جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

سرانجام گزارش مشترک امارات، عربستان و نرژو درباره حادثه فجیره تقدیم شورای امنیت سازمان ملل شد، گزارشی که البته قرار بود تا پایان اردیبهشت‌ماه آماده شود.

فجيره

بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که از این گزارش در اختیار رسانه‎ها قرار گرفته، حادثه فجیره از طریق مین‌گذاری در ۴ کشتی تجاری در نزدیکی بندر فجیره امارات رخ داده است. همچنین ادعا شده این عملیات توسط غواصانی اجرا شده که با استفاده از قایق‌های تندرو خود را به نزدیکی سواحل امارات رسانده‌اند. اگرچه این گزارش هیچ اطلاعات دقیقی درباره عاملین حادثه در اختیار ندارد اما مدعی است عملیات فجیره با توجه به حجم امکانات مورد استفاده قرار گرفته، «ترجیحا» توسط «یک کشور» مدیریت شده است.

پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در سفر به ابوظبی گفته بود شواهد اولیه حاکی از نقش ایران در عملیات فجیره است. با این حال نه در مواضع جان بولتون و نه در گزارش مشترک ۳ کشور، هیچ سندی برای اثبات این ادعا مطرح نشده است. به گفته رویترز، شورای امنیت سازمان ملل بعد از بررسی جزئیات گزارش مذکور و سایر شواهد، نظر نهایی خود را در این باره اعلام خواهد کرد.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به فضاسازی رسانه‌های آمریکایی و عربی علیه ایران در پرونده فجیره در توییتر خود نوشته بود: چوپان دروغگوی «تیم ب» که فریاد گرگ آمد سر داده یک بار دیگر جار و جنجال به پا کرده است؛ این بار موساد اطلاعات مربوط به نقش‌آفرینی ایران در عملیات خرابکارانه فجیره را تحریف کرده است. من درباره وقوع «تصادف‌ها» و دادن آدرس‌های غلط هشدار داده‌ام، می‌دانیم وقتی دروغ‌هایشان را باور کنیم چه اتفاقاتی می‌افتد. قبلا در چنین وضعیتی قرار داشته‌ایم، مگر نه؟

عربستان سعودی در واکنش به این حادثه و همچنین حمله پهپادی به خطوط نفتی این کشور دو نشست فوری عربی و خلیج فارس را در شهر مکه برگزار کرد. شبکه الجزیره در این زمینه نوشت: عربستان قصد داشت در نشست‌های مکه، اجماعی عربی برای محکومیت ایران در حوادث فجیره و ینبوع ایجاد کند، اما موفق نشد.

کد خبر 443001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha