گروه محیط‌زیست: اراک که روزگاری به‌عنوان یکی از گزینه‌های تغییر پایتخت مطرح بود، اکنون به خاطر استقرار بدون ضابطه صنایع، شرایطی نامناسب‌تر و آلوده‌تر از تهران دارد.

محمد باقر صدوق، مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی، در این باره به همشهری گفت: مشکل عمده این شهر شرایط اقلیمی آن است که از 3 طرف به کوهستان محدود شده و در ارتفاع هزار و 750 متر از دریا واقع شده است. لذا با توجه به این موقعیت نمی‌بایست اصلا صنعتی در این شهر مستقر می‌شد چرا که در این ارتفاع اکسیژن نسبت به مناطق دیگر کمتر است و بدیهی است که صنایع آلاینده به این مشکل دامن می‌زند، اما متأسفانه با وجود این موقعیت آشکار و بر خلاف همه ضوابط زیست‌محیطی صنایع متعددی در این شهر مستقر شده است.

وی  ‌افزود: معضل اساسی اراک این است که بدون در نظر گرفتن ظرفیت اکولوژیکی و بدون مطالعات و تحقیقات نسبت به راه‌اندازی صنایع اقدام می‌شود. این روندی است که متأسفانه همچنان ادامه دارد و به آن اصرار نیز می‌شود.

صدوق، هوای اراک را آلوده عنوان کرد و گفت: هوای این شهر بارها در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

وی با اشاره به صنایع آلاینده موجود در اراک به ویژه آلومینیوم‌سازی تصریح کرد: متولیان آلومینیوم‌سازی، تغییر فناوری فرایند تولید را در 3 مرحله در دستور کار خود قرار داده‌اند که یک مرحله آن به انجام رسیده و براساس برنامه‌ریزی 2 مرحله دیگر آن قرار است در سال آینده به نتیجه برسد. ضمن آنکه بخشی از این صنایع طبق برنامه به خارج از اراک منتقل می‌شود.

در کنار این اقدامات، طرح کاهش آلودگی هوای اراک نیز در 14 شهریور ماه امسال با محورهای حمل‌ونقل، شهرسازی، فضای سبز و صنایع در دولت به تصویب رسید و اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته شد.

به گفته او مجموع این اقدامات در آینده می‌تواند تا حد قابل توجهی از آلودگی هوای این شهر صنعتی بکاهد.

صدوق با اشاره به اینکه در حال حاضر 98‌درصد صنایع اراک با پیگیری مسئولان از شبکه گاز (سوخت پاک) استفاده می‌کنند گفت: محیط‌زیست  انتظار دارد پیش از استقرار هر صنعتی مطالعات زیست‌محیطی، امکان‌سنجی و مکان‌یابی آن صورت گیرد، به ویژه اکنون که بحث واحدهای تولیدی زودبازده مطرح است توقع داریم سایر مسئولان استان در راه‌اندازی این واحدها مقررات و ضوابط زیست‌محیطی را نیز در‌نظر گیرند.

کد خبر 43590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز