فرشاد شیرزادی - خبرنگار: صورت مربی ایستگاه ورزش صبحگاهی بوستان «تمدن»، پاک تراش است. هر روز صبح پیش از ورزش صبحگاهی اصلاح می‌کند و آنکارد و آماده است.

ورزش

او عمری را در ارتش خدمت کرده و شاید به دلیل همین ویژگی باشد که یکی از بهترین مربی‌های ایستگاه ورزش صبحگاهی در شرق تهران به شمار می‌رود و حضور او باعث شده حدود ۵۰ نفر از سالمندان محله، هر روز همپای او بدوند و ورزش کنند. گزارش ما را درباره ایستگاه فعالیت بدنی بوستان «تمدن» بخوانید.  

بوستان تمدن کنار باغ‌موزه مینیاتور است. ساعت ۶:۳۰ صبح برای بازدید از این ایستگاه در بوستان حاضر می‌شویم. ۵۰ پیرمرد سپید مو در قراری نانوشته، به یکدیگر قول داده‌اند که رأس یک ساعت مقرر اینجا باشند. بوستان تمدن، یکی از بزرگ‌ترین بوستان‌های منطقه ۸ در خیابان گلبرگ غربی، چندین سال است که به پاتوق این مردان قدیمی تبدیل شده است. یکی از آنهایی که به قول قدیمی‌ها با دیدنشان باید گفت که دود از کنده بلند می‌شود به طرف ما می‌آید و می‌گوید: «نشانی اینجا خیلی سرراست است. این بوستان گنجایش ورزشکاران بیشتری را دارد. هر که می‌خواهد با ما ورزش کند، می‌تواند هر روز صبح ساعت ۶:۳۰ اینجا باشد.»

  •  دورهمی «کرمانی‌ها» در خیابان گلبرگ

اغلب ورزشکاران ایستگاه تندرستی بوستان تمدن از خیابان کرمان می‌آیند. برخی از آنها ساکن گلبرگ غربی هستند ولی بیشترشان در ساختمان‌های شیک و نوساز و گاهی هم کلنگی و حیاط‌دار و آفتابگیر خیابان‌ها و کوچه‌پسکوچه‌های کرمان شمالی و جنوبی سکونت دارند. آنها برای اینکه صبح زیبایی را در کنار هم آغاز کنند، راه درازی را طی نمی‌کنند.  

  • هم‌نسلان با نشاط

«امیر گودرزی» مربی این ایستگاه است. به دلیل حضور او و تمریناتش است که ۵۰ مرد سالخورده هر روز صبح گرد هم می‌آیند. او حدود ۴۰سال در نیروی هوایی ارتش خدمت کرده است. کارش فنی بوده و مدام روی باند جست وخیز می‌کرده و شاید به همین دلیل ساده باشد که حاضر شده برای بالا بردن نشاط خودش ورزش کند. می‌گوید: «اینجا همه با هم دوستیم. از آقای سرابی و نسترن گرفته تا دیگر دوستانی که آنها را صرفاً با نام کوچکشان می‌شناسم. همه از کنار هم بودن و با هم بودن لذت می‌بریم. هم‌نسلان ما مردان با نشاطی‌اند که کار و فعالیت بدنی را دوست دارند.»

  •  یک ساعت ورزش نه کمتر و نه بیشتر!  

مردان دهه ۲۰ در بوستان تمدن هر روز به مدت یک ساعت با هم و در کنار هم ورزش می‌کنند. با آنها همراه می‌شویم. ابتدا به مدت یک ربع بدن خود را با انواع حرکات کششی گرم می‌کنند. بعد از پایان ۱۵ دقیقه می‌دوند. گروهی از آنها دور میز پینگ‌پنگ مشغول بازی می‌شوند. عده‌ای هم دمبل می‌زنند. یکی از آنها که از چهره‌اش سلامتی و نشاط می‌بارد می‌گوید: «معجزه ورزش این است که در ۷۰ سالگی هم اگر بدانی چگونه ورزش کنی روی اندامت تأثیر می‌گذارد و عضله‌هایت به قول ورزشی‌ها ساخته می‌شود.»

در ایستگاه فعالیت بدنی تمدن برخی از مردان پا به سن گذاشته دمبل می‌زنند. طناب یکی دیگر از وسایلی است که هیچ‌کدام از آنها آوردنش را فراموش نکرده‌اند. با نگاهی به چهره این مردان سالخورده و با تجربه درمی‌یابیم که هریک به شیوه‌ای یا دست‌کم در مقطعی از زندگی خود، به شکل حرفه‌ای ورزش کرده‌اند. اغلب آنها به گونه‌ای ورزش می‌کنند که متوجه می‌شویم اصول ورزشی را می‌دانند و خطایی در انجام حرکات و فعالیتشان از آنها سر نمی‌زند. جناب سرابی روی نیمکت نشسته و با رعایت اصول فنی، دمبل می‌زند: جلو بازو، پشت بازو، مچ و دست آخر کول.  

  • ‌ صبح بدون سیگار

امیر گودرزی، مربی ایستگاه می‌گوید: «باور کنید حتی یکی از کسانی که هر روز صبح با آنها ورزش می‌کنم، سیگاری نبوده یا اگر هم بوده من اطلاعی ندارم یا نخواسته‌اند که به من بگویند. اگر بخواهم جدی بگویم بین ما ۵۰ نفر حتی یک سیگاری هم وجود ندارد. شاید به همین دلیل باشد که اغلب ما در این سن و سال گرفتار بیماری‌های قلبی و ریوی نشده‌ایم. در ضمن تا یادم نرفته بگویم که برای ورزش کردن در بوستان تمدن به هیچ وسیله‌ای نیاز نیست. حتی کسانی که طناب ندارند می‌توانند از دوستان دیگر قرض بگیرند. داشتن یک لباس مناسب ورزشی کافی است که صبحی با نشاط را آغاز کنیم. در حقیقت این ورزش است که باعث دوستی ما با یکدیگر شده است.»

کد خبر 428697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha