همشهری آنلاین: بیش از ۱۰۰ نویسنده، بازیگر و فعال اجتماعی از جمله مریل استریپ و جی‌کی رولینگ با نوشتن نامه‌ای سرگشاده از سازمان ملل خواستند یک نهاد مستقل برای پیگیری ماجرای قتل جمال خاشقجی تشکیل دهد.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، يك ماه پس از باز شدن پرونده قتل مرموز و بسيار وحشيانه روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست در سفارت عربستان سعودي در تركيه، بيش از 100 چهره سرشناس جهاني خواستار پايان بخشيدن به جنايات بدون پيگرد و مجازات عليه روزنامه‌نگاران شدند. اين نامه سرگشاده خطاب به آنتونيو گوترش، دبير كل سازمان ملل نوشته و از سوي نامداراني چون استريپ، زيدي اسميت و رولينگ امضا شده است.

در بخشي از اين نامه در توصيف وضعيت حاكم بر عربستان سعودي چنين آمده است: «قتل وحشيانه يك روزنامه‌نگار و مفسر سرشناس در خاك غريبه نقض فاحش حقوق بشر آن هم از سوي حكومتي است كه در سال‌هاي اخير بسياري از نويسندگان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و وكلا را به زندان افكنده و ارزشي براي آزادي بيان قائل نبوده است.» پاتريك استوارت، ركسانا گي، مارگارت اتوود، الك بالدوين و كولم تويبين از ديگر امضاكنندگان نامه هستند.

امضاكنندگان نامه از دبير كل سازمان ملل خواسته‌اند يك نهاد مستقل پرونده خاشقجي را پيگيري كند. از زمان فاش شدن رسوايي قتل فجيع روزنامه‌نگار معترض سعودي در سفارت عربستان در تركيه، مقام‌هاي آنكارا ادعا كرده‌اند جنازه او تكه‌تكه و در اسيد حل شده است. از سوي ديگر، سعودي‌ها با انكار گزارش‌ها مدعي شده‌اند مرگ خاشقجي صرفا حاصل يك مشاجره شديد درون سفارتخانه بوده و مقام‌هاي رسمي از آن آگاه نبوده‌اند.

خاشقجي از منتقدان جدي محمد بن‌سلمان، ولي‌عهد پادشاه سعودي بود و احتمال مي‌رود قتل او به دستور بن‌سلمان رخ داده باشد. ولي‌عهد بلندپرواز سعودي اندكي پيش از اين ماجرا در تماس تلفني با جرد كوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ از خاشقجي به عنوان يك اسلام‌گراي خطرناك ياد كرده بود.

کد خبر 420801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha