کامران محمدی: بررسی بودجه بخش فرهنگ در سال 87 پس از 4 روز تأخیر از روز اول بهمن با طرح پیشنهادهای اعضای کمیسیون فرهنگی آغاز می‌شود.

این بررسی با از دست دادن 4 روز زمان، یعنی از پنجشنبه 27 دی که درست به تعطیلی تاسوعا و عاشورا برخورد کرد، 6 روز ادامه خواهد یافت و نمایندگان با طرح پیشنهادهای خود، برخلاف سال‌های گذشته، بیش از آن که به تبصره‌ها مشغول شوند، درباره ردیف‌ها بحث خواهند کرد، چرا که بودجه امسال از اساس تبصره‌ای ندارد و دولت تمام تلاش خود را برای فشردگی و خلاصه‌سازی آن به کار گرفته است.

به گونه‌ای که پیشنهادهای مطرح شده نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و تنها به چند پیشنهاد برای اختصاص ردیف یا چیزی از این دست منحصر شده ‌است. با این وصف می‌توان انتظار داشت میزان تغییرات احتمالی در لایحه دولت، از آن چه که تا کنون رخ داده نیز کمتر خواهد بود.

جواد آرین‌منش در این باره به همشهری می‌گوید: «تجربه نشان داده تغییرات لایحه بودجه در مجلس از حدود 3 درصد بیشتر نبوده و تاکنون در حد بسیار کمی جابه‌جایی اعتبارات اتفاق افتاده است. اما امسال با توجه به شرایط فعلی اقتصادی یعنی بالا رفتن نرخ تورم در جامعه(حدود 17 درصد)، طبیعتا مجلس رغبتی به افزایش سقف بودجه نخواهد داشت. بنابراین احتمالا نه تنها افزایشی در بودجه جاری رخ نمی‌دهد، بلکه حتی احتمال کاهش در بخش عمرانی نیز وجود دارد.»

جالب این که بیشتر افزایش بودجه بخش فرهنگ نیز در بخش عمرانی رخ داده است. بودجه جاری 87 در بخش فرهنگ تنها در حدود 16 درصد رشد داشته است، در حالی که این افزایش در بخش عمرانی بیش از 83 درصد است.

با این حال بعید به‌نظر می‌رسد که نمایندگان کمیسیون فرهنگی که در ماه‌های گذشته به شدت از کمی سهم فرهنگ در بودجه انتقاد کرده‌اند، علاقه‌ای به کاهش اعتبارات داشته باشند و بحث اصلی امسال جای دیگری است.

ردیف، همین و تمام

آرین‌منش درباره محتوای پیشنهادهایی که احتمالا در 6 روز آینده مطرح خواهند شد می‌گوید: «یکی از مواردی که انتظار می‌رود در پیشنهادهای همکاران بیشتر خودنمایی کند، پیشنهاد ایجاد ردیف برای سازمان‌هایی است که پیش از این ردیف‌هایشان حذف شده و اعتبارشان ذیل سازمان‌های دیگر دیده شده است.»

این سازمان‌ها در 3 دسته کلی جای می‌گیرند: سازمان‌هایی که ذیل نهاد ریاست‌جمهوری(با ردیف 101‌هزار) قرار دارند مثل سازمان ملی جوانان، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی، کتابخانه ملی و...، سازمان‌هایی که ذیل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری‌اند مثل مرکز خدمات حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات، حوزه هنری و... و سازمان‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(با ردیف 114‌هزار) بودجه می‌گیرند مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان حج و زیارت و... ظاهرا مهم‌ترین یا حتی شاید تنها بحث مطرح در کمیسیون فرهنگی، دادن ردیف بودجه مستقل به این سازمان‌هاست؛ بحثی که به اعتقاد آرین‌منش، «به لحاظ اعتباری چیزی را تغییر نمی‌دهد، اما از نظر روانی حس استقلال و خیال راحت‌تری را برای این سازمان‌ها به همراه می‌آورد.

از طرف دیگر دولت علاقه‌مند است اعمال نظارت عالیه‌ای را بر بخش‌های فرهنگی داشته باشد که البته چیز نامطلوبی نیز در این نوع بودجه‌نویسی نیست.»

با این حال، نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی ادامه می‌دهد: «من شخصا موافق نیستم همه آن‌هایی که ردیف ندارند دوباره ردیف‌دار شوند. ممکن است این امر برای برخی که براساس قانون شکل گرفته‌اند، لازم باشد اما بعضی از سازمان‌ها نیازی نیست خودشان ردیف داشته باشند و وزرای مربوطه پاسخگوی نحوه توزیع بودجه خواهند بود.»

اما گذشته از ردیف

اما گذشته از ردیف، سهم هر یک از بخش‌های فرهنگ در بودجه امسال، تغییرات جالب توجهی کرده است.

در این بین میراث فرهنگی با 194 درصد افزایش، به شدت مورد توجه بودجه‌نویسان بوده‌است و سینما و تربیت بدنی هر یک با افزایشی نزدیک به 90 درصد در جایگاه‌های بعدی‌اند.

بودجه سینما از 24 میلیارد تومان در سال 86 به 46 میلیارد در سال 87 خواهد رسید و هنرهای نمایشی و موسیقی نیز حدود 30 درصد از سال گذشته بودجه بیشتری خواهند گرفت.

این در حالی است که سهم سازمان تبلیغات اسلامی 37 درصد کاهش داشته است و صدا و سیما تنها حدود 16 درصد به نسبت 86 افزایش بودجه دارد.

آرین‌منش قصد دارد پیشنهاد افزایش این بودجه را نیز مطرح کند، اما این‌که آیا این پیشنهاد و پیشنهادهای دیگر نمایندگان امسال نیز می‌تواند دست کم به میزان 3 درصد بودجه بخش فرهنگ را بهبود بخشد، تنها با پایان بررسی مجلس تا 20 روز دیگر روشن خواهد شد.

کد خبر 42196

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز