پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همه کانال‌ها مثل هم بودند. چندبار کانال‌ها را چرخاند و بغضش را آماده نگاه داشت. دلش هوای حسینیه کرده بود اما نمی‌توانست برود. مذهبی مردم روایت می‌شود.

در خانه‌ماندن همدم می‌خواهد و تلویزیون همدم او بود. اما این روزهای عزای حسین(ع) دلش می‌خواست میان مردم باشد اما نبود. همه شبکه‌ها مداحی پخش می‌کردند.

از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین علاقه مدیران فرهنگی انقلاب به ساخت فیلم، ‌سریال، نمایش و کلیپ درباره قیام امام حسین(ع) بوده است اما به نظر می‌رسد باتوجه به حجم علاقه مردم ایران به این قیام تاریخی، کمتر توانسته‌اند موفق باشند.

نمایش‌های مسجدی

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در مساجد تهران گروه‌های نمایش فعالیت فراوانی داشتند و بیشترین متن‌های نمایشی آنان به قیام امام حسین(ع) برمی‌گشت؛ گروه نمایشی حر، گروه‌های نمایشی مسجد الجواد، الرضا، حسینیه ارشاد و...

و جالب اینکه تعدادی از مقامات فرهنگی و غیرفرهنگی فعلی ایران در نمایش‌هایی که موضوع کربلا یا مقاومت و مبارزه داشته، حضور داشته‌اند. دیده‌اید برخی مقامات وقتی درباره نمایش حرف می‌زنند، لبخندی بر لب دارند؟ این یعنی اینکه خودشان را اهل طایفه تئاتر می‌دانند.

آخرین نفری که کشف شده در نمایش ابوذر بازی می‌کرده، وزیر ارشاد ـ محمدحسین صفارهرندی ـ است: تازه منزلشان هم محل تمرین تئاتر ابوذر بوده. رودخانه‌های نمایش مسجدی به جریان حوزه هنری رسید و...

فیلم‌های عاشورایی

«سفیر» با بازی فرامرز قریبیان و به کارگردانی فریبرز صالح و تهیه‌کنندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را همه به یاد دارند؛ هم تلویزیون آن را خیلی نشان داد و هم بزرگترهای فامیل همان اوایل انقلاب رفته‌اند و در سینما دیده‌اند.

این فیلم که ماجرای قیس‌بن مسهر را روایت می‌کند، اولین فیلمی است که در فضای فرهنگی جدید، حادثه قیام عاشورا را با پس‌زمینه حضور نماینده امام حسین(ع) در کوفه، دستمایه روایت قرارداده است.

روز واقعه
بسیاری بهرام بیضایی را با فیلمنامه درخشان «روز واقعه» می‌شناسند؛ فیلمنامه‌ای که براساس آن، شهرام اسدی فیلمی زیبا ساخت که اوج کار هنری او بود و دیگر پس از آن موفقیت فیلم «روز واقعه» تکرار نشد.

در این فیلم که بهترین فیلم سینمای ایران در این زمینه است، بازی درخشان جمع کثیری از بازیگران سینمای ایران را شاهد هستیم؛ عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علیرضا شجاع‌نوری که کمی شبیه شمایل‌ها بود و... . این فیلم هنوز هم مناسب‌ترین فیلم ازنظر تلویزیون ایران برای نمایش در بعدازظهر تلخ روز عاشوراست.

در تلویزیون

از همان روزهای اول پیروزی انقلاب، نگاه تلویزیون به حادثه بزرگ عاشورا، نگاهی استراتژیک بود. تقریبا اکثر گروه‌های هنری تلویزیونی اثری در این زمینه خلق کرده‌اند. انواع و اقسام شمرها و ابن‌زیادها – چاق، لاغر، خوش‌بیان ‌بدبیان- و... را در این سال‌ها دیده‌ایم اما معروف‌ترین ابن‌زیادهای این 3 دهه را با بازی مرحوم عزت‌الله مقبلی در فیلم «سفیر» دیده‌ایم که هنوز تک است.

این فیلم را تلویزیون آن‌قدر پخش کرد که گاهی با یک فیلم تلویزیونی اشتباه‌ گرفته می‌شود.

به غیر از این چند فیلم سینمایی که در کنار فیلم «الرسالت» (محمدرسول‌الله) مصطفی عقاد، در کنداکتور برنامه‌های تلویزیون ایران جای ثابت دارند، سریالی محکم و مردم‌پسند وجود دارد که از کنار آن نمی‌توان گذشت. تقارن عید نوروز و محرم باعث شد مسئولان به فکر ساخت سریالی بیفتند که هم جذاب باشد و هم «حسینی». حسن فتحی آن روزها از تئاتر می‌آمد و دهه 80 را شاید بتوان به نام او و داوود میرباقری نامید که هر دو خاستگاه تئاتری داشتند.

حسن فتحی با سریال «شب دهم» و با بازی به‌یادماندنی کتایون ریاحی، روایتی از تاریخ معاصر در دوره رضاخان را بازخوانی کرد که در آن یک لوطی مسلک – که نقش آن را حسین یاری بازی می‌کرد – بنا به نذری وارد جریانی شد که باید 10 شب تعزیه به پا می‌داشت و...

ابوالفضل(ع) ؛ محبوب همیشه!

ایرانیان ابوالفضل‌(ع) را دوست دارند چون نماد برادری است؛ نماد کامل وفای به عهد. ابوالفضل(ع) یک نشانه است بر بازوی پهلوانی مردم ایران.

هنرمندان ایران ابوالفضل‌(ع) را دریچه ورود به معرفت و شناخت امام(ع) می‌دانند؛ همان‌طور که آب را دریچه ورود به روضه کربلا. خبر دارید که مدت‌هاست احمدرضا درویش – که فیلم  «دوئل» را ساخته – سریالی بزرگ را تدارک دیده است که از زاویه دید عباس روایت خواهد شد؟

این سریال که به گفته درویش مهم‌ترین کار فعلی اوست، به تدریج نوشته می‌شود و گروه سازنده، از بازیگران برای نقش‌های مختلف تست می‌گیرند.

آخرین خبری هم که درز کرد بازی سعید راد در نقش حضرت عباس(ع) است که هنوز تایید نشده اما با توجه به بازی وی در فیلم دوئل بعید نیست. این سریال جزو سریال‌های الف سیما فیلم محسوب می‌شود که درصورت ساخته‌شدن، یکی از مناسب‌ترین برنامه‌ها خواهد بود.

امسال چه کنیم؟

حسینیه بروید. مطابق علاقه خودتان، به سبک‌های مختلف مداحان مشهور داریم.
اما اگر خواستید، در خانه بمانید می‌توانید جز برنامه‌های معمول مداحی صداوسیما، سریالی را ببینید از سامان مقدم – کارگردان جوان سینما – به نام «پریدخت» که علی مصفا و لیلا حاتمی در آن بازی می‌کنند.

به این 2 نفر، کامبیز دیرباز،  داریوش ارجمند،  عباس امیری، صالح میرزاآقایی، اسماعیل سلطانیان، مهرداد ضیایی، شاهرخ استخری و... را هم اضافه کنید. این سریال این روزها در مرحله فیلم‌برداری است، پخش سریال از روز سوم محرم شروع شده است.

رضا بهارانگیز آن را به‌طور همزمان تدوین می‌کند و موسیقی آن را آریا عظیمی‌نژاد ساخته است. تیتراژ کار هم اثر ساسان توکلی فارسانی – که اکثر سریال‌ها را با تیتراژهای ساخت او مشاهده می‌کنید – است.

پریدخت، دختر یکی از سرشناسان مؤمن شهر است و در سال 1314 که از او خواستگاری می‌شود، باید یکی از دو خواستگارش را انتخاب کند. این سال مصادف است با مسئله کشف حجاب و فاجعه مسجد گوهرشاد مشهد که با روایت زندگی پریدخت رقم می‌خورد.

بعد پریدخت را در سال 1320 – یعنی زمانی که رضاشاه به جزیره موریس تبعید می‌شود – می‌بینیم و در مقطع سوم، پریدخت را در سال 1334 در زمان سلطنت پهلوی دوم مشاهده می‌کنیم که همراه با زندگی او، 20سال وقایع اجتماعی – سیاسی ایران عصر پهلوی اول و دوم و ماجرای کشف حجاب و اعتقادات

کد خبر 42019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز