سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

علی اصغر محمدی: جشن رونمایی از 21 کتاب درسی جدیدالتالیف که بالغ بر60 مؤلف برای تالیف آنها مشارکت داشته‌اند صبح دیروز در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش همشهری در این آیین از کتابهای دین و زندگی دوره پیش دانشگاهی ، فارسی بخوانیم و بنویسیم پنجم ابتدایی، برنامه درسی هنر دوره ابتدایی، آشنایی با صنایع دستی دوره متوسطه و راهنمایی، تدریس کارگاه گرافیک دوره متوسطه، کتابهای کامپیوتر سخت افزار، سیستم عامل و بسته‌های نرم افزاری ، کتابهای جوشکاری شاخه کاردانش ، مدارهای الکتریکی خودرو شاخه کاردانش، سیستم‌های الکترونیکی خودرو، نصب لوازم بهداشتی، کارگاه تاسیسات بهداشتی، تعمیر لوازم خانگی، راه اندازی موتورهای سه فاز، تک فاز، عیب‌یابی و تعمیر رادیو ضبط، رونمایی شد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در این مراسم گفت: دغدغه‌ اصلی این سازمان، فاصله بین برنامه وضع شده از سوی دستگاه‌های ستادی و برنامه‌های اجرایی در  مدارس است. وی افزود: آموزش و پرورش نیازمند نقد علمی و کارشناسانه کتابهای درسی توسط صاحبنظران است.

به گفته نوید ادهم،مشارکت پذیر کردن فرایند برنامه‌ریزی و تولید کتابهای درسی و برون سپاری تولید کتابها جهت استفاده از توانمندی سایر مراکز علمی و پژوهشی و بخش دولتی و خصوصی از سیاستهای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

وی در ادامه با اشاره به تدوین اولین برنامه درسی ملی کشور گفت:در این برنامه نقشه کلی یادگیری تعلیم و تربیت کشور بر اساس آن کلیه مفاهیم و آموزه‌ها و متون درسی ترسیم می‌شود. وی برنامه محوری به جای کتاب محوری را از سیاستهای سازمان خواند و تصریح کرد: بر این اساس مقرر شده است تا تغییرات کتب درسی به صورتی هوشمندانه مدیریت شود تا بیشترین اثر بخشی را به دست آوریم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، با تاکید بر هزینه‌های بسیار بالایی تغییرات کتب درسی گفت: مجموعه تغییرات کتابها نظیر آموزش معلمان، تغییر در روشهای تدریس، شیوه‌های ارزشیابی و حتی هزینه بخش خصوصی در مجموعه بودجه کشور سنگینی می‌َکند.

وی افزود:کتاب درسی رسمی‌ترین و معتبرترین سند آموزشی کشور است که حاصل پیام نسل امروز به نسل فرداست.به گفته نوید ادهم در آموزش و پرورش ما که متاسفانه بیشتر کتاب محور است تغییرات در کتب درسی می‌تواند تغییر در شیوه‌های یادگیری و یاددهی را به دنبال داشته باشد.

کد خبر 4429

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز