص مسئله شمایل اشاره کرد و یاد آور شد: با توجه به توفیقات سال گذشته امسال تنها با 4 مورد استفاده از شمایل ها مواجه شدیم که پس از تذکر توسط مسئولین خود هیئت‌ها، اقدامات لازم انجام گرفت.

رادان افزود: در مورد شمایل ها در سالهای گذشته متاسفانه علیرغم آنکه بسیاری از افراد این اقدام را جهت نذر و با اعتقادات مذهبی انجام می دادند ولی بصورتی انجام می شد که در بسیاری از موارد از شمایل ارائه شده شرمگین می شدیم.

وی همچنین از ماموریت پلیس امینت اخلاقی جهت برخورد با موضوع قمه زنی خبر داد و تصریح کرد: قمه زنی در عزاداری اباعبدالله الحسین ، وهم آلوده ترین کاری است که در این خصوص انجام می دهند و رسانه ها باید با برنامه های آموزشی و آگاهی سازی روشنگری لازم را در این زمینه انجام دهند.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ افزود: پلیس امنیت این اماکن را شناسایی می کند و در صورت اقدام جهت قمه زنی با آنها برخورد می شود و از عزاداران حسینی هم می خواهیم به دغدغه‌هایی که علما در این خصوص دارند بیشتر توجه کنند.

رادان همچنین در خصوص همراهی بانوان و اختلاط در برخی دسته ها و کاروان‌های عزاداری نیز خاطرنشان کرد: توصیه کرده ایم که هیئت‌ها اجازه ندهند برخی مسائل نادرست و نامناسب بر موضوعات مذهبی تاثیر سوء داشته باشد وامیدواریم امسال نیز مانند سال گذشته موضوع خاصی را دراین مورد نداشته باشیم.

وی یاد آور شد: سال گذشته حتی در خیابان میرداماد و میدان محسنی نیز شاهد عزاداری مناسبی بودیم که انشا الله امسال نیز بهتر انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ همچنین در خصوص استفاده از آلات موسیقی در برخی از کاروان های عزاداری نیز گفت: توصیه های لازم در این خصوص انجام شده و امیدواریم به غیر از وسایل مجاز نظیر طبل ، سنج و غیره شاهد استفاده از وسایل غیر عرف و غیر مجاز نظیر ارگ نباشیم چنانچه سال گذشته نیز موردی را مشاهده نکردیم.

کد خبر 41938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز