همشهری آنلاین: تعدد کارگزاری‌ها دلیلی بر توسعه یافتگی یا عدم توسعه یافتگی بازار سهام نیست.

به گزارش اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، یکی از کارگزاران بورس اوراق بهادار، با بیان این مطلب که نمی‌توان نسبت خاصی بین حجم بازار و تعداد کارگزاری‌ها در نظر گرفت، گفت: در بسیاری از کشورها تعداد اندکی شرکت کارگزاری وجود دارد اما این گروه از تنوع محصولات زیادی برخوردار هستند. در مقابل کشورهایی با تعداد زیاد کارگزاران وجود دارد که تنوع محصولی در خدمات آنها دیده نمی‌شود.

زینت مرادی‌نیا ادامه داد: در واقع مشکل اصلی کمبود حجم معاملات، تعداد کارگزاران نیست. در حال حاضر معاملات روی تعداد مشخصی از سهام و توسط تعدادی از کارگزاران صورت می‌گیرد. برای مثال اگر پیش از واگذاری شرکت‌های دولتی در بورس حدود 50 در صد حجم معاملات در اختیار 15 کارگزار نخست بود، هم‌اکنون 50 درصد معاملات را 6 یا 7 کارگزار نخست انجام می‌دهند.

وی ابراز داشت: در حقیقت بسیاری از کارگزاران از افزایش حجم معاملات بی‌بهره مانده‌اند. بنابراین مهم‌ترین مساله، جلب اعتماد مردم و جذب سرمایه‌ها به سمت بازار سهام است. چراکه افزایش حجم معاملات منجر به کارایی قیمت و در نهایت منجر به کارایی همه فعالیت‌ها در بورس می‌شود.

این کارگزار بورس اوراق بهادارگفت: در صورت فراهم کردن شرایطی برای معامله همه سهام در حجم مناسب، چند بازیگر به تنهایی نمی‌توانند تعیین کننده سمت و سوی بازار باشند. این در حالی است که هم اکنون کمبود حجم معاملات بسیاری از فعالیت‌های جانبی کارگزاران مانند مدیریت سبد سهام، ایجاد صندوق مشاع و غیره را عملا متوقف کرده است.

کد خبر 44401

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز