دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۲
۰ نفر

وزارت دفاع انگلیس اذعان کرده است که مجبور شده اطلاعات ذخیره شده روی بیش از 400 لپ تاپ دزدیده شده این وزارت خانه طی 5 سال گذشته را بررسی و چک کند. 68 دستگاه از این لپ تاپ‌ها در سال 2007 دزدیده شدند.

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی در این باره نوشت: این اعتراف جدید وزارت دفاع انگلیس پس از آن صورت گرفته است که معلوم شد یک لپ تاپ این وزارت‌خانه از داخل ماشین یک افسر نیروی سلطنتی دریایی در بیرمنگام دزدیده شده است.

این لپ تاپ حاوی اطلاعاتی مثل شماره‌های پاسپورت، جزئیات اطلاعات بانکی و شماره‌های بیمه‌ ملی بیش از 600 هزار نفرکه درخواست داده بودند به نیروهای مسلح ملحق شوند، بود.

این آخرین زنجیره‌ موارد گم شدن اطلاعات هم از ارگان‌های دولت انگلیس و هم شرکت‌های خصوصی است. از جمله این موارد گم شدن بیش از 25 میلیون اسم بود که روی 2 دیسک ذخیره شده بودند.

آمار رسمی استخراج شده از توضیح وزارتخانه‌ها به پارلمان انگلیس درباره  موارد مفقود شدن اطلاعات در سال گذشته حاکی از این است که تمام وزارت‌خانه‌های دولت گزارش کرده‌اند حداقل 208 لپ تاپ و تعدادی کامپیوتر شخصی گم شده‌ است اما این نمونه بدترین مورد از موارد فقدان اطلاعات در وزارت دفاع است.

وزارت دفاع از سال 2003 تاکنون گم شدن 420 لپ تاپ را گزارش داده است.

سخنگوی وزارت دفاع در این باره در پاسخ به خبرنگاران گفته است که نمی‌تواند بگوید آیا روی این لپ تاپ‌ها اطلاعات حساسی ذخیره شده‌اند یا خیر؟وی گفت: این مربوط به وزارت خانه‌ای است که 300 هزارنفر در آن کار می‌کنند. گم کردن این مقدار اطلاعات قابل پذیرش نیست. در پی آخرین مورد گم شدن اطلاعات، ما در حال جست و جو هستیم تا آمار دقیق لپ تاپ‌های گم شده را به دست آوریم و متوجه شویم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است.

دس براون، وزیر دفاع انگلیس در اواخر هفته‌ جاری در مورد این اتفاق به مجلس عوام این کشور توضیح خواهد داد. البته وزارت دفاع خبر گم شدن  آخرین لپ‌تاپ را اعلام نکرد ولی پلیس گفت که این لپ‌تاپ در 9 ژانویه گم شده است.

ریچارد توماس، کمیسر اطلاعاتی انگلیس، نگرانی خود را از حساس بودن آخرین مورد گم شدن لپ تاپ‌ها ابراز کرده است.

وی گفت: حجم اطلاعات گم شده در این مورد قابل توجه است و من از حساس بودن بعضی از این اطلاعات و خود این واقعیت که این واقعه برای پرسنل ارتش رخ داده است نگرانم. اما این فقط مسئله‌ امنیت نیست. ما باید بدانیم که چرا این میزان اطلاعات روی یک لپ تاپ ذخیره شده بود و این که آیا برای مدت طولانی این اطلاعات بازیابی شده‌اند یا خیر؟ ما از وزارت دفاع جواب‌های قانع‌کننده می‌خواهیم و همچنین این وزارت باید با قاطعیت تضمین دهد که پیش از هر گونه تصمیمی نسبت به انجام یک اقدام مناسب، تمام گام‌ها و اقدامات برای بهبود بخشیدن روش‌های حفاظت از داده برداشته شده است.

یک هفته پیش، کمیته‌ قضائی با نفوذ مجلس عوام انگلیس به ریاست آلن بیت، سخنگوی پیشین امور داخلی حزب لیبرال دمکرات این کشور، خواست تا برای حفاظت از اطلاعات قوانین سخت‌تری اعمال شود.

بیت عنوان کرد که به یک تغییر فرهنگ در این زمینه نیاز است و مجازات کیفری استفاده‌ بی‌محابا از چنین اطلاعاتی به تغییر فرهنگ منجر خواهد شد.

وی در این باره گفت: این وضعیت بسیار جدی است. مردم بسیار بی‌تفاوت شده‌اند. فرآیندها و اقدامات صورت گرفته به‌طور ناامید کننده‌ای آسان‌گیر هستند.همان‌طور که گفته‌شد این اولین بار نیست که اطلاعات مهم در انگلیس مفقود می‌شود.

چند روز پیش صدها مدرک وزارت کار و بازنشستگی انگلیس در میدانی در اکستر پیدا شد. این مدارک از چند ماه پیش مفقود شده‌بودند اما کسی مفقود شدن آنها را اطلاع نداده بود.

کد خبر 42276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز