سه‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

قرار نیست فضای خانه شما فقط از چند رنگ تشکیل شود؛ رنگ‌های متنوع حس و حال بهتری به شما خواهند داد، اگر درست انتخاب کنید.

هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم، باتوجه به فرهنگ مهمان‌نوازی و آداب و رسوم نوروزی ما ایرانی‌ها، خانواده‌ها بیشتر به فکر نونوارکردن فضای داخل خانه‌هایشان می‌افتند.

به‌خصوص آنهایی که مدت‌هاست این تصمیم را در سر دارند ولی هنوز همت انجام آن را پیدا نکرده‌اند، به طوری که با گذشت زمان ظاهر خانه و لوازم آنها به صورتی کهنه و نازیبا شده است که به یک تحول اساسی نیاز دارد.

اگر خانه شما هم در چنین وضعیتی است  یا با هدف ایجاد تنوع می‌خواهید تغییراتی را در محیط ایجاد کنید، سریع اقدام کنید؛ فاصله زمانی باقیمانده تا پایان سال برای بخش اعظمی از تغییرات ظاهری شامل نقاشی دیوارها، خرید پارچه پرده و تغییر روکش مبلمان  حتی تعویض موکت کف خانه کافی است.

فقط پیش از اقدام به چنین تغییر و تحولاتی، باید به یک جمع‌بندی کلی راجع به انتخاب لوازم و مشخصات هریک از آنها برسید که رنگ یکی از مهم‌ترین آن موارد است؛ به این معنا که وقتی تصمیم می‌گیرید سفارش رنگ‌آمیزی دیوارها را به نقاش بدهید، قرار است دیوارها را چه رنگی کند یا اینکه اگر می‌خواهید پرده‌ای برای اتاق پذیرایی، آشپزخانه یا هر فضای دیگری بخرید، چه جنس و رنگی برای آن بهتر  و مناسب‌تر خواهد بود.

تکرار مکررات

اگر برای پاسخ به این سؤالات و همچنین انجام این تحولات به‌طور اصولی، از یک مشاور طراحی داخلی کمک بگیرید، پس از بررسی محیط،‌ به لحاظ نور، ابعاد، پوشش‌های ثابت کف و لوازم موجود، در کنار سؤال‌هایی راجع به تعداد افراد خانواده، سلیقه و روحیات آنها و تغییرات موردنظرتان، به‌طور قطع، از شما درمورد رنگ‌های مورد علاقه‌تان برای محیط زندگی پرسش‌هایی می‌کند و یکی از آنها این است که حالا که می‌خواهید تغییری با هدف ترمیم و سروسامان‌دادن در فضای موجود ایجاد کنید، قصد دارید همان الگوهای قبلی رنگی را دوباره تکرار کنید؟!

یعنی دیوارها را همچنان با رنگ خامه‌ای یا استخوانی رنگ‌آمیزی کرده و فرشی با زمینه کرم و گل‌ها و حاشیه‌ای آبی یا پوست پیازی پهن کنید و برای روکش مبلمان و پرده نیز پارچه‌ای کرم‌رنگ انتخاب کنید؟!

اگر پاسخ شما مثبت باشد که در این صورت کار خاصی لازم نیست و اساسا نیازی به فکرکردن وجود ندارد؛ تنها کافی است نقاشی را خبر کنید تا با سطلی پر از رنگ خامه‌ای یا استخوانی تمام دیوارها را به‌صورت یکدست در مدت زمان حداکثر 2 تا 3 هفته رنگ‌آمیزی کند.

بقیه مراحل خرید هم با مراجعه به یکی دو مغازه پارچه‌فروشی به سرعت انجام خواهد شد ولی مشکل اساسی اینجاست که افراد خانواده – به‌خصوص خانم خانه – که قسمت اعظم عمر خود را در این چهاردیواری سپری می‌کنند، آیا تابه‌حال از بودن در چنین فضایی احساس شعف و شادی کافی از دکوراسیون آن فضا دریافت کرده‌اند؟

طبیعی است که در 90 درصد موارد، پاسخ منفی است زیرا رنگ‌های کرم، قهوه‌ای، استخوانی، خامه‌ای، بژ و مانند اینها همگی ازجمله رنگ‌های خنثی در چرخه رنگی هستند که اگرچه برای طراحی دکوراسیونی یک فضا راحت‌ترین و بی‌دردسرترین انتخاب‌ها به‌شمار می‌آ‌یند ولی هرگز بهترین نیستند زیرا در مدت طولانی، محیطی یکنواخت و خسته‌کننده را ایجاد می‌کنند.

به چنین فضاهایی حتی با وجود 2 الی 3 رنگ – به علت مشابه و هم‌خانواده بودن رنگ‌ها– در تقسیم‌بندی رنگی، ‌تک‌رنگی یا مونوکرومیک اطلاق می‌شود. درحالی که این فرهنگ رنگی جاافتاده در میان شهرنشینان با فرهنگ اصیل و قدیمی ما با دیوارها، گچ‌بری‌های رنگی و همچنین فرش‌های شاد و رنگارنگ، که هنوز هم در شهرستان‌ها بسیار پرطرفدار است، یک دنیا  فاصله دارد.

دست به دامان رنگ

حالا اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در پروژه نونواری خانه‌تان مشتاق تغییر و تحولاتی متفاوت هستید، لازم نیست کار خاصی انجام دهید؛ فقط کمی دست به دامان رنگ شوید.

استفاده از رنگ،‌ نه به هزینه شما خواهد افزود و نه دردسر فوق‌العاده‌تری ایجاد می‌کند.

تنها کافی است باتوجه به مواردی شامل سن، سلیقه و روحیات اهالی خانه‌تان، نور موجود در محیط، ابعاد فضا و همچنین رنگ‌آمیزی لوازمی که قرار است بدون تغییر در محیط باقی بمانند، رنگ‌های جدید و مناسبی برای آن فضا پیدا کنید.

درواقع به زبان تخصصی‌تر در دکوراسیون داخلی برای محیط، پالت رنگی جدیدی درنظر بگیرید.

تعریف پالت رنگی

شاید عبارت پالت رنگی برای شمایی که تابه‌حال با رنگ و قلم‌موی نقاشی به شکل هنری ارتباطی نداشته‌اید، عجیب و غریب به‌نظر برسد ولی آن دسته از افرادی که حتی یک بار روی بوم نقاشی یا حتی یک تکه مقوا نقاشی کشیده‌اند، می‌دانند که پالت، بستری برای همنشینی رنگ‌ها در کنار هم، ترکیب آنها و همچنین انتخاب رنگ موردنظر است؛ یعنی درواقع رنگ‌ها پیش از آنکه با هدف و برنامه‌ریزی به‌صورت خام یا ترکیبی در جای مشخصی روی بوم گذاشته شوند، ابتدا روی پالت قرار گرفته و هماهنگی‌شان با دیگر رنگ‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد و سپس سطح بوم را می‌پوشانند.

رابطه پالت رنگی بوم با پالت رنگی فضا

حالا اگر از این منظر به فضای خانه‌مان نیز نگاه کنیم، خواهیم دید که هر یک از محیط‌های خانه ما نیز می‌توانند تابلوهایی مجزا به حساب آیند و برای تبدیل آنها به تابلویی مطلوب و چشم‌نواز باید رنگ‌های مناسبی در پالت رنگی طراحی آنها قرار گیرد.

این رنگ‌ها می‌توانند در قالب سطوح وسیعی مانند دیوارها، کف‌ها، سقف‌ها، فرش‌ها، مبلمان، پرده‌ها، کابینت و همچنین دیگر سطوح بزرگ محیط حضور یافته یا اینکه در ابعاد کوچک‌تر در نقش تابلوی روی دیوار، گلدان روی میز، پارچه رومیزی، چند شمع و شمعدان، گل‌های مصنوعی و خرده‌ریزهایی مانند اینها در فضا جلوه‌گر شوند و درصورتی که رنگ‌های این پالت رنگی درست انتخاب شوند، علاوه بر حظ بصری، با حضور در این فضاها حس خوب و دلپذیری خواهید داشت که قابل مقایسه با قبل نیست.

با این مقدمه دریافتید که در پالت رنگی فضای قبلی که پیش از این نمایی از آن ترسیم شد، جز چند رنگ اصلی کرم، خامه‌ای، قهوه‌ای و رنگ‌هایی مانند اینها رنگ‌های خاص و تعیین‌کننده دیگری حضور نداشت؛ درحالی که شما می‌توانید در پالت جدید این فضا حتی 10 تا 15 نوع رنگ در محیط داشته باشید.

در تصاویر شما نمونه‌هایی از فضاهایی را ملاحظه می‌کنید که در پالت رنگی هرکدام چندین رنگ وجود دارد؛ به‌عنوان مثال پالت رنگی تصویریک شامل رنگ‌های اخرایی، آبی کم‌رنگ، سرمه‌ای، سبز‌آبی، قرمز، قهوه‌ای و سفید و پالت رنگی تصویر3 شامل رنگ‌های زیتونی، صورتی چرک، سفید، بنفش ، لیمویی ، قهوه‌ای روشن  و مشکی است درحالی که در تصویرشماره 2 نمونه‌ای از فضای مونوکرومیک یا تک‌رنگی را می‌بینید.

توضیح: برای اطلاق تک‌رنگی به یک فضا حتما لازم نیست رنگ‌ها خنثی باشند بلکه مانند تصویر استفاده از تنالیته‌های مختلفی از یک رنگ (رنگ سبز) در سطوح مختلف نیز چنین فضایی را به‌وجود می‌آورد.

پالت رنگی مجزا برای هر فضا

مشکل دیگر موجود در انتخاب پالت رنگی این است که بسیاری از ما گمان می‌کنیم اگر با به‌کارگیری هنر و سلیقه و دیگر موارد موردنظر در فضا، بالاخره متفاوت عمل کرده‌ایم و برای ایجاد تغییر در محیط‌مان پالت رنگی‌ای شامل رنگ‌های مختلف انتخاب کرده‌ایم.

 این پالت برای دیگر محیط‌های خانه نیز کاربردی است درحالی که این یک تفکر نادرست است؛ زیرا هر فضایی باتوجه به نوع کاربرد آن، شرایط نور و ابعاد و همچنین افرادی که از آن محیط استفاده می‌کنند،‌ همزمان با دکوراسیون مربوطه، به پالت رنگی خاصی نیاز دارد؛ به این معنا که به‌عنوان مثال اگر برای محیط اتاق پذیرایی خانه‌مان پالتی متشکل از رنگ‌های طلایی، کرم، قهوه‌ای، آبی و زرشکی انتخاب کرده‌ایم و فضایی کاملا رسمی و زیبا را ترتیب داده‌ایم دلیل بر این نیست که این پالت در محیط‌های دیگر مانند اتاق نشیمن اتاق‌های خواب نیز همان نتیجه را داشته باشد.

پالت رنگی هر فضایی به‌خصوص فضاهای شخصی‌تر خانه مانند اتاق‌های خواب، رابطه مستقیمی با سن و جنس مالک یا مالکین و روحیات و سلایق آنها دارد؛ بنابراین به‌عنوان نمونه در تقسیم‌بندی کلی، حتی پالت رنگی اتاق خواب کودک، نوجوان، جوان و والدین هرکدام باید با هم متفاوت باشد؛ یعنی گاهی یک خانه 5 تا 6 پالت رنگی مجزا دارد و این تنوع پالت رنگی در محیط خانه وقتی با هدف انجام می‌گیرد، فضاهایی بسیار جذاب و چشمگیر ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 43448

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز