یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

شقایق لامع زاده: نشست مونیخ بی آنکه میزبانان بخواهند به یک محکمه بدل شده‌بود؛ محاکمه همه آنهایی که قصد دارند ادبیات زورگویی را بر گفتمان جهانب حاکم سازند؛ اتهام آنها انتساب اتهامات بی پایه به ابران است.

ایرانی که حالا توانسته حقانیت خود را برای هیات منصفه جهانی به اثبات برساند. هئیت منصفه این محاکمه را نهاد‌ها و کشورهایی که با اتخاذ مشی مستقل توشه سفر به م.نیخ را بسته اند.

کشورهایی که بدون هیچ وابستگی سیاسی و بی آنکه هدف خاصی را از این جریان دنبال کنند به اظهار نظر درباره برنامه هسته ای ایران پرداختند که از آن جمله می توان به بیانات " محمد البرادعی " مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و " رجب طیب اردوغان " نخست وزیر ترکیه در این زمینه اشاره کرد.

چهل و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی در حال برگزاری است که پبشتر موضوعاتی مانند افغانستان و امنیت بین المللی از مهمترین محورهای قابل طرح در آن اعلام شده بود.

این در حالی است که پس از گذشت اولین روز از این کنفرانس و با توجه به سخنرانی های انجام شده مقامات کشورهای مختلف جهان در آن، شاهد طرح موضوع هسته ای ایران و اظهار نظرهای گوناگون در این باره بودیم.

آنچه که میتوان به طور کلی از سخنرانی های انجام شده درباره برنامه هسته ای ایران برداشت کرد این است که کنفرانس مونیخ در اصل محاکمه کسانی بود که غیر واقع در باره موضوع هسته ای تهران اظهار نظر کرده و با تکرار ادعاهایی مبنی بر غیرمتعارف خواندن فعالیتهای هسته ای این کشور درصدد برگرداندن وجه مثبت جهانی از ایران بودند.

وضعیت مثبت برای ایران

" محمد البردعی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که برای نخستین بار در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرده درباره پرونده هسته ای ایران تصریح کرد: پرونده هسته ای ایران در حال حاضر پیشرفت خوبی را سپری کرده و در وضعیت مثبتی قرار دارد.

تا 20 فوریه

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است در تاریخ 20 فوریه گزارش نهایی خود را درباره فعالیتهای هسته ای ایران منتشر کند همچنین خاطر نشان کرد که گفتگو بهترین شیوه تعامل با ایران بوده و باید تا حد امکان از بکارگیری ابزار زور خودداری کرد.

راهکار عقلانی چیست؟

البرادعی در تمام مدت زمان سخنرانی خود بر اعتمادسازی تاکید کرد و گفت: گفتگوهای مستقیم راهکاری منطقی و عقلانی برای حل اختلاف نظرهای موجود است.

اظهار نظر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان معتبرترین مرجع رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای جهان می‌تواند بازتاب مثبتی را به همراه داشته و به گونه‌ای مهر تائیدی بر حقانیت ایران در انجام برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای به شمار آید.

پیشرقت ایران

رجب طیب اردوغان نیز با مثبت ارزیابی کردن وضعیت کنونی پرونده هسته ای ایران دستیابی این کشور به فنآوری صلح آمیز هسته ای را حق مسلم ایران قلمداد کرد.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد که در مدت اخیر پیشرفتهایی در حل موضوع هسته ای ایران دیده شده است.

اردوغان در مونیخ گفت: ترکیه برای کمک به حل موضوع هسته ای ایران از طریق مذاکرات آمادگی دارد.

نخست وزیر ترکیه معتقد است که اخیراً در مواضع ایران در خصوص فعالیت های هسته ایش پیشرفت های مثبتی مشاهده شده است.

اردوغان در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ترکیه امکان آن را دارد که به دقت اوضاع ایران را به خاطر نزدیکی به این کشور تحت نظر داشته باشد و اخیراً ما شاهد تغییرات مثبت مقامات این کشور هستم.

وی ضمن تاکید بر لزوم شفافیت کامل از سوی ایران، افزود: ما آماده ایم که در این راه هرگونه کمکی ارائه کنیم.
 
مشارکت روسیه

یوزف یونگ وزیر دفاع آلمان از دیگر سخنرانان کنفرانس مونیخ بود که در بخشی از گفته های خود درباره موضوع هسته ای ایران اظهار داشت : حل اختلاف های موجود در قبال موضوع هسته ای ایران نیاز به مشارکت کشوری مانند روسیه دارد.

وی با اشاره به همکار های هسته ای تهران - مسکو تصریح کرد : روسیه از جمله مهمترین و تاثیرگذار ترین کشورها بر حل و فصل شرایط کنونی موضوع هسته ای ایران است . 

زنجیره همکاری ایران و آژانس

فرانک – والتر اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان از دیگز سخنرانانی بود که قسمتی از اظهارات خود را به پرونده هسته ای ایران اختصاص داد.

وی با بیان این مطلب که باید همواره توجه خاصی به مقوله خلع سلاح جهانی شود، گفت : ایران باید همچنان به  همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی و جامعه بین المللی ادامه دهد تا شاهد مسیر هموارتری برای رفع اختلافات کنونی باشیم.

سیگنال مثبت از سوی ایران

وزیر امورخارجه آلمان با اشاره به گزارش سازمانهای اطلاعاتی آمریکا درباره فعالیتهای هسته ای ایران خاطر نشان کرد : انتشار گزارش سازمانهای اطلاعاتی امریکا سیگنال مثبتی برای جامعه جهانی شمرده شد که از آن زمان فشارهای بین المللی بر این کشور کاهش پیدا کرد.

باید با ایران همکاری کرد

این سیاستمدار آلمانی با تاکید بر تداوم ارائه پیشنهادهای اقتصادی به ایران تصریح کرد : رایزنی و تداوم همکاری با ایران از جمله علاقه مندی های ما به حساب می آید . 

دو پارازیت از نوع بولتن

در عین حال شاهد اظهار نظر ضد و نقیض مقامات آمریکایی درباره موضوع هسته ای ایران نیز بودیم.

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحدو از پژوهشگران ارشد این موسسه امریکن اینترپرایز در چهل و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ در رابطه با بهانه های آمریکا برای تصویب قطعنامه سوم با وجود بی فایده بودن آن اظهار داشت: به نظر من قطعنامه سومی که توسط شورای امنیت در دست بررسی است، حتی در صورت تصویب تاثیری بر دست کشیدن ایران از ادامه برنامه هسته ای خود نخواهد داشت، زیرا معتقدم تا زمانی که روسیه و چین ایران را زیر چتر حمایت خود بگیرند، شورای امنیت موفقیتی در تحمیل تحریم های سنگین و معنا دار اقتصادی  یعنی تحریم هایی که قادر به تغییر رفتار ایران باشد، نخواهد داشت.

این سیاستمدار آمریکایی در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که ایران تا کنون به خواسته های شورای امنیت سازمان ملل جامه عمل نپوشانده و همکاری های لازم را انجام نداده است.

این در حالی است که جوزف لیبرمن" از سناتورهای برجسته آمریکایی نیز تنها به طرح ادعاهای واهی درباره ایران پرداخت و خواستار توقف همکاری های تجاری کشورهای مختلف با ایران شد.

منبع : همشهری امارات

کد خبر 43960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز