گروه شهری: آخرین بقایای حمام « خسروآقا» درآستانه نابودی قرار دارد در حالی که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی معتقدند بر اساس شواهد موجود می‌توان این اثر منحصر به فرد دوره صفویه را احیا کرد.

بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار همشهری از محل این حمام واقع در تقاطع خیابان‌های استانداری و سپاهان در جوار میدان نقش جهان در اصفهان، ساخت رمپ پارکینگ مجتمع حکیم تا چندی دیگر آخرین بقایای این حمام را از بین خواهد برد.

حمام خسروآقا که با شماره 976 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود در تاریخ 23 فروردین‌ماه 1374 شبانه تخریب شد و تا کنون هیچ‌کس مسئولیت آن را به عهده نگرفت.

بازار حکیم در حالی در جوار بقایای حمام خسروآقا سربرآورده است که ابتدا صرفا قرار بود یک پارکینگ طبقاتی در این محل احداث شود ولی اینک پس از گذشت 12 سال از زمان تخریب این حمام، بازاری تحت عنوان حکیم راه‌اندازی شده که در جوار آن یک پارکینگ نیز وجود دارد و ورودی پارکینگ متعرض آخرین بقایای حمام خسروآقاست.

جالب اینجاست که پس از تخریب این اثر ثبت‌شده، جوادی شهردار اصفهان در سال 1381 طی نامه‌ای به بهشتی رئیس وقت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کردکه  برای بازسازی و مرمت این حمام اعتباری اختصاص داده شده است.

همچنین میراث‌خبر دراین‌باره گزارش داده است که «حسن روانفر» شهردار ناحیه سه اصفهان در سال 1384 تأکید کرده بود اعتباری برای احیا و بازسازی حمام خسروآقا در نظر گرفته شده است.

اما اینک با گذشت دو سال از این بحث نه از آن اعتبار خبری هست و نه از احیای حمام خسروآقا. نوسازی و توسعه شهری در اصفهان متمرکز بر محدوده تاریخی این شهر است و بیش از آنکه بر محور تاریخی – فرهنگی پیش برود بر اساس تعاریف تجاری پیش آمده است.

برای نمونه ساخت برج جهان‌نما که تا مرز خارج کردن میدان نقش جهان از آثار جهانی پیش رفت و مترواین شهر که عملا خیابان و گذر چهارباغ را به سخره گرفته است، وقتی در کنار مجتمع نوظهور حکیم قرار می‌گیرد بیشتر بر این گمانه‌زنی پافشاری می‌کند که توسعه و نوسازی اصفهان متاثر از روابط تجاری و اقتصادی طراحی شده تا حفظ میراث فرهنگی و تاریخی.

کد خبر 44040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز